MoreMo
nowa idea w zbiornikach toroidalnych LPG
Przedstawimy Państwu rezultat wytężonej pracy zakładowego biura konstrukcyjnego firmy Polmocon. Zmęczeni ograniczeniami wynikającymi z istniejących od lat zastrzeżeń patentowych innych producentów przypominających przysłowiowe opatentowanie koła firma zdecydowała się podjąć wysiłek stworzenia nowej, odmiennej od dotychczas stosowanych konstrukcji. Na każdym etapie procesu posiłkowano się pomocą praktyków z branży, konsultowano pomysły z przedstawicielami nadzoru technicznego, skorzystano z pomocy specjalistycznych centrów obliczeniowych. Zostały wykonane i poddane testom dziesiątki prototypów. Dzięki temu prezentowana dziś konstrukcja ma wiele zalet w porównaniu ze stosowanymi dotychczas zbiornikami toroidalnymi innych firm. Konstrukcji nadana została nazwa optymistycznie MoreMo (More◊Modern) to skrót od słów „Więcej" (More) i „Nowocześniej" (Modern). Myślę, że po zapoznaniu się z niniejszym opisem czytelnicy potwierdzą że jest to nazwa za nadzwyczaj trafna.
Podstawową zaletą nowej konstrukcji zbiorników LPG MoreMo jest zwiększenie pojemności zbiornika przy zachowaniu niezmienionych gabarytów. Każdy z użytkowników, kto ma w swoim aucie zbiornik toroidalny LPG–szczególnie zaś ci kierowcy, którzy wcześniej posiadali w pojeździe instalację gazowa wyposażoną w cylindryczny zbiornik LPG – czuje wyraźny niedosyt związany z niewystarczającą pojemnością zbiornika toroidalnego, wynikającą najczęściej z ograniczeń przestrzeni w samochodzie pod zabudowę takiego zbiornika. Mniejsza pojemność zbiornika to oczywiście częstsze postoje na trasie związane z tankowaniem pojazdu. Zbiornik toroidalny LPG MoreMo to nowy zbiornik, składający się z czterech den - dwa zewnętrzne podobne do dotychczas stosowanych w zbiornikach toroidalnych oraz dwa wewnętrzne, zastępujące tradycyjną rurę centralną. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej konstrukcji łącznika centralnego uzyskano pomiędzy dnami wewnętrznymi dodatkową przestrzeń na gaz pozwalającą na zwiększenie pojemności użytkowej zbiornika z armaturą wyposażenia wewnętrzną o ok. 3 do 5% (zależnie od wysokości zbiornika) w stosunku do typowej, analogicznej konstrukcji z rurą centralną.
W zbiornikach MoreMo zostało również zastosowane nowoczesne rozwiązanie - charakterystyczne dla tej konstrukcji – z innowacyjnym sposobem montażu w pojeździe. Tuleja środkowa łącząca dennice wewnętrzne zbiornika spełnia kilka dodatkowych i ważnych funkcji użytkowych.
Funkcja pierwsza to wykorzystanie tulei jako elementu mocującego zbiornik do konstrukcji pojazdu. Wariant podstawowy przewiduje połączenie zbiornika z karoserią (podłogą pojazdu) drogą wyprowadzenia nagwintowanego dolnego końca tulei poprzez otwór w podłodze pojazdu i ustabilizowanie zbiornika za pomocą zakręcenia na tulei odpowiedniej nakrętki. W przypadku, jeśli wykonanie centralnego otworu pod tuleje jest niemożliwe, można zastosować alternatywne rozwiązania. Inne warianty zakładają wykorzystanie do mocowania zbiornika MoreMo tradycyjnej obręczy (opaski zewnętrznej) lub przyspawanych łap. Kolejny wariant mocowania zbiornika polega na umieszczeniu (wspawaniu) płytki mocującej z wyciętym rowkiem mocującym na śrubę, który ma kształt odcinka prostego z półkolistym wycięciem.
Taka różnorodność rozwiązań pozwoli szybko i wygodnie zamontować zbiornik MoreMo w każdym typie samochodu. Podstawowe rozwiązanie mocowania poprzez tuleję środkową ogranicza się do wykonania tylko 1 otworu, który pełni funkcję zarówno mocowania jak i wentylacji. To znacząca oszczędność przy montażu zbiornika w aucie.
Drugą funkcją tulei środkowej jest wentylacja przestrzeni mocowania armatury. Od góry przestrzeń ta jest tradycyjnie uszczelniona pokrywą gazoszczelną, zaś od dołu dzięki wyprowadzeniu końcówki tulei poza pojazd mamy zapewnioną doskonałą – zgodną z wymaganą przepisami - wentylację przestrzeni pod armaturę.
Trzecią funkcją jest rola kanału przelotowego, służącego do wyprowadzenia przewodów gazowych i elektrycznych doprowadzających i odprowadzających do zabudowanej armatury.
Kolejną interesującą cechą zbiorników nowej konstrukcji - MoreMo jest wariant zbiornika przeznaczonego pod zabudową armatury 4-otworowej (wyposażenie jak w płycie holenderskiej). W występujących dotychczas zbiornikach toroidalnych LPG montowanie armatury 4-otworowej skutkowało koniecznością użycia wypukłej górnej pokrywy gazoszczelnej. A to strata i tak małej przestrzeni zabudowy zbiornika. W konstrukcji zbiornika MoreMo elementy armatury zawierają się w świetle przekroju (w gabarytach) zbiornika i pokrywa jest płaska – podobnie jak przy stosowaniu wielozaworów. Pozwala to maksymalnie wykorzystać istniejącą przestrzeń komory pod koło zapasowe także w przypadku stosowania zbiorników z armaturą 4 otworową. Oczywiście nikogo nie musimy przekonywać, że zastosowanie armatury 4-otworowej to znacząca oszczędność czasu tankowania, który nieznośnie się wydłuża wraz ze wzrostem pojemności zbiorników .
Na bazie konstrukcji MoreMo powstały zbiorniki specjalne o pojemności do 300 dm3, które znajdują zastosowanie w samochodach ciężarowych, ciągnikach oraz maszynach samobieżnych zasilanych LPG.
Podsumowując - zbiorniki MoreMo to:
Dla klienta:
- większa pojemność przy niezmienionych gabarytach;
- łatwiejszy i wieloopcjonalny montaż w samochodzie;
- optymalnie dopracowany wariant z armaturą 4-otworową.
Dla montażysty:
- szybki montaż;
- szeroki wachlarz zastosowania;
- różnorodne pozycjonowanie zbiornika (poziomy leżący, poziomy wiszący, pionowy stojący, itp).
W czasie XII edycji Forum Gazowego firma PolmoCon otrzymała nagrodę za zbiornik toroidalny LPG MoreMo.