MB Quart QSF216 Nano w Autohifi
MB Quart wprowadzając na rynek swój nowy zestaw komponentowy klasy High End z przetwornikami, w których membrana pokryta jest warstwą nanoceramiczną wprawił w zdumienie konkurencję ich ceną poniżej 1.000 EUR. Poniżej obszerny test zestawu.
Co właściwie sprawia, że dany głośnik zaliczamy do klasy High End? Specjalnie wyfrezowany jednoczęściowy kosz, membrana głośnika wysokotonowego wykonana z rzadkich czy bardzo drogich stopów a może zwrotnica o wymiarach wzmacniacza i tysiącem możliwych kombinacji? Żadnego z wymienionych założeń nie znajdziemy śledząc filozofię MB Quarta.
Inżynierowie z niemieckiego miasteczka Obrigheim podchodzą do tematu bardzo pragmatycznie. Celem, jaki sobie wyznaczyli opracowując swój nowy system klasy high end QSF 216 Nano, którego cena wynosi zaledwie 960 EUR była niczym nieograniczona swoboda jego zastosowań. Podobnie jak poprzednik z legendarni serii Q również nowy zestaw powinien swobodnie mieścić się w fabrycznych miejscach montażowych. Z tego też powodu twórcy systemu zrezygnowali z rozmachu konstrukcyjnego, jaki znamy z innych produktów high endowych. Zamiast tego skoncentrowali się oni przede wszystkim na dopracowaniu brzmienia i pod tym kątem zaangażowali całą swoją wiedzę w rozwój QSF. Przygoda z nanotechnologią zaczyna się już przy najmniejszym elemencie systemu, przy głośniku wysokotonowym. Jego tytanowa membrana została napylona warstwą nanoceramiczną. Ta szaro migocząca w świetle powłoka złożona z super maleńkich cząsteczek ceramicznych ma za zadanie zwiększenie stabilności membrany. Podobnie jak najwyższej klasy kopułka, również QTF 40 charakteryzuje się doskonałym promieniowaniem dookolnym, które można odczytać z wykresu charakterystyki częstotliwości. Mierzona pod kątem poniżej 30° niebieska krzywa w zakresie wysokotonowym tylko nieznacznie odbiega od mierzonej na osi czerwonej krzywej. Fachowcy od marketingu w MB Quart nazywają to zjawisko WideSphere-Technology.
W praktycznym zastosowaniu technika ta wykazuje pewną zaletę, a mianowicie głośnik wysokotonowy w samochodzie nie musi być ukierunkowany na kierowcę a zamontowany akustycznie patrząc w dosyć niekorzystnych fabrycznych miejscach montażowych pozwala się mimo to cieszyć kierowcy pełnym zakresem swoich częstotliwości. Pomiary impedancji uwidaczniają nieco podwyższoną impedancję znamionową głośnika wysokotonowego wynoszącą 8 Ohm. W skutek tego przez cewkę płynie mniej prądu i nie nagrzewa się ona tak mocno. Dodatkowo metalowa obudowa świetnie odprowadza ciepło. Wszystko to ma pozytywny wpływ na obciążalność. Również przetwornik niskotonowy jest bardzo przyjazny w montażu. Błyszczący w czarnym odcieniu odlewany kosz posiada również standardowe wymiary i dzięki temu doskonale nadaje się do typowych miejsc montażowych dla głośników 16-centymetrowych. Napęd stanowi tutaj magnes neodymowy, który termicznie wspomagany jest 16 żebrami chłodzącymi. Również tutaj polipropylenowa membrana jest pokryta warstwą nanoceramiczną. Dodatkowo została lekko zmieniona jej geometria w stosunku do poprzedniej serii Q. Kompletnie nowe są zarówno gumowe zawieszenie, układ centrujący jak i cewka woofera QMF 160. Również on wykazuje doskonałe promieniowanie dookolne, co wyraźnie widać na wykresie charakterystyki częstotliwości.
Metalowa obudowa zwrotnicy doskonale współgra kolorystycznie z membranami zestawu. Podobnie jak jej siostry z tańszych systemów posiada ona praktyczny system montażowy pozwalający na najróżniejsze warianty mocowania.
Rzut oka przez akrylową górną część obudowy pozwala zauważyć, że wewnątrz panuje niebywały porządek. Obydwie cewki są ukryte każda osobno pod swoją osłoną. Również trzy kondensatory typu MKT mają swoją niszę. Pięć oporników w obudowach tranzystorów ustawione są w szeregu przy profilu chłodzącym. Za pomocą jednego z regulatorów śrubowych użytkownik może wybrać cztery różne poziomy tonów wysokich. Drugi regulator odpowiedzialny jest natomiast za funkcje filtra głośnika niskotonowego. Zwrotnica posiada dla każdego filtra osobne wejście, dzięki czemu istnieje możliwość podłączenia typu bi-wiring. Ponieważ jednak wewnątrz brakuje mostka, należy podłączyć obydwa wejścia. Zwrotnice, jako jedyny element zestawu, są produkowane na Dalekim Wschodzie. Dzięki temu udaje się utrzymać cenę systemu w rozsądnych granicach. Natomiast głośniki są już tradycyjnie wykonywane w siedzibie firmy MB Quart w Obrigheim w Niemczech. Jakość made in Germany.
Testy laboratoryjne pokazały, że powyższe wyrażenie nadal jest gwarancją wysokiej jakości. Test muzyczny rozpoczęliśmy nagraniem Marli Glen z jej bardzo charakterystycznym głosem. Nasz Quart perfekcyjnie wypełnił dźwiękiem pomieszczenie odsłuchowe a utworowi "Believer" nadał niezwykłej wyrazistej głębi. W teście odsłuchowym porównawczym z udziałem znacznie droższego systemu QSD 216 Signature, również ze stajni MB Quarta, Marla zabrzmiała w wykonaniu testowanego systemu zdecydowanie jednorodniej i naturalniej. Nie było ważne, czy odtwarzacz CD "zapodawał" Weltreise Schillera, Like a Virgin Madonny czy muzykę folkową, QSF promieniał w każdym przypadku radością z granej właśnie muzyki.
QSF 216 Nano zbliżył się niebezpiecznie blisko do naszego zestawu referencyjnego firmy Focal.
Głośnik wysokotonowy okazał się niezwykle detaliczny nie popadając ani przez chwilę w nieprzyjemną ostrość. Dopiero kosztujący 2.500 EUR zestaw Focal Utopia Be No. 6 był mu w stanie trochę utrzeć nosa i pokazał, że partie wokalne mogą mieć jeszcze więcej substancji, przestrzeni i głębi.
Podsumowując MB Quart otrzymał w teście odsłuchowym 44 punkty. W sumie z pozostałymi kryteriami technicznymi uzbierało się 88 punktów, co uplasowało go wysoko w klasie referencyjnej.
MB Quart QSF 216 Nano łączy w sobie niezwykłą praktyczność zastosowań i high-endowe brzmienie za naprawdę rozsądne pieniądze.
TABELA PODSUMOWUJACA
MB Quarto QSF 216 Nano:
940 EUR ( w Polsce 3000 zł - dostępny na zamówienie )
Dystrybucja w Polsce:
Intergraf Trading
Plusy i Minusy
+ pierwszorzędny dźwięk
+ bardzo wysoki poziom maksymalny
+ szerokie spektrum promieniowania
+ tani w porównaniu z konkurencją
Wyposażenie
- woofer: kosz odlewany aluminiowy, wewnętrzny magnes neodymowy, polipropylenowa membrana z warstwą nanoceramiczną, gumowe zawieszenie, cewka o średnicy 37 mm, maskownica, elementy mocujące.
- tweeter: 25-mm kopułka tytanowa z warstwą nanoceramiczną, aluminiowa obudowa, dolutowany kabel przyłączeniowy, maskownica, trzy uchwyty montażowe
- zwrotnica: 12 dB/oktawę, metalowa obudowa z akrylowym oknem, szerokie możliwości montażowe, 4 zakresy regulacji tonów wysokich, 3 zakresy regulacji tonów niskich, wysokiej klasy komponenty, złącza śrubowe, Bi-wiring
Wyniki pomiarowe
- Impedancja znamionowa: 4 Ohmy
- Częstotl. Rezonansowa: 48 Hz
- Impedancja minimalna: 4,1 Ohm przy 155 Hz
- Skuteczność łącznie (2 V, 1m): 82,4 dB
- Ciśnienie akustyczne 90 Hz (2 V, 1m): 86,1 dB
- Ciśnienie akustyczne 50 Hz (2 V, 1m): 82,9 dB
- Maks. ciśnienie akustyczne 90 Hz: 105 dB
- Ciśnienie akustyczne 50 Hz: 97 dB
- Zalecana moc wzmacniacza: 100 – 160 W
Charakterystyka częstotliwościowa
Lekki spadek przy ok. 1 kHz, poza tym przebieg wyrównany, pod kątem minimalne opadnięcie z doskonałym przebiegiem.
Charakterystyka wodospadowa
Doskonała charakterystyka drgań, brak rozpoznawalnych rezonansów, błyskawiczne kończenie dźwięku, minimalne dodatkowe drgania przy ok. 1 kHz.
Ocena (maks. 100 pkt.)
- brzmienie (50) Punkty: 44
- maksymalne ciśnienie akustyczne (20) Punkty: 16
- wyposażenie (20) Punkty: 18
- wykończenie (10) Punkty: 10
Wynik - Klasa referencyjna: 88 punktów