Maserati 3500 GT jako nowa klasa włoskiej motoryzacji
Ferrari, Maserati, Lamborghini to nazwy, które od razu kojarzą się z wyjątkowymi, pięknymi i sportowymi pojazdami. Czasami jednak zastanawiamy się co sprawiło, że dana marka zapisała się jako twórca wspaniałych samochodów. Samochodów, które zaraz po opuszczeniu fabryki stają się żywą legendą. Model 3500 GT pomoże nam przybliżyć drogę na szczyt firmy Maserati jako producenta wyjątkowych wozów sportowych.
Początkowo firma Maserati po przeprowadzce do Modeny produkowała raptem kilka samochodów użytkowych (historię marki przedstawialiśmy już na łamach AutoCentrum) ale ich linia nadwozia była wciąż podporządkowana wyścigom. Przez pierwszych 10 lat zostało wyprodukowanych zaledwie 137 pojazdów użytkowych. Do czasu pojawienia się powabnego modelu 3500.
Podczas 27-mych targów samochodowych w Genewie (14-24.03.1957) Maserati zadebiutowało z przepięknym modelem 3500 GT. Ku zdziwieniu konkurencji firma z Modeny pokazała czteromiejscowe, eleganckie i szybkie auto ugruntowując klasę sportowych samochodów wyścigowych znaną nam po dziś dzień.
Sześciocylindrowy Maserati 3500 był faktycznie pierwszą próbą zaprezentowania luksusowego modelu GT, co oznaczało konkurencję dla samochodów Ferrari 250 GT. Podobnie jak firmy tamtego okresu takie jak Ferrari, Maserati również uważało, że silniki są ważniejsze od zaawansowanego podwozia lub zawieszenia. Silnik 3500 GT był wersją wyścigową, która przedtem napędzała inne modele. Motor był sześciocylindrową, rzędową jednostką o pięknym brzmieniu. Pomimo tego, iż był to model składany, okazał się być bardzo szybki. Stał się jeszcze bardziej atrakcyjny po wprowadzeniu w roku 1959 przednich hamulców tarczowych i wtrysku paliwa Lucasa.
Jak zawsze Maserati nie miało zakładu do produkcji nadwozi, więc zakupiono ich zapas u włoskich producentów. Na początku w ofercie była różnorodność stylów, potem jednak większość samochodów wyposażona była w nadwozia typu Coupe lub Vignale ze składanym dachem.
Po tym jak wyposażono go we wtrysk paliwa stał się znany jako 3500 GTI, o mocy wyjściowej 235 KM a od roku 1963 kiedy Vignale wypuścił eleganckie Coupe 2 + 2, samochód stał się znany jako Sebring, od nazwy słynnego, amerykańskiego toru wyścigowego. Model ten posiadał hamulce tarczowe we wszystkich kołach. Standardem była pięciobiegowa, mechaniczna skrzynka biegów lub jako opcja automatyczna skrzynia Borg - Warner. To piękne autko wypuszczano do sprzedaży z trzema różnymi silnikami - o pojemności 3,5, 3,7 i 4 litry, o mocy 235, 245 i 255 KM, co pozwalało uzyskać prędkość maksymalną 230 km/h. Godny uwagi jest zapewne fakt iż na każdy cylinder przypadały dwie świece zapłonowe.
Włoska ręka stylistów pomaga bez wątpienia podkreślić piękno tego kultowego wozu. Zwróćmy uwagę na idealne proporcje i fascynujące szczegóły. Linia boczna wspaniale zaznacza sportowy charakter dzięki delikatnym wcięciom w przednich błotnikach i swobodnie opadającym bagażnikiem. Duże i szprychowe obręcze kół, delikatne listwy i przednia atrapa ze znaną nam koroną idealnie do siebie pasują. Z tyłu natomiast w oczy rzucają się umieszczone po obu stronach dwie rury wydechowe. Wnętrze w kolorze nadwozia wykończone skórzaną tapicerką nie pozwala zapomnieć, że prowadzimy luksusowe Coupe.
3500 GT stał się najlepiej sprzedawanym Maserati w latach 60 tych. Kiedy w 1957 roku pojawił się na targach samochodowych w Genewie, znawcy motoryzacji zapewne uświadomili sobie, że 3500 GT wyznaczył tory, po których podążą najlepsi. Ten sportowiec w luksusowej oprawie do dziś fascynuje. Model ten zmienił bezdyskusyjnie oblicze firmy Maserati. Od tego momentu nie była to już firma zajmująca się tylko konstruowaniem samochodów wyścigowych lecz wspaniałych sportowych aut najwyższej klasy.