MAN TGL i TGM: samochody na miarę potrzeb
MAN Nutzfahrzeuge ma bogatą ofertę pojazdów użytkowych we wszystkich klasach wagowych. Samochody tego niemieckiego producenta cieszą się niezmiennie dużą popularnością wśród użytkowników. Dowodem może być chociażby to, że od 4 lat nieprzerwanie MAN jest liderem sprzedaży nowych samochodów w Polsce.
Paleta produktów MAN jest szeroka: od wydajnych samochodów dystrybucyjnych o dmc. 7,5 t aż po ciągniki do transportu ciężkich ładunków o dmc. zestawu drogowego dochodzącej do 250 t. Koncern produkuje również autobusy miejskie, lokalne i turystyczne o najwyższym poziomie komfortu – są to zarówno produkty własnej marki, jak i marka premium – Neoplan.
Nowe MAN TGL i TGM
W 2007 r. wprowadzono na rynek dwie zupełnie nowe, nowoczesne rodziny ciężkich samochodów ciężarowych serii TGX oraz TGS. O uznaniu, jakie zdobyły nie tylko wśród użytkowników (potwierdza to sprzedaż), ale także w oczach przedstawicieli prasy fachowej, świadczy przyznany im tytuł Międzynarodowej Ciężarówki Roku 2008. Produkowane przez MAN Nutzfahrzeuge samochody ciężarowe segmentu lekkiego i średniego TGL i TGM trzy lata po ich wprowadzeniu na rynek (2005 r.) zostały zmodernizowane tak, aby swoim wyglądem zewnętrznym w jak największym stopniu nawiązywały do rodziny pojazdów nowej generacji Trucknology® czyli TGX i TGS, będącej symbolem lepszej jakości programu produktów MAN. Po raz pierwszy nowe wersje zostały pokazane publiczności na targach IAA 2008 w Hanowerze.
Oprócz zmian zewnętrznych w TGL i TGM wprowadzono również wiele modernizacji przyczyniających się do podniesienia efektywności transportowej oraz większego bezpieczeństwa i komfortu. Poprawiono m.in. aerodynamikę, aby obniżyć opory powietrza i zużycie paliwa oraz poziom hałasu. Kolejne ulepszenia dotyczyły struktury kabiny kierowcy: drzwi mają mocniejsze zawiasy oraz przeguby walcowe, wytrzymujące większe obciążenia eksploatacyjne. Szkielety kabin TGL i TGM pozostały zasadniczo niezmienione i wciąż zaliczają się do najpojemniejszych typów na rynku. Wnętrze kabin stało się dla kierowcy przyjemniejsze dzięki zastosowaniu materiałów wykończeniowych wyższej jakości. Dla wszystkich typów pojazdów dostępna jest atrakcyjna wielofunkcyjna kierownica (seryjna w kabinach L i LX), opcjonalnie oferowana jest klimatyzacja z automatyczną regulacją temperatury. Zmodernizowanym kabinom nie można już zarzucić, że nie mają półek lub że są one zbyt małe. Czy to na drzwiach, czy na tablicy przyrządów, czy na konsoli środkowej – w modelach TGL i TGM wszystko jest na swoim miejscu. Wyrazem troski o bezpieczeństwo jest również seryjne zastosowanie akustycznej i wizualnej sygnalizacji o niezapiętych pasach bezpieczeństwa.
Nowoczesny układ napędowy
Dla modeli TGL i TGM droga do śródmiejskich stref ochrony środowiska stoi otworem – zastosowano w nich bowiem nowe silniki z rodziny D08 Euro 5 z układem recyrkulacji spalin (EGR) i wtryskiem common rail. Silniki z układem EGR są oferowane także w jakości emisji spalin zgodnej ze standardem EEV. W wariantach silników o mocy od 132 kW/180 KM używane jest dwustopniowe turbodoładowanie (w wariantach od 162 kW/220 KM dodatkowo z chłodzeniem pośrednim). Wysokie ciśnienia doładowania sprawiają, że silniki D08 są niezwykle elastyczne, co zdecydowanie usprawnia jazdę miejską – spada bowiem częstotliwość zmiany biegów.
Klienci eksploatujący samochody w strefach miejskich o zaostrzonych wymaganiach ekologicznych mogą zamawiać modele MAN TGL i TGM także z certyfikatami EEV. Cała paleta silników – od czterocylindrowego o mocy 110 kW/150 KM aż do 6-cylindrowej wersji o mocy 250 kW/340 KM – może zostać przygotowana w standardzie EEV – w układzie wydechowym montowany jest bezobsługowy filtr MAN PM-KAT®. Wykorzystanie układu recyrkulacji spalin EGR oraz filtra cząstek stałych nie odbija się niekorzystnie na poziomie zużycia paliwa. Stosowany w silnikach D08 układ wtryskowy common rail należy do układów tzw. trzeciej generacji o wyższych ciśnieniach wtrysku (1800 bar). We wtryskiwaczach zastosowano 9-otworowe rozpylacze o zmniejszonym przepływie w dyszy.
W dystrybucyjnych TGL (z silnikami 4-cylindrowymi) stosowana jest standardowo zmodernizowana, 6-biegowa skrzynia biegów ZF 6S800 OD. W TGL i TGM z silnikami większej mocy (6-cylindrowymi) w skład wyposażenia podstawowego wchodzi 9-biegowa skrzynia ZF 9S1310 OD. Komfort napędu i skuteczne odciążenie dla kierowcy zapewnia (wyposażenie opcjonalne w samochodach z silnikami o mocy do 162 kW/220 KM) zautomatyzowana 6-biegowa przekładnia MAN TipMatic. W samochodach wyposażonych w mocniejsze silniki można zamówić zautomatyzowaną skrzynię 12-biegową. Do zastosowań komunalnych i dla służb ratowniczych (np. straż pożarna) przeznaczony jest TGM z 6-biegową, całkowicie automatyczną skrzynią ZF 5HP502.
Dowolność zabudowy uzyskano dzięki obszernej ofercie rozstawu osi, równej górnej krawędzi ramy, dokręcanej tylnej części ramy i elektronicznym interfejsom przygotowanym do wykorzystania przez producentów nadbudów. Specyficzne wyposażenie dla danej branży można skonfigurować podczas wykonywania zabudowy u jednego z producentów współpracujących z MAN-em.
Hybrydowa technologia MAN
Typowy profil trasy samochodu dystrybucyjnego zawiera eksploatację mieszaną: miejską i pozamiejską o dłuższych przejazdach – w tym przypadku samochody z napędem hybrydowym spalają znacznie mniej paliwa i przyczyniają się do zwiększenia wydajności transportu oraz złagodzenia emisji CO2. Na targach IAA 2008 pojawił się dystrybucyjny MAN TGL 12.220 Hybrid z równoległym napędem hybrydowym. Samochód ten pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 15%.
Hybrydowy TGL 12.220 do transportu dystrybucyjnego jest pojazdem 12-tonowym o dużej ładowności. Pod kabiną pracuje 4-cylindrowy, dwustopniowo doładowany silnik common rail D0834 EEV (katalizator MAN PM-KAT®) o mocy 162 kW/220 KM, współpracujący z 6-biegową zautomatyzowaną skrzynią TipMatic. Silnik elektryczny o mocy 60 kW jest zintegrowany z układem napędowym, spełnia funkcje rozrusznika i prądnicy. Sprzęgło odłącza silnik elektryczny oraz przekładnię od silnika spalinowego i w ten sposób umożliwia jazdę z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej. Gdy silnik elektryczny jest używany w trybie prądnicowym, energia hamowania jest magazynowana przez kompaktowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 2 kWh (opcjonalnie 6 kWh). Układ elektryczny realizuje wszystkie funkcje systemu hybrydowego: zatrzymywanie i hamowanie, odzysk energii hamowania i wsparcie silnika spalinowego w trakcie przyspieszania oraz poruszanie się z wykorzystaniem energii elektrycznej.
Automatyka zatrzymywania i ruszania przyczynia się do oszczędności paliwa dzięki ruszaniu z miejsca przy użyciu zmagazynowanej wcześniej energii elektrycznej. Dzięki silniejszemu akumulatorowi o mocy 6 kWh jest możliwy nawet ruch na trasach lokalnych tylko z wykorzystaniem energii elektrycznej. Duża moc silnika elektrycznego pozwoliła na zastosowanie mniejszego silnika spalinowego – zmniejszenie jego mocy jest kompensowane w trakcie przyspieszania przez wykorzystanie silnika elektrycznego. Zastosowanie układu hybrydowego, w tym dodatkowych akumulatorów, spowodowało zmniejszenie ładowności samochodu zaledwie o ok. 100 kg w porównaniu z TGL z silnikiem sześciocylindrowym o tej samej mocy. Ze względu na osiągi i potencjał oszczędności zastosowanie TGL w wersji hybrydowej przy rosnących cenach paliwa staje się coraz bardziej opłacalne.
Samochody Specjalne 6/2009