Mały sportowy kompakt - test Alfa MiTo 1.6 JTD
MiTo to najmniejszy model w gamie Alfa Romeo. Jednym się podoba, w innych budzi kontrowersje a jeszcze u innych wzbudza zaciekawienie – taka jest Alfa MiTo. Na pewno jest autem niepowtarzalnym z zacięciem sportowym. Charakteryzuje się doskonałą dynamiką, niskim zużyciem paliwa i kompaktowymi wymiarami.
Wyjątkowy design
Pierwsze co rzuca się w oczy to agresywny wygląd tego samochodu. Profil maski, reflektorów, zderzaka i grilla nadaje dynamiki, a kształt bocznych szyb bez słupków w drzwiach pretenduje MiTo do aut sportowych. Charyzmy dodają także muskularne błotniki i tylne reflektory wykorzystujące technologię LED. Auto ma 4,06 m długości, 1,72 m szerokości i 1,44 m wysokości. Styliści zachowali sportowe proporcje jednocześnie zapewniając wystarczającą ilość miejsca wewnątrz. Patrząc na MiTo trudno jest uwierzyć, że ten model powstał na bazie Grande Punto. Alfa MiTo to oryginalne i wysublimowane autko.
Włoska robota
Stylistyka i wykonanie wnętrza to typowo włoski styl. Wszystko jest tu dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Materiały wykończeniowe są dobrej jakości i dość dobrze spasowane. Zarówno kierowca jak i pasażer obok ma wystarczająco dużo miejsca, a w zajęciu optymalnej pozycji za kierownicą pomaga dwupłaszczyznowa regulacja kolumny kierownicy. Przednie kubełkowe fotele są obszerne i wygodne oraz doskonale trzymają w zakrętach. Wnętrze zapewnia więcej miejsca niż w typowym coupe i pozwala na zadowalające podróżowanie także na tylnych siedzeniach. Alfa jest bogato wyposażona i posiada najnowszej generacji system audio firmy BOSE. System Blue&Me integrujący się z nawigacją GPS, zapewnia bezpieczne korzystanie z telefonu komórkowego bez odrywania rąk od kierownicy. Nad bezpieczeństwem czuwa m.in. ABS z EBD, system wspomagania hamowania HBA i CBC, system wspomagania podczas ruszania pod górę Hill Holder, 7 poduszek powietrznych oraz przednie fotele zapobiegające urazom szyi.
Dynamika i elektronika
Naszpikowana najnowocześniejszą technologią, MiTo oferuje między innymi: system D.N.A. (trzy tryby do wyboru: Dynamic-sportowy, Normal-miejski, All Weather-sprawdza się w warunkach słabej przyczepności) – sterujący charakterystyką silnika, skrzyni biegów, hamulców, układu kierowniczego i zawieszenia; elektroniczny układ Q2 (wykorzystuje układ hamulcowy i symuluje blokadę układu różnicowego); DST (wspomaga układ kierowniczy, zapewniając automatyczną korektę i kontroluje nadsterowność); MSR; system stabilizacji toru jazdy VDC i ASR. Moc napędu Alfy bierze się z mocnego doładowania i ktoś kto nie potrafi wkręcać tego silnika na obroty, nawet po przełączeniu na opcję Dynamic, może doznać rozczarowania przy ruszaniu. Na niskich obrotach ten turbodiesel jest ospały i dopiero po dodaniu gazu, gdy poradzi sobie z „turbodziurą", dostaje kopa. Zawieszenie dość dobrze tłumi nierówności, ale minusem są kłopoty ze stabilnością toru jazdy przy np. pokonywaniu torów tramwajowych. Na równej drodze MiTo prowadzi się doskonale, a system D.N.A. pozwala dodatkowo utwardzić zawieszenie. Dzięki bezpośredniemu układowi kierowniczemu i sztywnemu zawieszeniu możemy tym autkiem śmiało pokonywać nawet ciasne zakręty. Świetnie spisała się na torze wyścigowym.