Maciek Steinhof pierwszym liderem pucharu Scirocco R
W zeszłym sezonie podobnie zaczynał puchar Polo, w którym zwyciężył.
Pierwszy wyścig pucharu Scirocco R odbył się w minioną sobotę na torze Hockenheimring. Kilka godzin wcześniej rozegrano kwalifikacje, w których najszybszy okazał się młody kierowca Kris Heidorn (Niemcy). Drugie pole startowe wywalczył gościnnie startujący jako tzw. legenda sportów motorowych Brytyjczyk Martin Brundle, były kierowca Formuły 1 (1984-1989 i 1991-1996) i zwycięzca wyścigu 24h Le Mans (1988). Trzeci czas uzyskał Maciek Steinhof, ubiegłoroczny tryumfator innej serii wyścigowej Volkswagena, pucharu Polo. Drugi z Polaków, Adam Gładysz, który dominował w czasie poprzedzających puchar treningów, miał siódmy wynik, minimalnie lepszy niż zwycięzca „Dakaru" Carlos Sainz, kolejny z czwórki zaproszonych legend sportów motorowych. W gronie tych ostatnich znaleźli się jeszcze: były mistrz DTM Frank Biela, dziesiąty w kwalifikacjach, oraz Jacques Laffite, były kierowca Formuły 1 (1974-1986), który do wyścigu ruszył z 20. pola startowego. W wyścigu wzięło udział 24 kierowców, w tym nie tylko doświadczeni i legendy, ale także młodzi zawodnicy rozpoczynający dopiero swoja karierę. Takie zestawienie uczestników zapewnia emocje dla kibiców do samej mety.
Pierwszy wyścig sezonu wygrał Maciek Steinhof (woli formę imienia z k na końcu od tej oficjalnej z j). Krakowianin wyprzedził zwycięzcę kwalifikacji Krisa Heidorna oraz Martina Brundle, którego wyprzedził w bezpośrednim pojedynku. Z kolei drugi z Polaków – Adam Gładysz – zdołał pokonać rajdowego mistrza świata – Carlosa Sainza. W czasie zawodów dochodziło do wielu zmian pozycji, które znacznie ułatwia „przycisk wyprzedzania". Chodzi o funkcję Push-to-pass, zwiększającą moc maksymalną zasilanego biogazem silnika o 50 KM (do 275 KM). Wspomnianego przycisku każdy z uczestników może użyć maksymalnie 9 razy w ciągu wyścigu. Dlatego bardzo ważny okazuje się wybór odpowiednich momentów zastosowania „dopalacza" w czasie trwania wyścigu. Znakomicie wypadł pod tym względem Maciek Steinhof, który wykazał się nie tylko szybką jazdą, ale i wyborną taktyką.
Start wygrał ruszający z pierwszego pola Kris Heidorn, za którym jechali Martin Brundle i Maciek Steinhof. Krakowianin na na początku trzeciego okrążenia wyprzedził Brytyjczyka i rozpoczął pościg za niemieckim liderem. Na piątym okrążeniu Heidorn popełnił bład, co wykorzystał Steinhof obejmując prowadzenie. Adam Gładysz zaraz po starcie stracił siódmą pozycję wywalczoną w kwalifikacjach, ale wygrał zacięty pojedynek z Carlosem Sainzem, a następnie szybko awansował na piąte miejsce, na którym dojechał do mety skutecznie odpierając ataki rywali.
Kris Nissen, dyrektor Volkswagen Motorsport: „Jesteśmy bardzo szczęśliwi, dumni i niezwykle zadowoleni: Światowa premiera Pucharu Scirocco R stała się najwyższej klasy sportową rozrywką. Udział czterech zawodników, którzy zasłużyli już na miano legend sportu motorowego, znacznie uatrakcyjnił wyścig. Ogólnie bardzo dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że inauguracja nowego pucharu Scirocco R zakończyła się sukcesem. Puchar ten w innowacyjny sposób kontynuuje długą tradycję Volkswagena w markowych pucharach i wspieraniu debiutujących kierowców."
Maciek Steinhof, 1. miejsce, pierwszy lider pucharu: „To po prostu fantastyczne uczucie, wygrać pierwszy wyścig w nowym pucharze Scirocco R. Początek nie był łatwy, startowałem z trzeciej pozycji, musiałem ostro walczyć, aby wyprzedzić Martina Brundle i Krisa Heidorna. Dzięki systemowi Push-to-pass, wyścig zyskał dodatkowy, taktyczny charakter. Jestem niezmiernie szczęśliwy."
Adam Gładysz, 5. miejsce: „Jestem zadowolony z przebiegu wyścigu. Oczywiście mogło być dużo lepiej, ale niestety kwalifikacje nie ułożyły się po mojej myśli. Zaplanowałem zrobić najszybsze okrążenie pod koniec czasówki, niestety plany pokrzyżowała nam czerwona flaga, wywieszona po wypadku jednego z zawodników. Później pozostało już niewiele czasu, podczas mojego szybkiego okrążenia popełniłem niewielki błąd, który kosztował mnie ok. 0,3 sekundy i tym samym kilka pozycji na starcie. Zaraz po rozpoczęciu wyścigu, na pierwszych zakrętach był duży tłok, początkowo straciłem pozycję, ale na kolejnych okrążeniach, po zaciętej walce m.in. z Carlosem Sainzem udało mi się przebić na piątą pozycję, na której dojechałem do mety."
Carlos Sainz, 12. miejsce: „Wyścig w pucharze Scirocco R sprawił mi wielką radość. Było niewiarygodnie ciasno, już na pierwszym zakręcie zostałem wypchnięty. Potem raz wypadłem z trasy i toczyłem wspaniałe pojedynki z młodymi kierowcami. Przejście z Race Touarega do Scirocco to była rzeczywiście duża przyjemność."
Kalendarz wyścigów Volkswagen Scirocco R Cup 2010
23-24 kwietnia Hockenheimring, Niemcy
04-05 czerwca EuroSpeedway Lausitz, Niemcy
02-03 lipca Norisring (Niemcy)
06-08 sierpnia Nürburgring (Niemcy), dwa wyścigi
03-04 września Brands Hatch (Zjednoczone Królestwo)
17-19 września Motorsport Arena Oschersleben (Niemcy), dwa wyścigi
15-16 października Hockenheimring (Niemcy)
Najbliższe zawody odbędą się na początku czerwca na położonym najbliżej Polski torze – owalu EuroSpeedway Lausitz, tuż przy autostradzie Berlin-Drezno (uwaga: gorsza nawierzchnia niż na naszych autostradach). Warto pojechać tam i dopingować zawodników z Polski, którzy pokazali już, że należą do najszybszych w stawce. Emocji z pewnością nie zabraknie.