LPG i CNG - paliwa wspierane na całym świecie
LPG i CNG to paliwa wspierane na całym świecie. Może warto zainteresować się przedstawionymi rozwiązaniami i spróbować wykorzystać, chociaż jedną z opisanych form promocji. Może Rząd Polski również niedługo dojdzie do takiego wniosku i za przykładem innych krajów rozpocznie intensywne proekologiczne działanie również w dziedzinie autogazu w transporcie samochodowym.
Wielokrotnie w życiu spotykamy się z sytuacją, że dopiero przypadek powodował zauważenie i odkrycie oferty lub produktu, który dobrze znany innym, dla nas wcześniej był niezauważalny. Podobnie może wyglądać sytuacja z programami promocji autogazu, które osobom zawodowo związanym z tą branżą są dobrze znane. Jednak dla wielu innych stanowić mogą takie właśnie nieoczekiwane „odkrycie", że zainteresowanie gazem w wielu krajach nie ogranicza się do poziomu klienta – użytkownika samochodu, ale znajduje poważne poparcie w polityce energetycznej poszczególnych Państw.
Warto zapewne poznać najważniejsze ze stosowanych aktualnie w krajach europejskich programów promocji alternatywnych paliw gazowych, pomagające w rozwoju ich zastosowania w transporcie samochodowym. Poszczególne kraje znajdują różne sposoby, aby zachęcić właścicieli aut do ich adaptacji na zasilanie gazem.
Zgodnie z ekologicznym programem podatkowym niemiecki rząd przyjął uchwałę o stosowaniu do roku 2018 preferencyjnych stawek podatkowych (środowiskowych i od spalin) dla pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi – gazem ziemnym CNG i płynnym LPG. Zatwierdzono także do roku 2018 brak podwyżek podatku akcyzowego na CNG i LPG, używanego do napędu pojazdów samochodowych. Niemiecki rząd nie wprowadził, co prawda żadnych dodatkowych ulg dla posiadaczy aut zasilanych LPG, ale w niektórych landach samorządy lokalne dopłacają do każdej nowo zamontowanej instalacji około 250 - 300 EUR.
Na LPG i CNG nałożony jest niższy podatek niż na benzynę i olej napędowy, a stawka akcyzy została zamrożona do 2012 roku. Posiadacze pojazdów z zamontowaną instalacją gazową otrzymują od rządu rocznie około 300 EUR jeśli pojazd spełnia na gazie normy emisji spalin EURO4. Holandia także bardzo aktywnie uczestniczy w programie ograniczania emisji spalin w dużych miastach i ustanowiła 17 LEZ (low emission zone), do których w większości mogą wjeżdżać auta zasilane gazem.
Dofinansowywana jest przez rząd adaptacja aut na zasilanie gazem – LPG lub CNG (oferta ta nie obejmuje firm transportowych i leasingowych). Roczny budżet na ten cel wynosi ok. 3 mln EUR. Dofinansowanie uzależnione jest od poziomu emisji spalin auta przy zasilaniu gazem i wynosi odpowiednio: - EUR 350 - Przy adaptacji samochodu starszego niż 3 lata, które spełniają normy emisji spalin EURO1, EURO2 - EUR 650 - Przy adaptacji samochodu nowego lub młodszego niż 3 lata, bez potwierdzania poziomu emisji spalin na gazie - EUR 1500 - Dla instalacji gazowej w nowym samochodzie (np. fabryczna instalacja), jeżeli emisja CO2 nie przekracza 140g/km, - EUR 2000 - Dla instalacji gazowej w nowym samochodzie (np. fabryczna instalacja), jeżeli emisja CO2 jest mniejsza niż 120g/km. Autogaz jest obłożony mniejszym podatkiem akcyzowym niż benzyna i olej napędowy. Kierowcy samochodów napędzanych gazem (LPG lub CNG) ponoszą mniejsze opłaty drogowe także mogą wjeżdżać do centrów dużych miast gdzie dozwolone jest tylko poruszanie się pojazdów ekologicznych (zakazy dotyczą kierowców pojazdów benzynowych lub diesli).
Gaz płynny LPG obciążony jest niższym podatkiem paliwowym niż benzyna czy olej napędowy i wynosi 61 EUR. za 1000 l . Państwo gwarantuje niski podatek paliwowy na LPG do 2011 roku (proporcjonalny wzrost do opłat paliwowych benzyny i diesla o 0, 035 funta na litrze, w 2009) co oznacza o prawie połowę niższą i stabilną cenę autogazu. Posiadacze samochodów zasilanych LPG płacą też niższy podatek drogowy. W Londynie od 2 lat obowiązuje opłata - tzw. Congestion Charge (aby ograniczyć ruch w centrum Londynu), która wynosi 8 GBP dziennie. Jeśli zamontowana instalacja zasilania LPG znajduje się na liście, tzw. „Powershift Register" wówczas auta zwolnione są z tej opłaty (8 GBP dziennie).
Nie są to wszystkie przypadki dostępnych i stosowanych ulg oraz zachęt dla adaptacji pojazdów na zasilanie gazem. Jak widać, rozwiązań ekonomicznych, i nie tylko - jest wiele.