LPG czy CNG?
Zanim zdecydujesz...
Instalacja CNG
Pierwsze silniki zasilane gazem ziemnym czyli tym, który płynie w rurach w naszych mieszkań, powstały pod koniec XIX wieku. Zainteresowanie gazem wzrosło w latach 70. XX wieku, podczas kryzysu energetycznego. Obecnie gaz ziemny w formie CNG czyli Compressed Natural Gas staje się coraz bardziej popularny, zdobywając coraz poważniejszy udział w rynku paliw. W składzie gazu ziemnego dominuje metan (98 proc.). Skompresowany gaz ziemny przechowywany jest w pojeździe w zbiornikach pod ciśnieniem 200 barów.
Użytkownik
Najważniejszą zaletą CNG, z punktu widzenia użytkownika, jest ekonomiczność zastosowania. Jako paliwo jest zdecydowanie tańszy nie tylko od benzyny i oleju napędowego, ale także od propan-butanu czyli LPG. Jednak, wysokie koszty wiążą się z samą instalacją w pojeździe, ale rekompensują się przez cały okres użytkowania czyli przez kilka lat w zależności od np. ilości pokonywanych km.
Ekologia
Zasadniczą i najczęściej przytaczaną kwestią podczas prezentowania CNG jest ekologia. Paliwo to jest znacznie czystsze w procesie spalania od tradycyjnych paliw, będących pochodnymi ropy naftowej. W stosunku do nich w produktach spalania CNG jest o 20 proc. mniej dwutlenku węgla, a innych szkodliwych substancji do 90 -100 proc.
Mankament
Gaz ziemny jako paliwo ma mankament. Jest nim mała gęstość energetyczna gazu ziemnego. Konsekwencją jest to, iż zbiorniki do tankowania tego paliwa zajmują więcej miejsca, niż ich konwencjonalne odpowiedniki, ponadto na jednym zatankowanym zbiorniku można przejechać ok. 300 km.
Moda
Wykorzystanie gazu ziemnego w pojazdach jest modne w miastach, które starają się wypaść korzystnie w trakcie organizowanych światowych imprez sportowych. Autobusy na gaz użytkowane były podczas olimpiady w Monachium, w Atlancie, w Seulu i w Sydney. Z tego gazu korzystają również taksówkarze.
OPINIE UŻYTKOWNIKÓW Z INTERNETU:
Samochód wyposażony w instalację gazową LPG jest dużo tańszy w eksploatacji od pojazdu z silnikiem benzynowym czy silnikiem Diesla.
Eksploatacja samochodu napędzanego gazem CNG jest jeszcze tańsza.
Koszt przejechania 100 km w polskich realiach to zaledwie kilkanaście złotych!
Fabryczna instalacja w Volvo modelu S60 - poniżej kilka danych:
- przebieg na jednym tankowaniu 350 km na CNG,
- na 100 km wymagane jest od 6-7 metrów gazu CNG, co daje 14,70 zł (koszt przejazdu z Warszawy do Gdańska to 45, 00 zł brutto),
- koszt gazu na stacji CNG średnio w Polsce wynosi 2,10 zł za metr sześcienny.
Prawda o tankowaniu gazem CNG
W Polsce w lutym 2008 roku było 27 stacji CNG. Dzięki temu można przejechać Polskę wzdłuż i wszerz na gazie CNG. Zbiornik, który mieści ok. 12 m sześciennych gazu pozwoli, aby samochód, który pali 9 l na 100 km przejechał ok. 120 km. Dodatkowa butla gazowa kosztuje ok. 1500 zł. Każda butla ma objętość równą 55 litrów i waży (pusta) od 55 do 70 kg - butle montowane w Polsce są stalowe. Butle z włókien węglowych są znacznie lżejsze i kosztują ok. 5 000 zł za sztukę. Przydomowa sprężarka napełnia dwa zbiornik gazem około 10 godzin. Na specjalizowanych stacjach CNG trwa to 3-8 min., ale cena za metr sześcienny jest wyższa niż w przypadku napełniania przydomowymi sprężarkami ok. 20-30 proc. Na stacjach gaz CNG może tankować tylko przeszkolony pracownik.