LNG to ekologiczne i oszczędne paliwo dla polskiego transportu
LNG, czyli gaz ziemny w postaci skroplonej, coraz częściej pojawia się w polskiej debacie gospodarczej w kontekście importu tego surowca drogą morską zza granicy. Jednocześnie mało osób zdaje sobie sprawę z faktu, że metan w postaci ciekłej może być z powodzeniem wykorzystywany do zasilania środków transportu. Okazuje się, że polskie przedsiębiorstwa na tle europejskim posiadają tutaj duże doświadczenie. Produkujemy ekologiczne i oszczędne autobusy oraz statki żeglugi morskiej zasilane skroplonym metanem. Mamy także pierwsze wdrożenie w codziennej eksploatacji - od 1 października tego roku 11 autobusów miejskich na LNG kursuje po ulicach Olsztyna.
LNG – ciekły metan odpowiedzią na zapotrzebowanie elastycznego transportu
Na rynku gazu ziemnego na przestrzeni ostatniej dekady zaszły fundamentalne zmiany. To, co jeszcze kilka lat temu wydawało się nie do pomyślenia, dzisiaj staje się rzeczywistością. Mowa tutaj nie tylko o wydobyciu surowca z pokładów niekonwencjonalnych (tzw. gazu łupkowego), ale także o gwałtownie rosnącym zainteresowaniu dostawami metanu w postaci ciekłej – czyli skroplonego gazu ziemnego (LNG).
Co przemawia za doprowadzeniem metanu do postaci LNG? Odpowiedzią na to pytanie jest zapotrzebowanie na bardziej elastyczny i mobilny transport gazu ziemnego, niż ten z gazociągów. W przeciwieństwie do produktów naftowych, warunki atmosferyczne nie pozwalają na transport metanu koleją, ciężarówkami czy tankowcami. Niezbędne jest poddanie surowca sprężeniu (do postaci CNG) lub skropleniu (do postaci LNG). Wówczas, za pomocą specjalnych instalacji wysokiego ciśnienia lub instalacji kriogenicznych, możliwy jest transport nawet na drugi koniec globu. Jest to proces wymagający wykorzystania zaawansowanej techniczne aparatury i nienależący do najtańszych, ale w pełni bezpieczny. Przynosi również znaczące korzyści ekonomiczne i strategiczne, o czym Polska przekona się już w najbliższym czasie.
Gazoport LNG – impuls dla rozwoju polskiego rynku gazu ziemnego
Dla korzystania z pełni dobrodziejstw dostaw gazu ziemnego w postaci skroplonej niezbędna jest specjalistyczna infrastruktura, która pozwoli na odbiór surowca w postaci skroplonej. Dlatego w Świnoujściu wznoszony jest gazoport, który umożliwi dostawy LNG drogą morską. Za tą kosztowną inwestycją stały przede wszystkim względy strategiczne – Polska zyska dostęp do niezależnego źródła dostaw gazu ziemnego, które będą prowadzone z dowolnego miejsca na świecie. Większe znaczenie przy zakupie surowca będzie miała jego cena, niż długoterminowe umowy na dostawę klasycznym gazociągiem. Jest to ogromny skok jakościowy dla polskiego rynku gazu ziemnego.
Wraz z uruchomieniem instalacji do odbioru LNG pod koniec 2014 roku, powstanie także cała gałąź innowacyjnych rozwiązań dla gazu ziemnego. Jedną z pierwszoplanowych ról będzie odgrywać wykorzystanie ciekłego metanu, jako paliwa do zasilania środków transportu – ciężarówek, autobusów, a nawet statków żeglugi morskiej. Okazuje się, że polskie przedsiębiorstwa są już gotowe do produkcji takich pojazdów i z powodzeniem od kilku lat dostarczają je na rynek.
Skroplony metan – ekologiczna alternatywa dla ciężkiego transportu
- W minionym miesiącu wspólnie z przedstawicielami branży wizytowaliśmy budowany terminal LNG, który odmieni polski rynek gazu ziemnego. – mówi Bartłomiej Kamiński z Portalu cng.auto.pl – Gazoport w Świnoujściu stanie się istotnym źródłem paliwa dla statków poruszających się po Morzu Bałtyckim. Jeśli terminal będzie dostępny dla mniejszych odbiorców gazu ziemnego, LNG z powodzeniem będzie można wykorzystać jako paliwo dla transportu kołowego – ciężarówek i autobusów. Czeka nas ogromna zmiana jakościowa – polski transport ma szansę zmniejszyć szkodliwy wpływ na środowisko, a przedsiębiorcy – obniżyć wydatki na paliwo.
Z dokonanego na początku roku rozeznania rynkowego wynika, że transport morski jest bardzo zainteresowany możliwością bunkrowania (tankowania) LNG, jako paliwa do statków w Świnoujściu. Przyczyną tej sytuacji są przede wszystkim względy ekologiczne – konieczność ograniczenia emisji siarki z jednostek pływających w basenie Morza Bałtyckiego oraz Morza Północnego, tzw. obszaru SECA. Specjalistyczne analizy wskazują, że jedyną racjonalną alternatywą pod względem ekonomicznym jest właśnie metan w postaci skroplonej (LNG). Kilka lat temu pojawiły się więc precedensowe zamówienia na tego typu ekologiczne statki – pierwsze z nich popłyną do Norwegii. Co ciekawe, zostały one w dużej mierze wyprodukowane w Polsce, w Gdańskiej Stoczni Remontowej.
Jednak prawdziwą rewolucję w wykorzystaniu LNG dla transportu już niedługo będziemy mogli odczuć na polskich drogach. W październiku została oddana do użytku flota nowych autobusów zasilanych tym paliwem. Olsztyn, jako pierwsze miasto w Europie stał się miejscem, gdzie ekologiczne autobusy komunikacji miejskiej zasilane ciekłym metanem zostały wdrożone do eksploatacji. Mieszkańcy bardzo chwalą sobie to rozwiązanie – autobusy już nie kopcą na przystankach, poza tym są dużo cichsze, od tych zasilanych olejem napędowym. Wszystko wskazuje także na to, że takie pojazdy w wersji przegubowej będą jeździć od 2015 roku także w Warszawie. W odpowiedzi na przetarg ogłoszony przez stołeczne Miejskie Zakłady Autobusowe jedyną ofertę zgłosiła polska firma Solbus. Zamówienie obejmuje także dostawy paliwa metanowego przez okres 10 lat.
- Coraz ostrzejsze normy ekologiczne zmuszają posiadaczy ciężkich pojazdów do szukania nowych rozwiązań, które pozwolą na redukcję emisji spalin oraz utrzymanie konkurencyjności ekonomicznej. – podsumowuje Bartłomiej Kamiński. – LNG okazuje się znakomitą alternatywą w autobusach, pojazdach ciężarowych czy statkach operujących na większych odległościach – podsumowuje.
Wszystko więc wskazuje na to, że w perspektywie najbliższych kilku lat polskie społeczeństwo stanie się beneficjentem korzyści ekologicznych, wynikających z wykorzystania metanu do zasilania pojazdów. Wydobycie gazu łupkowego oraz import LNG drogą morską uda się przekuć w społeczny i środowiskowy sukces.