Kamper na każdą porę roku - ogrzewanie zimą
Myliłby się ktoś sądząc, że caravaning uprawia się tylko latem. Takie wyjazdy jak najbardziej można organizować również zimą. Obecnie kampery dzięki m. in. podwójnej podłodze oraz nowoczesnym systemom ogrzewania są przystosowane do całorocznych wojaży, nawet gdy na zewnątrz temperatura spada znacznie poniżej zera.
Solidne marki
Na rynku istnieje kilka firm produkujących ogrzewania: Truma, Dometic, Webasto, Eberspaecher. Do niedawna prym wiodły systemy ogrzewania gazowego, ale obecnie alternatywą dla nich stało się ogrzewanie zasilane olejem napędowym, w tworzeniu którego specjalizują się zwłaszcza dwie ostatnie firmy. Proponowane przez nie rozwiązania wykorzystują urządzenia grzewcze niezależne od pracy silnika.
Działanie
Są one włączane przy pomocy cyfrowego zegara lub zdalnego sterowania, co pozwala wejść zimą do ciepłego pojazdu. W zależności od zapotrzebowania i samochodu, można wybrać rodzaj ogrzewania postojowego: powietrzne lub wodne (np. ogrzewania Eberspaecher). Oba rodzaje pracują niezależnie od silnika. Różnica polega na tym, że ogrzewanie wodne montowane jest w komorze silnika i sprzężone z układem chłodzenia samochodu, a ciepłe powietrze jest wdmuchiwane do wewnątrz za pośrednictwem dmuchaw. Reszta ciepła w układzie chłodzenia podgrzewa silnik, co ułatwia dodatkowo jego rozruch przy niskich temperaturach.
Ogrzewanie powietrzne natomiast, może być montowane w środku pojazdu, w bagażniku lub pod samochodem i podgrzewa bezpośrednio powietrze w pomieszczeniu, do którego doprowadzane są rury rozprowadzające powietrzne. Ogrzewania te, zasysają chłodne powietrze z wnętrza lub z zewnątrz pojazdu, ogrzewają je i wdmuchują do wewnątrz. Nietrudno zgadnąć, że ogrzewania postojowe szybko znalazły zastosowanie w autach kempingowych. Ze względu na szczególnie cichą pracę, w kamperach najczęściej montuje się ogrzewania powietrzne. Ich zaletą jest niski pobór prądu, dzięki czemu są odpowiednie do wielogodzinnego grzania na postoju w przypadku chociażby noclegu, a także natychmiast oddają ciepło. Orientacyjna cena takiego podstawowego zestawu grzewczego to wydatek rzędu 860 euro. Niektóre firmy w takie ogrzewania wyposażają pojazdy caravaningowe fabrycznie. Ogrzewania te zdają egzamin we wszelkich modelach aut kempingowych, poczynając od małych blaszaków, poprzez kampery z alkową, kończąc na integratorach.
Bez butli gazowych
Z montażu takiego typu ogrzewania wynika też wiele pośrednich korzyści. Zwalnia ono bowiem użytkownika z obowiązku pamiętania o kupnie butli gazowych, ich uzupełnianiu, wymianie etc. Miejsca przeznaczone normalnie na butle gazowe stają się dodatkową przestrzenią do wykorzystania, co zwłaszcza w przypadku kamperów mniejszych gabarytów jest sprawą dość istotną. Ostateczny wybór zależy od wielu czynników, ale ja pamiętam, jak nieprzyjemnie jest obudzić się w środku nocy drżąc z zimna, bo gaz się skończył, a najbliższa stacja benzynowa jest otwarta dopiero od 6 rano...