Kamper CNG Czy to się opłaca?
Kamperowe życie to smakowanie go na własnych czterech kółkach. Niektórzy wybierają zawsze las, jego piękno, ciszę i spokój. Docenią zapewne wszystko to, co może im pozwolić zwiększyć ekscytujące doznania podczas caravaningu. Czy w leśnej głuszy może być ciszej? Zapach lasu może być bardziej intensywny niż jest?
Czasami chyba każdego ogarnia uczucie, że już wszystko wynaleziono, zrealizowano wszelkie pomysły i tak naprawdę już nie ma niczego nowego do zrobienia. Jeżeli mielibyśmy zrobić coś odkrywczego, to męczy nas wizja wymyślania czegoś, czego już i tak pewnie nie da się zrobić. A co Szanowna Brać Kamperowa powie o pomyśle kampera, który będzie zasilany nie benzyną, nie olejem napędowym, ale gazem ziemnym? Zastanówmy się nad takim rozwiązaniem, choć teoretycznie. Zacznijmy od jego zalet.
Gaz ziemny jest bardzo lotnym paliwem. Dlatego instalacja pojazdów nim zasilanych jest wykonana bardzo szczelnie. Oznacza to, że z samochodu pozostawionego na postoju nawet na bardzo długi czas nie następuje emisja paliwa. Jeżeli taki kamper choć raz zakłócił wypoczynek zapachem paliwa, szczególnie w bardzo upalny i słoneczny dzień, to zrozumiecie Państwo, że kamper CNG w taki sposób wypoczynku nie zakłóci.
Silnik na gazie ziemnym pracuje znacznie ciszej. Kamper w wersji CNG nie wytworzy obłoku sadzy nawet podczas uruchamiania silnika, gdyż skład tego paliwa jest pozbawiony elementów rakotwórczych. Wyjeżdżając z CamperParku samochodem cichszym i niezatruwającym powietrza, osiągniemy to, czego szukamy w takim miejscu.
Prowadząc cichszy samochód, pracujący równomierniej na paliwie, którego kaloryczność dochodzi do 130 oktanów, bardziej wypoczniemy za jego kierownicą. Właściwie – wcześniej zaczniemy wypoczywać. Zabudowa pojazdów kempingowych dokonywana jest również na podwoziach samochodów takich jak Fiat Ducato czy Mercedes Sprinter. Te samochody są oferowane przez producentów w wersjach CNG, więc wykonanie zabudowy turystycznej dla modelu zasilanego paliwem CNG nie powinno nastręczać większych trudności. Choć trzeba zaznaczyć, że zbiorniki na gaz ziemny będą miały większą pojemność od zbiornika na paliwo płynne. To wada, bo trzeba wygospodarować więcej miejsca na gromadzenie paliwa, jeżeli chcemy osiągać przejazdy jak na paliwie płynnym.
Zbiorniki z gazem ziemnym wykonane nawet z lekkich kompozytów to również przyrost masy pojazdu. Jeżeli dla Państwa kampera obniżenie środka ciężkości jest zaletą, to butle CNG go pozwolą obniżyć. Jeżeli zamontowane zbiorniki zmniejszą prześwit pod pojazdem i z tego powodu kamper nie przejedzie przez bezdroża, to kolejna wada takiego rozwiązania.
Zbiorniki CNG są bardzo wytrzymałe. Zwiększą sztywność nadbudowy, a także bezpieczeństwo użytkowania całego pojazdu. CNG uznane jest bowiem za najbezpieczniejsze z obecnie użytkowanych paliw samochodowych.
W Polsce bardzo słabo rozwinięta jest infrastruktura do tankowania sprężonego gazu ziemnego. Popularność CNG bardzo dynamicznie wzrasta. Poza granicami Polski łatwiej zatankować to ekologiczne paliwo. Może kamper i CNG to dwa nurty tej samej rzeki, które dopiero połączone spełnią marzenia o pełnym czerpaniu z turystyki?
Przypomina mi się bardzo dawno oglądana komedia z Louisem de Funesem, w której kamper był wyposażony w kuchenkę gazową w miejscu osłony chłodnicy, nazywanej przez młodych kierowców grillem. Może Francuzi wtedy myśleli już o takim połączeniu? Kampera i CNG?
CNG może zaspokoić zapotrzebowanie energetyczne, jakiego oczekujemy w domu na kołach z jednego, a nie z wielu nośników energii. Tyle tylko, że aby to urzeczywistnić i spopularyzować, trzeba jeszcze zapewne wielu lat doświadczeń. Obecnie rozważać możemy dopiero, czy kamper na CNG przyniesie nam korzyści. Jeżeli miłośnicy caravaningu z całej Europy uzyskają wszystkie przywileje, jakimi cieszą się posiadacze samochodów zasilanych CNG w poszczególnych państwach wspólnoty, to aktywna turystyka stałaby się bardzo tania i wiele osób odkryłoby ją na nowo.
Wiem, że ten tekst pozwala postawić więcej pytań niż odpowiedzi, ale zamiarem artykułu było pobudzenie wyobraźni aktywnych turystów dla zagadnienia „Kamper na gaz: za i przeciw".
Szerokiej drogi!
#Gaz ziemny używany jest jako paliwo samochodowe. Znalazł również zastosowanie w systemach chłodniczych i klimatyzacji. Służy do ogrzewania pomieszczeń i podgrzewania ciepłej wody. W kogeneracji pozwala na wytworzenie energii elektrycznej.#