Jak dobrze kupić samochód używany z instalacją gazową?
W praktyce najdotkliwsze błędy, jakie popełniane są przy zakupie samochodu z gazem nie są związane z funkcjonowaniem instalacji, tylko z dokumentami a raczej -ich brakiem. Dotyczy to zarówno używanych samochodów, które jeździły po naszych drogach wcześniej, jak i tych, które miały być zarejestrowane w Polsce po raz pierwszy.
Kupującej używany samochód z instalacją gazową należy sprawdzić:
1. Kompletność dokumentacji:
a) wpis w dowodzie rejestracyjnym auta o przystosowaniu do zasilania gazem;
- obowiązkowo powinna znajdować się adnotacja „Przystosowany do zasilania gazem"
lub „Gaz" bądź też „LPG" czy „CNG";
- bez takiego wpisu poruszanie się pojazdem wyposażonym w instalację gazową jest niedopuszczalne a w czasie rutynowych kontroli można utracić dowód rejestracyjny i otrzymać mandat.
Właściciel lub upoważniony użytkownik samochodu, w którym zamontowano instalację gazową zobowiązany jest do uzyskania wpisu w dowodzie rejestracyjnym, (wpisy te są dokonywane w Wydziałach Komunikacji) w ciągu 30 dni od daty montażu instalacji.
Jeśli tego obowiązku nie dopełnił w wymaganym terminie, to po jego upływie konieczne może być przeprowadzenie badania instalacji gazowej (które wymaga badania całego auta) na stacji kontroli pojazdów (SKP).
b)certyfikat na zbiornik gazu;
- jest to dokument, potwierdzający badanie techniczne , wydawany przez TDT (Transportowy Dozór Techniczny – wcześniej KDT),na okres 10 lat od daty produkcji zbiornika;
- jest wymagany przy badaniu diagnostycznym auta na SKP;
- w przypadku braku certyfikatu na zbiornik wyprodukowany w Polsce, producenci wystawiają duplikaty potwierdzające badania techniczne, cena duplikatu od 30-50 zł..;
- w przypadku gdy samochód został sprowadzony z zagranicy z zamontowaną już instalacja gazową a dany producent nie został dopuszczony w Polsce przez TDT, to pozostaje tylko wymiana takiego zbiornika na nowy.
Można się pokusić o zlecenie indywidualnego badania w TDT, ale wymaga to czasu i przejścia odpowiedniej procedury (konieczność demontażu zbiornika, próba szczelności, ponowny montaż, itd, itp.).
Jakie dokumenty powinien otrzymać kupujący od sprzedającego auto na gaz, jeśli w dowodzie rejestracyjnym nie ma wymaganej adnotacji o przystosowaniu do zasilania gazem?
- wyciąg ze świadectwa homologacji (na formacie kartki A4) wydany przez zakład montażu zgłoszony oficjalnie do sieci dealerskiej instalatora (firmy posiadającej stosowną homologacje);
- koniecznie należy sprawdzić czy został wydany właśnie do tego auta oraz czy podane na nim dane zbiornika odpowiadają danym z certyfikatu zbiornika;
- faktura na montaż instalacji gazowej wystawiona przez zakład, który dokonał montażu;
- certyfikat na zbiornik ,koniecznie należy porównać dane (szczególnie numery i datę produkcji) z certyfikatu z numerami na tabliczce znamionowej zbiornika;
- książka gwarancyjna oraz ewidencja przeglądów (dotyczy instalacji z gwarancją na montaż).
2.Aktualne wymagania techniczne zbiornika.
- zbiornik musi mieć aktualne badanie techniczne, które wydawane jest przez producenta na okres 10 lat j od daty produkcji zbiornika (data ważności badania technicznego znajduje się na tabliczce znamionowej zbiornika) ;
- aktualne dopuszczenia Transportowego Dozoru Technicznego (znak TDT – wcześniej KDT – powinien znajdować się na tabliczce znamionowej zbiornika)
- posiadać homologację na zgodność z Regulaminem 67R01 EKG ONZ (dla zbiorników LPG) lub z Regulaminem 110 EKG ONZ (dla butli na metan) – numer homologacji znajduje się na tabliczce znamionowej zbiornika,
W wypadku braku wymagań technicznych najkorzystniejszym rozwiązaniem jest wymiana zbiornika na nowy. Montując nowy zbiornik otrzymuje się certyfikat potwierdzający jego aktualne badania techniczne, na 10 lat od daty produkcji zbiornika, w przypadku polskich producentów lub 5 lat zbiorników importowanych.
Gdzie szukać informacji o zbiorniku gazu ?
Chociaż odnalezienie daty produkcji, wśród wielu innych oznaczeń zbiornika nie jest łatwe, to jednak warto podjąć próbę wczytania się w tabliczkę znamionową, żeby ustrzec się od nieprzewidzianego wydatku na nowy zbiornik lub ewentualnie uzyskać troszkę niższą cenę na kupowany samochód z gazem.
3. Funkcjonowanie auta na gazie.
Najkorzystniej wykonać test drogowy – na benzynie oraz na gazie (różne prędkości, zatrzymywanie, ruszanie, przyspieszanie, zwalnianie).
Kupując samochód z zamontowaną instalacją gazową powinniśmy mieć na uwadze, że jest to pojazd dwupaliwowy i trzeba zapewnić w pierwszej kolejności prawidłową pracę silnika na benzynie, aby mógł poprawnie pracować i osiągać pełną moc w czasie jazdy na gazie!
Nie zapominajmy, że samochód kupujemy wyłącznie dla siebie. Mamy zatem prawo wybrać go po swojemu, bez oglądania się na krążące w społeczeństwie stereotypy. Warto więc skorzystać z porad, bo wielu dotkliwych problemów można uniknąć jeszcze przed zakupem wymarzonych „czterech kółek".
Oczywiście nie uda się całkowicie wyeliminować ryzyka związanego z zakupem używanego samochodu w tym także z instalacją gazową, jednak mam nadzieję, że dzięki udzielonym Państwu wskazówkom, ryzyko to zostanie ograniczone do minimum.
eko-pal.com.pl