Jak chronić zawory?
Długotrwałe utrzymywanie wysokich obrotów i wysokie obciążenie w połączeniu ze zmniejszonym smarowaniem elementów silnika zasilanego gazem może doprowadzać do nadmiernego zużycia zaworów i gniazd zaworowych.
W niektórych silnikach prowadzi to już po niewielkim przebiegu do koniecznej i kosztownej naprawy głowicy. Aby znacznie zredukować zużycie zaworów zaleca się regularne stosowanie systemowych środków czynnych dodawanych do LPG. Szczególnego znaczenia nabiera stosowanie tychże dodatków w przypadku użytkowania instalacji LPG w samochodach nie posiadających hydraulicznej regulacji luzów zaworowych, których silniki w czasie dotychczasowej eksploatacji wykazywały skłonności do „kasowania się luzów".
Co to jest „Systemowy środek czynny " firmy TUNAP?
System składa się z dwóch komponentów: jeden to dodatek do gazu (Micrologic PREMIUM 164), drugi zaś do benzyny (Micrologic PREMIUM 163).
Micrologic PREMIUM 164 nie powoduje zmiany parametrów przepływu gazu.Komponent czynnie działający rozpuszcza się w płynnym LPG, ponieważ posiada podobne do gazu związki węglowodorowe. Dzięki temu powstaje optymalna do tankowania mieszanka gazu płynnego. Pod wpływem warunków panujących w komorze spalania przy zapłonie paliwa „uszlachetnionego" dodatkiem paliwa gazowego na zaworach i gniazdach zaworów odkładają się produkty końcowe reakcji. Cząstki te dbają o lepszą smarowność i dzięki temu znacznie zmniejszają zużycia silnika i paliwa.
Micrologic PREMIUM 163 zawiera ten sam kompleks składników czynnych co produkt gazowy i dba przy każdym uruchomieniu silnika „na zimno" o to, by te składniki ochronne dodatkowo pojawiły się na zaworach i gniazdach zaworowych. Warstwa ochronna komponentów gazowych jest tak stabilna, że jej działanie będzie wystarczające, do czasu dotarcia nowej dawki preparatu wraz z benzyną po rozruchu silnika „na zimno".
Zestaw dodatków substancji czynnych zdobył na rynku niemieckim prestiżową nagrodę „Innowacja 2007". Warto wiedzieć, iż montowane przez firmę Irmsher instalacje gazowe poprzez systematyczne stosowanie dodatków substancji czynnych firmy TUNAP mają w Niemczech wydłużoną do 6 lat gwarancję. Gwarancja jest równoważną gwarancji na silnik bez instalacji (np. Opel).
Odpowiedni moment dodania preparatu:
W trakcie montażu instalacji gazowej przed pierwszym tankowaniem gazu dodaje się oba czynne środki systemowe TUNAP. Preparat MP 164 dodajemy dzięki specjalnym adapterom bezpośrednio do zbiornika gazu, zaś dodatek MP 163 wlewamy do zbiornika paliwa. Optymalnie by było, gdybyśmy mieli do połowy napełniony zbiornik gazu i pełny zbiornik paliwa (absolutne minimum to 15 litrów paliwa w zbiorniku). Ponadto uzupełnienie ilości preparatu należy wykonać przy okazji prac przeglądowych i naprawczych. Każdorazowo po przejechaniu 10 tys. km powinno się uzupełnić obydwa preparaty. Obydwa preparaty warto również dodawać do silników z zamontowaną uprzednio instalacją gazową. Niezbędnym jednak jest wykonanie pomiaru i korekta luzów zaworowych.
Prawidłowe działanie instalacji gazowej - niezbędne czynniki:
Dla optymalnego funkcjonowania pojazdu zasilanego gazem obok ochrony zaworów poprzez produkty TUNAP równie istotne są następujące czynniki:
- stała gatunkowo jakość gazu;
- jakość techniczna instalacji gazowej;
- dostępność mieszanek gazowych na lato i na zimę.
Warto wspomnieć, iż dodatki substancji czynnych oferują optymalną ochronę przed zwiększonym zużyciem zaworów i gniazd zaworowych m.in. dzięki stworzeniu specjalnej powłoki. Jednocześnie powłoka ta ma działanie smarujące. Dodatkowo dodatek MP 164 zapobiega oksydowaniu gazu płynnego, zaś MP 163 wiąże wodę kondensacyjną i zapobiega starzeniu się paliwa benzynowego (długoterminowa stabilność jakościowa paliwa). Zapewnia również ochronę antykorozyjną układu paliwowego oraz dzięki efektowi „keep clean" zapobiega powstawaniu złogów w obszarze wtrysków paliwa.
www.tunap.pl