Jaguar typ E
Mocny, sensacyjnie szybki i zaskakująco tani. Tak pokrótce moglibyśmy opisać jeden z najsłynniejszych samochodów sportowych z okresu lat 60tych – Jaguar typ E.
Ale my zechcemy poświęcić nieco więcej uwagi sylwetce tego bez wątpienia znanego w świecie klasyków auta.
Po wycofaniu się firmy Jaguar z wyścigów samochodowych, postanowiono zastąpić model „typ D" bardziej cywilną wersją sportowego auta. Dlatego też w roku 1961 do sprzedaży trafił samochód o dość pionierskim rozwiązaniu i wyglądzie. Nazwa auta nie uległa większej zmianie i samochód nazwano po prostu „typ E".
Nadwozie tego auta było przyczepione do ramy składającej się z bardzo wielu połączonych z sobą rur. Pierwotnie sprzedawany był jako roadster lub coupe w wersji dwuosobowej. Auto posiadało całkowicie niezależne zawieszenie oraz odmianę silnika XK o pojemności 3,8 litra. Samochód ten dzięki wspaniałej jednostce napędowej oraz walorom aerodynamicznym osiągał prędkość 241 km/h a przyspieszenie od 0 do 100 km/h oscylowało w granicy 7 sekund i co najważniejsze nie były to tylko dane producenta lecz granica, którą spokojnie osiągano na drogach. Wspomniany silnik dysponował mocą 265 KM, którego moc na koła tylne przenosiła czterobiegowa, mechaniczna skrzynia biegów.
Osiągi, styl oraz cena tego auta były po prostu niedoścignione. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że auta tej klasy, znanych marek, mimo podobnych osiągów były wówczas o blisko połowę droższe.
Samochód ten charakteryzował się stosunkowo wąskim rozstawem osi i co za tym idzie dość odstającymi elementami nadwozia. Było to z pewnością interesującym rozwiązaniem ale zwiększało prawdopodobieństwo uszkodzenia auta podczas prostych manewrów.
Z biegiem lat postanowiono udoskonalić pierwotną wersję modelu za sprawą czego w roku 1964 zwiększono pojemność silnika do wartości 4,2 litra i do dyspozycji kierowcy użyto w pełni zsynchronizowaną skrzynię biegów. Nie poprzestano jednak na tych niewielkich modyfikacjach. Cztery lata później zaprezentowano bardziej udoskonaloną wersję tego Jaguara znaną jako seria II. Auto było już czteroosobowym pojazdem a cechą charakterystyczną był większy wlot powietrza w pokrywie silnika. Rok 1971 przyniósł dla tego modelu największe zmiany. Nastał czas przedstawić serię III. Zrezygnowano z wersji silnika XK i zastąpiono go zdecydowanie większą jednostką. Dla amatorów sportowej jazdy firma Jaguar dała do dyspozycji największy jak dotąd silnik V12 o mocy 276 KM. Zwiększono znacznie rozstaw osi a większy silnik wymagał zdecydowanie większej pokrywy silnika oraz wlotu powietrza. Samochód w tej wersji posiadał wentylowane tarcze hamulcowe z przodu oraz większe koła i co za tym idzie opony. Wymagało to powiększenia wnęk kół aby można je było pomieścić.
Potężny silnik pod maską, o pięknym pomruku i wspaniałych osiągach, sprawiał, iż Jaguar typ E przez wielu pasjonatów porównywany był z tak znamienitymi markami jak Ferrari. Wielbicieli tego auta nie brakowało na całym świecie a statystyki mówią same za siebie. 87 procent produkcji została wysłana na eksport a reszta pozostała na brytyjskim rynku. Produkcję tego auta oficjalnie zakończono w 1975 roku.
Cena Jaguara typ E na początku lat 60 tych wynosiła tylko 2098 funtów. Cóż, dziś pozostaje nam tylko pomarzyć o takiej cenie przepięknego, sportowego auta tak wspaniałej marki.