Ford liderem RSMŚ
Podwójne zwycięstwo Focusów w Rajdzie Turcji.
Zespół BP-Ford World Rally Team awansował po Rajdzie Turcji na pozycję lidera klasyfikacji zespołów fabrycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata FIA. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen jadący samochodem Ford Focus RS WRC prowadzili w rajdzie od startu do mety i odnieśli swoje piąte w tym sezonie zwycięstwo. Finowie wyprzedzili o 2 min. 23,4 sekundy partnerów z zespołu, Mikko Hirvonena i Jarmo Lehtinena, którzy powtórzyli swój życiowy wynik zajmując drugie miejsce. Zespół Forda odniósł podwójne zwycięstwo w rundzie WRC po raz pierwszy od Rajdu Meksyku w 2004 roku. Wynik ten pozwolił zespołowi zdobyć ośmiopunktową przewagę nad drugim w klasyfikacji zespołów fabrycznych Citroenem na trzy rundy przed końcem Mistrzostw. W punktacji kierowców Marcus Grönholm zmniejszył stratę do Sébastiena Loeba do 25 punktów, a Mikko Hirvonen awansował na trzecią pozycję w tabeli.
Po ulewie i w śniegu
Trzynasta runda serialu odbyła się w niezwykle trudnych warunkach. Ulewne deszcze zniszczyły szutrowe trasy w górach Toros, przez co ponad połowa OS-ów pierwszego etapu rajdu została odwołana. Ostatecznie kierowcy rywalizowali na dystansie niespełna 270 km. Drugi etap przyniósł niespodziankę w postaci opadów śniegu w wyższych partiach gór. W przeciwieństwie do piątku i soboty, w niedzielę świeciło słońce, a drogi wyschły i były w nieco lepszym stanie.
Grönholm zaatakował od początku rajdu. Już na pierwszym OS-ie znokautował rywali, osiągając niemal 25 sekund przewagi na niespełna 10 km! Fin nie oddał prowadzenia aż do mety. W niezwykle trudnych warunkach Ford Focus błysnął 100-procentową niezawodnością. Opony BF Goodrich także spisały się doskonale na błotnistych nawierzchniach.
Podczas piątkowego i sobotniego etapu Petter Solberg (Subaru) deptał Grönholmowi po piętach, jednak drugiego dnia popełnił błąd i odpadł z rajdu, powracając w niedzielę w systemie SupeRally. Henning Solberg (Peugeot), po walce z Hirvonenem pierwszy raz w swej karierze stanął na podium rundy Mistrzostw Świata, zajmując trzecie miejsce. Po pasjonującej walce, na czwartej pozycji zameldował się Xevi Pons (Citroen). Nieco ponad sekundę za nim finiszował Kosti Katajamaki (Ford). Chris Atkinson (Subaru) ukończył rajd na szóstej pozycji, za nim uplasował się Dani Sordo (Citroen). Ósme miejsce zajął Manfred Stohl (Peugeot). Petter Solberg ukończył rajd na trzynastej pozycji. Colin McRae (Citroen), zastępujący Sebastiena Loeba przed ostatnim OS-em zajmował siódme miejsce, jednak nie ukończył rajdu z powodu awarii alternatora. Kosztowało go to spadek na dwunastą pozycję.
Na mecie
„Zwycięstwo bez żadnych problemów technicznych w tak trudnych warunkach to wielkie osiągnięcie całego zespołu" – powiedział Grönholm, najszybszy na 5 OS-ach, dla którego zwycięstwo w Turcji jest wygraną numer 23 w Mistrzostwach Świata. „Sobotni etap był jednym z najgorszych, jakie widziałem w całej karierze. To był trudny rajd, było bardzo dużo błota. Po odpadnięciu Pettera Solberga w sobotę, poczułem się już dużo spokojniej, bo nie musiałem odpierać jego ataków. Trudno było dawać z siebie wszystko na drogach, które były tak śliskie, że trudno było na nich się utrzymać!"
„W kolejnych startach postaramy się zwiększyć naszą przewagę w klasyfikacji zespołów fabrycznych. To jest nasz priorytet. Zwycięstwo pozwoliło mi na zmniejszenie straty do Sebastiena Loeba w klasyfikacji kierowców, jednak na razie nie myślę o tym tytule" – dodał Marcus.
„To był dla całego zespołu naprawdę trudny weekend uwieńczony świetnym wynikiem", powiedział Hirvonen, który wygrał w Turcji 2 OS-y. „Nie popełniliśmy błędów, co jest sporym osiągnięciem w tak niesprzyjających warunkach. Pogoda ciągle się zmieniała. Wczoraj widzieliśmy nawet grad. Przed startem byłem dość pewny siebie, gdyż wiedziałem, że poprawione ustawienia mojego samochodu umożliwią mi uzyskiwanie lepszych czasów. To wspaniałe, że pierwsze i drugie miejsce zajęli w rajdzie fińscy kierowcy Fordów. Dzięki staraniom całego zespołu mieliśmy naprawdę świetnie przygotowane samochody. Do końca sezonu pozostały jeszcze trzy rajdy i mam nadzieję, że wszystkie ukończę na podium."
Końcowa klasyfikacja Rajdu Turcji
1. M. Grönholm/T. Rautiainen (SF) Ford Focus RS 3:28:16,3 (h:min:s)
2. M. Hirvonen/J. Lehtinen (SF) Ford Focus RS 3:30min 39.7
3. H. Solberg/C. Menkerud (N) Peugeot 307 3:31:22,3
4. X. Pons/C. Del Barrio (E) Citroen Xsara 3:31:43,7
5. K. Katajamaki/T. Alanne (SF) Ford Focus RS 3:31:44,8
6. C. Atkinson/G. MacNeall (AUS) Subaru Impreza 3:31:52,8
7. D. Sordo/M. Marti (E) Citroen Xsara 3:32:41,1
8. M. Stohl/I. Minor (A) Peugeot 307 3:32:46,6
9. F. Duval/ P. Pivato (B) Skoda Fabia 3:33:51,9
10. A. Aigner/K. Wicha (A) Skoda Fabia 3:35:13,7
Klasyfikacja kierowców (po 13. rundzie z 16)
1. S. Loeb 112 pkt
2. M. Grönholm 87 pkt
3. M. Hirvonen 47 pkt
4. D. Sordo 43 pkt
5. M. Stohl 34 pkt
6. H. Solberg 25 pkt
Klasyfikacja zespołów (po 13. rundzie z 16)
1. BP-Ford 153 pkt
2. Kronos Citroen 145 pkt
3. Subaru 83 pkt
4. OMV - Peugeot Norway 67 pkt
5. Stobart VK M-Sport Ford 35 pkt
6. Red-Bull Skoda 23 pkt
Kolejna runda Mistrzostw odbędzie się w Australii, w okolicach Perth. Szutrowy rajd zostanie rozegrany w dniach 26-29 października br.