Euroconector – droga do tańszego autogazu!
Nie ulega wątpliwości, że samoobsługa jest zdecydowaną zaletą jeżeli chodzi o tankowanie paliw do samochodów.
O ile tankowanie benzyny czy też oleju napędowego na stacjach paliwowych w całej Europie – ba na całym świecie - nie sprawia żadnych trudności, o tyle tankowanie LPG w różnych krajach wymaga różnych przyłączy, przejściówek. Nadszedł czas aby zunifikować złącza LPG – na początek w Europie. Można zacząć od Polski.
Każdy, kto wybrał się autem zasilanym LPG poza granice Polski, turystycznie czy też służbowo miał okazję zetknąć się z kilkoma podstawowymi problemami:
- znalezienie stacji na której można zatankować LPG;
- połączenie pistoletu do tankowania z wlewem gazu w pojeździe;
- samoobsługa przy tankowaniu gazu lub konieczność odszukania operatora nalewającego LPG;
- inne – jak konieczność otwarcia maski silnika podczas tankowania w krajach byłego ZSRR (dla młodszego pokolenia – Rosji i krajów sąsiednich)
- w niektórych przypadkach te problemy łączyły się - np. pistolet nie pasujący do złącza w aucie + samoobsługa.
Zazwyczaj pokonanie napotykanych problemów przynosiło wymierne korzyści ekonomiczne w postaci taniej podróży i czasami także zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Zatem warto podejść do tematu globalnie, aby ułatwić życie „gazownikom" i przy okazji jeszcze na tym skorzystać .
W temacie tankowania LPG chciałbym przypomnieć czytelnikom, że w samej tylko Europie, w różnych krajach stosowanych jest kilka różnych (z odmiennym sposobem przyłączania) pistoletów do napełniania LPG wymagających odpowiednich wlewów gazu w samochodach, są to:
- „Italian dish" zwany „włoskim"
- „Dutch bayonet - zwany potocznie „z bolcem", lub „holenderskim"
- „ACME thread" - zwany potocznie „z dużym gwintem", lub inaczej „belgijskim"
- „Rosyjskie"
Każdy kraj stoi na straży zastosowanego rozwiązania podkreślając jego zalety i póki co nie podejmując konkretnych kroków aby doprowadzić do unifikacji przyłączy tankowania LPG i tak użytkownicy:
- „włoskiego wlewu", bo jest to najbardziej popularny w Europie i chyba nawet na świecie wlew gazu, więc nie za bardzo widzą sens;
- „Dutch Bayonet" i „ACME thread", ponieważ wlewy te zapewniają szybkie tankowanie oraz umożliwiają samoobsługę na stacjach autogazu, zatem tam gdzie są, mało kto dostrzega konieczność zmiany na inne;
- „Rosyjskie" – takie po prostu tam były przed wieloma latami i funkcjonują często do dziś (oferowane tylko przez rosyjskich producentów wyposażenia zbiorników LPG na rynkach byłego ZSRR).
Kuriozalnym pośród krajów należących do wspólnoty europejskiej (EU) jest fakt, że to samo złącze (np. Italian Dish) w jednych krajach nie jest dopuszczone do samoobsługi na stacjach LPG (Włochy, Czechy, Polska), a w innych takie samo występuje na stacjach samoobsługowych (Niemcy, Francja). Jedni i drudzy motywują to przepisami ppoż., bhp, dobrem klientów – a jednak każdy z nich doszedł do innych wniosków, jakże skrajnych.
Nie ulega wątpliwości, że samoobsługa jest zdecydowaną zaletą jeżeli chodzi o tankowanie paliw do samochodów: zarówno LPG, jak i benzyny oraz oleju napędowego.
Zalety można dostrzec gołym okiem:
- użytkownicy aut na gaz mogą o dowolnej porze dnia i nocy zatankować swoje auto;
- właściciele stacji na których oferowany jest autogaz, mogą obniżyć koszty obsługi klientów oraz oferować paliwo 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.
Więc na co czekamy? Jeżeli potrafimy stosować już tak wiele „eurorzeczy":
- europieniądze – EUR
- euroimprezy – EURO 2012
- europaliwa – Euro Super
- euronormy – EN…., i wiele innych, to nie powinno sprawić trudności
zastosowanie Euroconectora dla tankowania aut zasilanych LPG na terenie EU, lub może całej Europy, a nawet jeszcze dalej.
Jak to zrobić? Jak doprowadzić do popularności tego nowoczesnego rozwiązania? Do każdego celu jest kilka dróg, poniżej pokusiłem się i krótkie scharakteryzowanie tych które wydają się najważniejsze jeżeli chodzi o doprowadzenie do szerokiego stosowania Euroconectora z uwzględnieniem interesów użytkowników autogazu jak i jego dostawców:
A. Użytkownicy aut zasilanych gazem:
Aktualni użytkownicy aut na LPG
- Adaptery – można zastosować adapter-przejściówkę, który pozwoli zatankować przez każdy typ wlewu gazu już istniejący w aucie. Już dziś w większości aut montuje się złącze do wlewu gazu w pobliżu wlewu benzyny (pod klapką wlewu), zatem zastosowanie dodatkowego adaptera - przejściówki pozwalającego na tankowanie przez pistolet Euroconectora nie powinno stanowić żadnego problemu.
- Wymiana wlewu gazu – dla tych, którym nie odpowiada posługiwanie się adapterem mogą zlecić wymianę posiadanego złącza na Euroconector.
Nowi użytkownicy autogazu
- Adaptery – dokładnie tak jak napisałem powyżej.
- Instalacja z Euroconectorem – to po prostu zlecanie montażu instalacji w zakładach, które oferują takie rozwiązania.
B. Sprzedawcy autogazu:
- Wymiana konieczna (zużycie) - aktualnie stosowane pistolety do tankowania LPG nie są przecież wieczne a już bardziej konkretnie – ulegają zużyciu lub uszkodzeniu, czyli i tak kiedyś trzeba je wymienić - a jeżeli wymienić to już na obsługujące złącze typu Euroconector.
- Korzyści finansowe - samoobsługa na stacja LPG to przecież obniżenie kosztów – dlaczego tymi zyskami nie podzielić się z użytkownikami aut zasilanych LPG i nie obniżyć na takich stacjach (z samoobsługą) ceny detalicznej na to paliwo o kilka, a może nawet kilkanaście groszy? To wystarczająca różnica aby zachęcić kierowców do tankowania gazu na samoobsługowych stacjach bez dodatkowych kosztów ze strony sprzedawców, a nawet wręcz oszczędzając i to nie mało na obsłudze i zyskując na sprzedaży większej ilości LPG.
- Dodatkowe profity – być może sprzedawcy detaliczni autogazu tego nie wiedzą, ale prawie z każdej stacji co miesiąc odjeżdża od kilku do kilkunastu aut nie tankując LPG w wyniku opieszałości obsługi bądź jej niechęci do zatankowania auta (szczególnie porą nocną), braku odpowiedniej końcówki, innych przyczyn prowadzących zawsze do tego samego – braku możliwości zatankowania. Przy połączeniu dystrybutora LPG z systemem płatności kartami kredytowymi, lub odpowiednimi kartami lojalnościowymi stacja pracuje dla swego właściciela „na okrągło" – nawet wtedy gdy śpi lub odpoczywa.
- Nowoczesność – wszyscy chcą dziś być „cool" i/lub „trendy" – Euroconector to najbardziej trendy element w euroświecie LPG!
C. Media
Reklama – „Jazda za grosze.." robi to już „nie od wczoraj „(pisaliśmy o Euroconectorze w 2007 roku)– i póki co bezpłatnie – zapraszamy do współpracy koncerny paliwowe, dystrybutorów autogazu, sieci sprzedaży detalicznej LPG, stacje autogazu, wydawnictwa branży paliwowej, gazowej i motoryzacyjnej oraz dodatki motoryzacyjne wszystkich wydawnictw, media państwowe oraz prywatne – telewizję, radio, internet.
Jedno jest pewne, że dla wprowadzenia Euroconectora muszą się zejść drogi użytkowników aut zasilanych LPG ze sprzedawcami autogazu – dobrze też aby nie rozminęli się z montażystami instalacji gazowych. Jeżeli już się zbliżą to powinni pamiętać, że jest do załatwienia kilka spraw w tym zakresie – regulacje prawne, przepisy bhp i ochrony ppoż. W poszczególnych krajach, co przy dążeniu do standaryzacji w krajach UE nie powinno być przeszkodą a raczej zachętą.
Polska to największa sieć stacji LPG w Europie oraz największy konsument autogazu – zatem wykorzystajmy tą uprzywilejowaną i wypracowaną przez ostatnie lata pozycję branżowego lidera i zostańmy pionierami unifikacji tankowania w Europie wprowadzając Euroconector !
Euroconector to zunifikowane złącze (wlew gazu w aucie, pistolet do napełniania na stacji autogazu) przeznaczone do tankowania LPG do pojazdów przystosowanych do zasilania gazem.
Podstawowe zalety Euroconectora to:
- szybsze tankowanie niż w dotychczas stosowanych rozwiązaniach (oszczędność czasu)
- zmniejszenie do minimum upływu gazu na zewnątrz podczas operacji tankowania (załączanie, odłączanie pistoletu), zwiększenie bezpieczeństwa tankowania
- możliwość samoobsługi na stacjach autogazu (zmniejszenie kosztów i obniżenie ceny)
- łatwe posługiwanie się przez osobę tankującą (uproszczenie tankowania)
zunifikowanie złącza tankowania w wielu krajach stosujących autogaz.
Grupa Elpigaz