Ekologicznie i tanio
Samochód to jeden z ważniejszych zakupów, gdyż właśnie nim dojeżdżamy do pracy, na uczelnie, podwozimy dzieci do szkoły, lub zwyczajnie, wyjeżdżamy by odpocząć. Decydując się na zakup auta powinniśmy brać pod uwagę nie tylko jego cenę, ale także przewidywane koszty eksploatacji.
Wysokie ceny benzyny i oleju napędowego przyczyniają się, w Polsce, do dużego popytu na instalacje gazowe ,zarówno LPG jak i CNG. Montaż ich skutecznie obniża koszty eksploatacji samochodu.
Więcej jeździsz – więcej zyskasz.
Podjęcie decyzji o zamontowaniu samochodowej instalacji gazowej uzależnione jest głównie od ilości kilometrów przejeżdżanych w ciągu roku. Jeżeli samochód zużywa np. 10 litrów benzyny na 100 km, to na przejechanie tego samego dystansu będzie potrzebował ok. 11-12 litrów gazu. Za 100 km na benzynie płacimy ponad 45 zł (przy cenie Pb 98 4,57 ), a na gazie –26 zł (przy cenie LPG 2,23 zł/l). Oszczędzamy więc około 19 zł na każdych 100 km. Przy rocznym przebiegu samochodu, który wynosi na przykład ok. 25 tys. km (średnio 2 tys. km/m-c) zostaje w kieszeni ponad 4 700 zł oszczędności.
Przykładowe zastawienie rentowności instalacji gazowej w zależności od rodzaju zasilania.
Eksploatując samochód z zamontowaną instalacją gazową, uzyskuje się znaczne korzyści. Koszt paliwa redukuje się w odczuwalny sposób. Oszczędność jest tak duża, że inwestycja w instalację gazową zwraca się już po kilku miesiącach. Zwrot zależy od przebiegu auta — im większe przebiegi, tym krótszy okres .
Zwrot z inwestycji w instalacje gazową w zależności od wysokości przeznaczonych środków.
Korzyści dla środowiska.
Zainteresowanie adaptacją aut na zasilanie gazem jest w pełni zrozumiałe.
Średnio dziennie w Polsce ok. 1 000 właścicieli aut zmienia tradycyjne paliwo (benzynę) na nowe - bardziej ekonomiczne i ekologiczne - na gaz.
W dobie stale zwiększającej się liczby pojazdów poruszających się po naszych drogach. nie sposób, także nie docenić ekologicznych zalet LPG. Istotnym atutem samochodów zasilanych tym paliwem jest obniżona emisja składników toksycznych w spalinach, także w odniesieniu do samochodów z katalizatorami.
Warto podkreślić, że te wymierne korzyści ekonomiczne i ekologiczne zostały osiągnięte bez pogorszenia osiągów samochodu. Zasilany benzyną Opel Astra II 1.6 16V rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11,5 s, zaś samochód zasilany gazem w 11 s. W toku normalnej, codziennej eksploatacji samochodu różnica ta jest niezauważalna.
Bezpieczna instalacja bez „skutków ubocznych"
Firmy zaopatrujące rynek Polski, w instalacje LPG ,musiały poddać szczegółowym testom komponenty wchodzące w skład tych instalacji.
Badania nad użyciem gazu do zasilania silników spalinowych trwają od lat 30-tych ubiegłego stulecia. W podręczniku K. Niewiarowskiego pt. „Silniki spalinowe" czytamy: „Zaletą silników gazowych jest brak zjawiska rozrzedzania oleju i wskutek tego zmniejsza się zużycie układu korbowego. Charakterystycznym zjawiskiem dla tych silników, w przeciwieństwie do pracujących na paliwie płynnym, jest stopniowy wzrost lepkości oleju. Zmniejsza się również osadzanie nagaru na tłokach, zaworach i ściankach głowicy, a gazy spalinowe, wskutek pełniejszego spalania, powodują mniejsze niszczenie stykających się z nimi części. Wymienione wyżej zjawiska, przedłużają żywotność silnika, okresy między remontowe i tym samym ekonomiczność eksploatacji".
LPG w zasięgu ręki
Kolejnym argumentem ,przemawiającym za przerobieniem auta na gaz, jest ogromna ilość stacji napełniania LPG. Są częścią motoryzacyjnego krajobrazu Polski. Według danych Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, jest ich niemal 7 tys.(praktycznie wszędzie). Biorąc pod uwagę opisane wyżej zalety jazdy na gazie, trudno się dziwić, że to tanie, ogólno dostępne i bezpieczne paliwo pokochali polscy kierowcy. Nasz kraj należy do ścisłej czołówki światowej pod względem wykorzystania LPG do napędu samochodu.