Dziennikarze – rajdowcy na Pogórzu Karpackim
Niestety mniejsza niż zwykle ilość zawodników dziennikarzy, oczekiwała na III rundę Samochodowych Rajdowych Mistrzostw Polski Dziennikarzy – tradycyjny rajd w Dębicy, którego komandorem od wielu lat jest inż. Matelowski a organizatorem wspólnie z Autoklubem Dziennikarzy Polski Automobilklub Stomil w Dębicy.
Niestety mimo nazwy „ Stomil" , wieloletniej tradycji wielkiej fabryki opon, dzięki której działaczom powstał Automobilklub w Dębicy, jednakże od kilku lat jak gdyby zapomniano o dawnej współpracy oraz o fakcie, że sport rajdowy to najlepszy poligon doświadczalny dla ich wyrobów a dziennikarze pracują w mediach. Miejmy jednak nadzieję, że to się zmieni, ponieważ istnieje wielka przychylność tutejszych władz samorządowych, uwarunkowania terenowe i drogowe, życzliwość mieszkańców a wreszcie malownicze krajobrazy górzystych terenów Pogórza Karpackiego i Kotliny Sandomierskiej, są dostatecznym magnesem dla uczestników i organizatorów a Firma Oponiarska Dębica S.A. w ciągu dalszym produkuje znakomite opony do samochodów.
Pożyjemy ... zobaczymy.
Wracajmy jednak do sportu. Rajd ten – jak zresztą zawsze dotąd – należy zaliczyć do najbardziej sportowych ze wszystkich eliminacji dziennikarskich. Szybkie i kręte podgórskie próby sportowe w okolicach Stasiówki, Łupin Gorzejowej i Gębiczyna, których 12 usytuowano na trasie dwóch etapów oraz próby zręcznościowe w Dębicy, Brzostku i Pilznie, były nie lada atrakcją dla widzów, szczególnie młodzieży na zakończenie wakacji. Bardzo dobra pogoda, dobra organizacja a także znakomite przyjęcie w miejscowej szkole w Brzostku na zaproszenie wójta Leszka Bieńka i dyrektor szkoły oraz koła rodzicielskiego w przerwie etapowej pozostaną w pamięci obydwu stron.
Od samego początku trwała zacięta walka między Jackiem Jureckim , Jankiem Chmielewskim i Konradem Kwiatkowskim. Ten ostatni niestety po przekroczeniu dozwolonej prędkości w obszarze zabudowanym i zatargu z policją, przymuszony został do wycofania się z imprezy. Pozostałe załogi prowadziły prawdziwą rywalizację, ponieważ próby powtarzały się trzykrotnie, poprawiały swoje wyniki, tym bardziej, że obsługa poszczególnych punktów odnotowywała na czytelnych tablicach uzyskane poprzednio czasy, co było dodatkowym dopingiem a pomiary czasów nie budziły zastrzeżeń. Poza zwycięzcami w klasyfikacji generalnej, imponowali jazdą załoga Janusz Tychy z Piotrem Gawrońskim z TVP Katowice na maleńkim Fiacie Panda z silnikiem 1.3 JTD, uzyskując nadspodziewanie dobre czasy oraz Tomasz Szmandra z Grzegorzem Badurą z Autoplus na seryjnym Fordzie Focusie 1.6,wygrywając swoją klasę mimo perypetii na próbie sportowej w Pilźnie, po awarii opony, wymianie koła i otrzymaniu karnej „taryfy".
W klasyfikacji generalnej zwyciężyła rodzina Chmielewskich z „WRC", w której role się odwróciły. Za kierownicą usportowionego Opla Astry GSi znakomicie „powoził" młody Janek, zaś tatuś Grzegorz pełnił rolę „umysłowego", czyli pilota. Drugie miejsce zajęła załoga „Dziennika Polskiego" i portalu Autocentrum.pl z Krakowa, Jacek Jurecki z Wiesławem Mrówczyńskim, na Alfie Romeo GT 1.9 JTD, uzyskując najlepszy czas na prologu w Dębicy.
Przed ogłoszeniem wyników i rozdaniem pucharów, zainaugurowano konferencję prasową z miejscowymi władzami. Mówiono o osiągnięciach i kłopotach regionu, z których rewelacyjna dla dziennikarzy okazała się wiadomość, że przy wielkim panującym w kraju bezrobociu, w tym rejonie brak jest rąk do pracy i to nawet nie fachowców a zwykłych robotników przy pracach drogowych.
Ewenement..... niechęć, czy też ukryta przedsiębiorczość bezrobotnych ?!!!
W każdym razie imprezę z Dębicy zaliczyć trzeba do sportowo udanych a zaangażowanie jakie wykazują między innymi wicestarosta powiatu dębickiego, Stanisław Skawiński i burmistrz miasta Pilzno, Józef Chmura, rokują na udane imprezy w latach przyszłych.
W ciągu dalszym odczuwana jest pomoc Fiata Auto Poland a jej przedstawiciel dyr. Bogusław Cieślar osobiście nagradzał uczestników startujących na samochodach tego koncernu. Brawo uczestnicy, brawo sponsorzy, brawo spora grupa działaczy, bez których bezinteresowności nie mogła by się odbyć żadna tego typu impreza.
Tekst i zdjęcia: Wiesław Mrówczyński
Wyniki oficjalne w klasyfikacji Generalnej
1. Chmielewski/Chmielwski WRC Opel Astra 2.0 Gsi 1012,5 pkt.
2. Jurecki/Mrówczyński Dziennik Polski/ Autocentrum. Alfa Romeo 1.9GT jtd 1051,3 pkt
3. Popielewicz/Szekieta Inicjatywy Gospodarcze Alfa Romeo 2.0 1098,8 pkt
4. Ważyński/Jurecki WRC Fiat S.C. 1.1 1144,5 pkt
5. Tychy/Gawroński TVP Katowice Fiat Panda 1.3 JTD 1160,0 pkt
6. Szmandra/Badura Autoplus OMC Ford Focus 1.6 1185,2 pkt