Dobry pomysł nie jest zły - hak
Idzie wiosna, coraz więcej osób zaczyna planować samochodowe wycieczki. Z roku na rok popularniejszy w Polsce staje się aktywny wypoczynek. Ludzie pragną zabrać ze sobą oprócz standardowego bagażu także sprzęt sportowy, np. rowery.
Do niedawna najpopularniejszym sposobem transportu rowerów było mocowanie ich na bagażnikach dachowych. Niestety, nie był to sposób zbyt wygodny. Po pierwsze: rower trzeba podnieść dość wysoko, aby go zamontować, co niskiej osobie może sprawić spory kłopot. Czasami można niechcący porysować lakier na boku lub dachu samochodu. Po drugie: podczas jazdy autostradą dźwięki wydawane przez rowery znajdujące się na dachu są dość głośne i męczące. Po trzecie: wzrasta opór powietrza, co przyczynia się do wzrostu zużycia paliwa przez samochód.
Platformy
W ostatnich latach pojawia się na rynku coraz więcej tzw. platform rowerowych montowanych na haku holowniczym. Umożliwiają one transport od dwóch do nawet czterech rowerów. Platformę taką montuje się na haku holowniczym. W droższych wersjach montaż następuje automatycznie poprzez naciśnięcie dźwigni, w tańszych trzeba dokręcić ją kluczem śrubę mocującą. Przy wyborze platformy, większość z nas zwróci uwagę na cenę, rozbieżność jest naprawdę duża: od 300 zł do nawet ponad 2 tys. zł. Przed wyborem platformy trzeba się zastanowić, czy warto przepłacać za produkty zachodnich marek. Są one drogie głównie dlatego że są znane. Stosowanie w produkcji drogiego aluminium jest wymuszone bardziej popytem na nowoczesny wygląd, niż względami technologicznymi. Do wykonania platform o identycznej sztywności potrzeba znacznie więcej aluminium niż stali, sprawia to, że waga platformy stalowej i aluminiowej jest prawie identyczna, a cena bardzo się różni. W przypadku platform stalowych należy zwrócić uwagę na właściwe zabezpieczenie antykorozyjne. Należycie dobrane i wykonane zapewni nam bezawaryjne korzystanie z platformy przez wiele lat. Większość takich platform posiada specjalny system odchylania zamocowanych rowerów, co umożliwia otwarcie klapy bagażnika bez konieczności ich demontażu. Wszystkie platformy wyposażone są w dodatkowe światła oraz miejsce na montaż dodatkowej tablicy rejestracyjnej – zamontowane rowery mogą dość skutecznie zasłonić światła oraz numery rejestracyjne na samochodzie.
Montaż rowerów
Montaż rowerów na platformie jest dziecinnie prosty. Rower wystarczy podnieść na wysokość ok. 35 cm, ustawić na podstawie, umocować do pionowego stelażu platformy i możemy ruszać w drogę. A w czasie jazdy rowery nie hałasują tak, jak zamontowane na dachu oraz nie zwiększają znacząco oporu powietrza. Jak zwykle jest jednak jedno „ale": aby móc korzystać z platformy, samochód musi być wyposażony w hak holowniczy. W zależności od modelu samochodu i wybranego haka koszt montażu może wynieść od ok. 700 zł do nawet 3 tys. zł. Na rynku istnieje kilka typów haków holowniczych. Najprostsze, a zarazem najtańsze są haki z kulą mocowaną na dwie śruby, w których do demontażu kuli konieczne jest posiadanie kluczy, i może zająć kilka minut. Lepszym rozwiązaniem jest montaż haka tzw. automatycznego. W takim przypadku, kiedy hak nie jest używany, przewozimy go w bagażniku, kiedy natomiast zajdzie potrzeba holowania przyczepy lub platformy rowerowej instalujemy kulę w specjalnym mocowaniu na zatrzask, bez użycia jakichkolwiek narzędzi. Montaż czy też demontaż kuli zajmie nam zaledwie kilka sekund. Najlepszym, ale i najdroższym rozwiązaniem jest hak składany: ręcznie bądź elektrycznie. Jest to rozwiązanie spotykane w samochodach klasy premium i najczęściej oferowane przez sprzedawców nowych, drogich samochodów. Hak jest tak skonstruowany, że kiedy nie jest potrzebny chowa się za zderzakiem, a w razie potrzeby wysuwa się go ręcznie lub za naciśnięciem przycisku w kabinie samochodu.
Instalacja haka
Bardzo istotną sprawą jest montaż haka. W Polsce prawie każdy chce zaoszczędzić, a co za tym idzie wielu domorosłych majsterkowiczów próbuje instalować hak w samochodzie na własną rękę.
Zapewne, wielu z nich posiada jakiekolwiek doświadczenie w tej dziedzinie, jednak montaż haka przez zupełnie niedoświadczoną osobę może prowadzić do powstania uszkodzeń w pojeździe oraz do bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze. Radzimy powierzyć montaż haka (oraz instalacji elektrycznej) osobie która wykona to fachowo i z pomocą odpowiednich narzędzi jak np. klucz dynamometryczny, czy elektroniczny tester podłączenia instalacji. Tylko wtedy otrzymamy pełną gwarancję producenta na hak holowniczy oraz montaż. Żadne pieniądze nie zrekompensują nam strat mogących powstać podczas wypadku spowodowanego np. zerwaniem się holowanej przyczepy.