Dlaczego Honda Accord „kicha” na gazie?
Jakie wartości na analizatorze spalin będą odpowiadały prawidłowej pracy silnika, który pracuje na gazie? Czy te wartości są takie same dla wszystkich benzyniaków? Honda Accord 1,8 1996 r. na gazie od czasu do czasu „kicha” w kolektor. Kiedy mieszanka jest za bogata/uboga i jak to się ma do wartości na analizatorze spalin? Przy jakich obrotach sprawdzać te wartości i jakie powinny być?
Honda Accord wyprodukowana w roku 1996 powinna spełniać normę spalin przewidzianą dla pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po 1 lipca 1995 roku. Na biegu jałowym emisja spalin powinna być niższa niż 0,5 % CO i 100 ppm HC. Na podwyższonym biegu jałowym czyli w przedziale obrotów 2000 – 3000/min poziom emisji spalin nie może być wyższy niż 0,3 % CO i 100 ppm HC a wartość λ musi zawierać się w przedziale 0,97 – 1,03. Tzw. „kichanie" czyli gwałtowne spalanie gazu w kolektorze ssącym może wynikać ze zbyt ubogiej mieszanki powietrzno – gazowej. Inną często występującą przyczyną tego zjawiska są usterki w układzie zapłonowym samochodu.
Kontrolę poziomu emisji spalin należałoby więc poprzedzić sprawdzeniem stanu świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia. Jeżeli w układzie zapłonowym pojawiały się problemy z zapłonem mieszanki wynikające z przeskoku iskry poza świecą zapłonową, to ślady po tym zdarzeniu będą widoczne na izolatorze świecy. W takim przypadku wymianę świec zapłonowych należy poprzedzić wymianą przewodów.
Wypadanie zapłonów i spalanie gazu w kolektorze ssącym może być spowodowane niewłaściwym dozowaniem szczególnie, gdy podawana będzie mieszanka zbyt uboga. Kontrola spalin powinna pozwolić na uchwycenie tego zjawiska i poprzez odpowiednią regulację przywrócenie prawidłowej pracy układu gazowego.
www.autogaz-gdynia.com