CNG - ekologiczny konwój aut na gaz ziemny w Polsce
Gaz ziemny to obecnie najlepsza ekologiczna i cenowa alternatywa dla drożejących paliw opartych na ropie naftowej. W dniach 11 - 13 października międzynarodowy konwój pojazdów na metan, pilotowany przez portal cng.auto.pl, przejechał przez Polskę. Najważniejszym punktem polskiego odcinka było specjalne spotkanie branżowe w Gdańsku, w czasie którego przedstawiono zalety wykorzystania CNG i LNG oraz zaprezentowano pojazdy zasilane CNG w układzie monofuel oraz dualfuel (CNG + Diesel). Dzięki uprzejmości PKM Gdynia, wystawie towarzyszył pokazowy przejazd autobusem CNG oraz demonstracyjne tankowanie pojazdu. Oprócz wizyt w Świnoujściu i Słupsku, polskie załogi rozpoczęły swoją podróż już 10 października podczas uroczystego startu na targach PolEko 2013 w Poznaniu.
Start polskiego odcinka Międzynarodowego Rajdu Blue Corridor 2013 pod Honorowym Patronatem Ministra Gospodarki, rozpoczął się w samo południe, 10 października spod iglicy Międzynarodowych Targów Poznańskich. Okazją ku temu wydarzeniu były targi branży ekologicznej – PolEko 2013. Ekologiczne pojazdy CNG zgromadzone na wystawie „Strefa Metanu” wyruszyły w podróż i skierowały się do nadbałtyckiego Dziwnówka.
11 października – terminal LNG oraz tankowanie CNG w Niemczech
W dniu 11 października 2013 roku polskie ekipy rajdu przybyły do Świnoujścia, gdzie obejrzały budowę terminalu LNG. Dzięki uprzejmości spółki Polskie LNG, entuzjaści rynku CNG w Polsce mieli niepowtarzalną możliwość przyjrzeć się z bliską prowadzonym pracom przy realizacji instalacji, przeznaczonych do wyładunku gazu ziemnego w postaci skroplonej ze statków.
Następnie, polskie ekipy udały się na powitanie zagranicznych załóg jadących z Hamburga. Po wspólnym tankowaniu na stacji CNG w Seebad Bansin, załogi przeprawiły się promem w Świnoujściu i pod terminalem LNG wykonały wspólne pamiątkowe zdjęcie.
W tym dniu konwój posiadał najbogatszą obsadę załóg na całej trasie przejazdu i składał się aż z 15 ekologicznych pojazdów zasilanych metanem. Były to auta z Czeskiej Republiki, Rosji, Niemiec, Włoch oraz oczywiście Polski.
12 października – wizytacja fabryki zbiorników CNG STAKO w Słupsku
12 października konwój dotarł do Słupska, gdzie zatankowano pojazdy na stacji CNG przy zajezdni MZK Słupsk. Najważniejszym wydarzeniem tego dnia była wizytacja nowoczesnej fabryki zbiorników kompozytowych CNG firmy STAKO. STAKO, jako część grupy Warthington Group, prowadzi intensywne prace nad rozwojem technologii kompozytowych wykorzystywanych przy produkcji lekkich zbiorników do magazynowania CNG.
Sobotni etap rajdu zakończył się na terenie zajezdni PKM Gdynia, gdzie pojazdy zostały zatankowane gazem ziemnym i umyte. Wszystko dzięki szczególnej uprzejmości i gościnności ze strony Kazimierza Gałkiewicza, Prezesa PKM Gdynia. Następnie specjalnie podstawiony autobus na gaz ziemny zawiózł uczestników rajdu na nocleg do hotelu Cztery Brzozy. Wieczorem odbyła się tam uroczysta kolacja branżowa, gdzie dyskutowano w koleżeńskim gronie nad dalszym rozwojem rynku CNG i LNG.
13 października – spotkanie branżowe CNG w Gdańsku oraz pożegnanie konwoju Blue Corridor 2013 Hansa
Ostatnim elementem przejazdu było spotkanie branży CNG i LNG w Gdańsku. Spotkanie to składało się z panelu dyskusyjnego oraz wystawy pojazdów CNG. Pierwszym punktem wydarzeń był panel prezentacji, gdzie przedstawiono perspektywy wykorzystania gazu ziemnego w transporcie oraz realia rynkowe paliwa CNG w Polsce, jak i innych państwach europejskich. Następnie uczestnicy spotkania przejechali ekologicznym autobusem na CNG do zajezdni PKM Gdynia, gdzie miała miejsce wystawa pojazdów na gaz ziemny oraz pokazowe tankowanie aut. Po uroczystym pożegnaniu konwój wyruszył w kierunku granicy z Obwodem Kaliningradzkim.
CNG & LNG Business Breakfast w Gdańsku
O godzinie 10 rozpoczął się panel prezentacji, w czasie którego przedstawiono perspektywy wykorzystania metanu jako paliwa dla transportu. Prelegenci reprezentowali instytucje oraz przedsiębiorstwa z Polski, Rosji i Niemiec.
Metan – uniwersalne, oszczędne i ekologiczne paliwo
Pierwszą prezentację przedstawił Eugene Pronin, Przewodniczący NGV Russia oraz przedstawiciel firmy Gazprom Export. Zgromadzonym gościom w przystępny sposób wytłumaczył dlaczego warto wspierać rozwój paliw metanowych w Europie. Stoi za tym wiele argumentów, przede wszystkim ekologia, bezpieczeństwo, dostępność cenowa dla wszystkich grup użytkowników każdej wielkości pojazdów. Eugene Pronin przedstawił także dotychczasowy przebieg rajdu, m.in. przeprawę przez Morze Bałtyckie promem zasilanym LNG, nowoczesną fabrykę pojazdów gazowych marki Volvo w Szwecji oraz proces produkcji biometanu w Finlandii.
Uwolnijmy potencjał paliw metanowych – akcja „Wolny Metan” portalu cng.auto.pl
Druga prezentacja została wygłoszona przez Karola Wieczorka z portalu cng.auto.pl i dotyczyła trudności, z jakimi muszą się stykać posiadacze aut zasilanych CNG w Polsce. Co ważne – nakreślone w prezentacji bariery dla rozwoju rynku CNG i LNG są do pokonania, o czym świadczy m.in. poparcie polityczne wyrażone w trakcie głosowania nad utrzymaniem zerowej stawki akcyzowej dla CNG. Dlatego portal w najbliższych miesiącach ma zamiar jeszcze raz zwrócić uwagę decydentów na zalety paliw metanowych oraz zachęcić do wprowadzenia zmian, które pozwoliłyby zniwelować biurokratyczne bariery uniemożliwiające dynamiczny rozwój rynku CNG i LNG w Polsce.
Korzyści ekologiczne i ekonomiczne z eksploatacji autobusów miejskich na CNG w Gdyni
Kolejna prezentacja dotyczyła korzyści, jakie niesie ze sobą wykorzystanie CNG do zasilania pojazdów komunikacji miejskiej. Walory takich ekologicznych pojazdów przedstawił Kazimierz Gałkiewicz, Prezes PKM Gdynia. Firma ta eksploatuje obecnie 16 autobusów zasilanych gazem ziemnym. Dzięki temu w ciągu 6 lat eksploatacji udało się uniknąć emisji 809 ton zanieczyszczeń do atmosfery. Korzysta na tym przede wszystkim miasto uzdrowisko Sopot, które dzięki redukcji emisji spalin ze środków komunikacji miejskiej utrzyma status miasta o szczególnych walorach uzdrowiskowych.
LNG dla komunikacji miejskiej – pionierskie rozwiązania w Olsztynie, jako punkt wyjścia dla zmian w Europie
Swoje prezentacje w czasie panelu mieli również przedstawiciele firm oferujących rozwiązania w zakresie skroplonego gazu ziemnego (LNG). Firma Gazprom Germania, reprezentowana przez Hartmuta Schulta, przedstawiła perspektywy wykorzystania tego nośnika energii w wodnym i kołowym transporcie dalekobieżnym, a także w transporcie lokalnym. I właśnie to ostatnie rozwiązanie spotyka się z największym zainteresowaniem ze strony firmy. W efekcie, aktualnie wdrażany jest projekt użytkowania w normalnych warunkach drogowych autobusów zasilanych LNG. Pierwszym owocem jest eksploatacja 11 takich pojazdów w Olsztynie.
Paliwa metanowe w ujęciu strategicznym - specjalny program Przemysłowego Instytutu Motoryzacji
Ostatnia prezentacja należała do przedstawiciela Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, Łukasza Kowalskiego. Specjalista PIMOT przedstawił założenia opracowywanego przez instytut „Krajowego Programu Strategii Paliw Metanowych”. Dokument ten przyjęty przez Ministerstwo Gospodarki pozwoliłby na znaczące wsparcie legislacyjne, organizacyjne oraz finansowe szybkiego rozwoju rynku CNG i LNG do zasilania pojazdów w Polsce. Specjalista PIMOT odniósł się także do licznych korzyści w dziedzinie ekologii i bezpieczeństwa, jakie mogłyby zostać uzyskane w polskim transporcie dzięki paliwom metanowym.
Wystawa pojazdów, pokazowe tankowanie oraz jazda demonstracyjna autobusem na CNG
Po sesji konferencyjnej oraz wspólnym lunchu, zgromadzeni goście mogli samodzielnie przekonać się o korzyściach wynikających z eksploatacji ekologicznych pojazdów na gaz ziemny. Na specjalną wystawę pojazdów CNG wszyscy pojechali właśnie takimi pojazdami – część osób własnymi samochodami zasilanymi metanem, zaś pozostałe osoby specjalnym kursem demonstracyjnym autobusem gazowym należącym do PKM Gdynia.
W czasie wystawy pojazdów przybyłe osoby mogły bliżej zapoznać się z różnymi rodzajami pojazdów na CNG – osobowymi, dostawczymi oraz ciężarowymi. Specjalnie dla gości zostało zorganizowane pokazowe tankowanie CNG do autobusu.
Natomiast największą niespodzianką był specjalny wózek golfowy na sprężony gaz ziemny, pokazany przez firmę Vitkovice-Milmet. Kolejny raz udowodniono, że gaz ziemny to paliwo uniwersalne, możliwe do wykorzystania w każdym rodzaju pojazdów. Każda chętna osoba mogła przejechać się tym niecodziennym pojazdem po terenie zajezdni PKM Gdynia.
Podsumowanie polskiego odcinka
Tegoroczna edycja rajdu Blue Corridor 2013 Hansa w Polsce pokazała, że na krajowym rynku funkcjonuje wiele podmiotów żywotnie zainteresowanych wdrażaniem gazu ziemnego do zasilania pojazdów. Szczególnym tego dowodem jest działalności fabryki zbiorników CNG wykonanych z materiałów kompozytowych STAKO, flota autobusów komunikacji miejskiej na CNG należąca do PKM Gdynia czy intensywne prace firmy Elpigaz nad układami zasilania CNG w technologii Dual Fuel.
O znaczącym zaangażowaniu świadczy również obecność najliczniejszej grupy pojazdów CNG na całej trasie rajdu. W polskim odcinku o długości 475 kilometrów brało udział 15 załóg z Czeskiej Republiki, Rosji, Niemiec i Polski. W najważniejszym wydarzeniu polskiego odcinka, czyli spotkaniu branżowym w Gdańsku, wzięło udział 70 osób. Wśród zgromadzonych gości znaleźli się reprezentanci władz lokalne i państwowych, przedsiębiorcy, przedstawiciele instytucji naukowo-badawczych, media oraz użytkownicy pojazdów na CNG.