Caravaning w eterze
Kiedy oglądaliśmy w dzieciństwie po raz pierwszy tę scenę w „Czterech Pancernych”, gdy Janek wzywał dowódcę przez radio, pewnie nie przypuszczaliśmy, że szybko doczekamy czasów, gdy przewoźny radiotelefon stanie się dostępny dla każdego. Obecnie na drogach przelotowych praktycznie na co drugim samochodzie możemy zobaczyć antenę CB, a w tirach praktycznie u wszystkich.
Niestety, za ilością radiotelefonów, nie idzie wiedza na temat ich użytkowania, stąd ta próba przybliżenia, chociaż w niewielkim stopniu tego zagadnienia. Temat CB jest bardo rozległy, dlatego niemożliwe wydaje się jego wyczerpanie w jednym artykule. W tej części powiemy sobie nieco o podstawie prawnej, historii CB i liźniemy nieco teorii.
Podstawa prawna
Używanie CB radia jest w naszym kraju uregulowane prawnie, w tej sprawie kompetentny jest Urząd Komunikacji Elektronicznej www.uke.gov.pl, na którego stronie możemy przeczytać:
„Od 30 lipca 2004 roku urządzenia CB można używać bez pozwoleń. Najnowszą regulacją prawną tej kwestii jest rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 3 lipca 2007 r. - w sprawie urządzeń radiowych nadawczych lub nadawczo-odbiorczych, które mogą być używane bez pozwolenia (Dz.U. Nr 138, poz. 972 z późn. zm.). Zgodnie z § 2 ust. 1, pkt 3 rozporządzenia nie wymaga pozwolenia radiowego używanie urządzeń nadawczych lub nadawczo-odbiorczych Radia Obywatelskiego CB wyłącznie w zakresie częstotliwości 26,96 - 27,41 MHz, pracujących z modulacją częstotliwości lub amplitudy (FM/AM/SSB) z mocą wyjściową nadajnika do 4 W dla FM i AM oraz z mocą 12 W (PEP) dla SSB.
Na powyższych warunkach mogą być używane jedynie urządzenia CB dopuszczone do obrotu (art. 153 ust 1. Prawo telekomunikacyjne), posiadające deklarację zgodności z zasadniczymi wymaganiami lub posiadające wydaną na podstawie wcześniejszych przepisów homologację, certyfikat zgodności. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel (sprzedawca) ma obowiązek dołączyć do urządzenia radiowego CB podlegającego obowiązkowej ocenie zgodności z zasadniczymi wymaganiami, deklarację zgodności (art. 158 ust 2. Prawo telekomunikacyjne)."
Kilka słów o historii
Początki historii CB radio sięgają lat czterdziestych XX wieku. W tym czasie zaczęto w Stanach Zjednoczonych eksperymentować w paśmie częstotliwości fal radiowych.Twórcą pierwszego CB radio jest Al Gross. Wynalazł on w 1939 roku Walkie-Talkie, a w 1943 roku zmontował pierwsze CB radio. W 1947, w USA odbył się specjalny kongres poświęcony problemom łączności obywatelskiej. Początkowo zaproponowano do wykorzystania pasmo częstotliwości od 460 do 470 MHz. Szybko jednak zorientowano się, że nie jest to zakres odpowiedni, zarówno ze względu na niewielki zasięg, szczególnie przy gęstej, wielkomiejskiej zabudowie, jak i wysokie koszty takich urządzeń. Do łączności obywatelskich zaproponowano pasmo 27 MHz (11m). Jednak dopiero w 1958 roku sformułowano przepisy prawne, dotyczące głównie zasad udzielania licencji na to pasmo.
Prawdziwy rozwój CB radio datuje się od 1959 roku, gdy miesięcznie składano około 6000 wniosków o wydanie zezwolenia na posługiwanie się tym środkiem łączności. Od tego czasu liczba wydanych licencji wzrastała bardzo szybko. Można przypuszczać, że tak gwałtowne zainteresowanie CB radiem było wynikiem kryzysu energetycznego, który w tym czasie wystąpił w Stanach Zjednoczonych. Zarobki amerykańskich kierowców wielkich, wielokołowych ciężarówek zależały od przejechanych kilometrów, a rząd, aby zmniejszyć zużycie paliwa przez te pojazdy, wprowadził dość znaczne ograniczenie maksymalnej prędkości na autostradach. Kierowcy zaczęli instalować CB radio w swoich pojazdach, by informować się nawzajem o sytuacji na drogach, a głównie o zauważonych patrolach policji. W Europie CB radio pojawiło się w połowie lat sześćdziesiątych, lecz dopiero dziesięć lat później sformułowano przepisy prawne dopuszczające wykorzystanie tego systemu łączności.
Druga część w kolejnym numerze „Caravaning Eksperta".