Bugatti - gdy sukces tkwi w prostocie
Ta marka to prawdziwy ewenement w samochodowym świecie. Mimo, iż spotkanie się na drodze z Bugatti graniczy z cudem to jednak jest to jedna z najbardziej osławionych firm. Jego pojazdy są znane nie z tego, że można je spotkać pod każdym marketem ale raczej ze swojej kontrowersyjności i tajemniczości. Czy to pod względem niesamowitej sylwetki, czy pod względem osiągów a ostatnio prędkości. I nie dziwi fakt, że brytyjscy dziennikarze przyrównali najnowsze dziecko Bugatti do lądowego Concorda, który pod względem prędkości wszedł na dziewicze tereny. Spróbujmy jednak wgłębić się w historię marki, która zasłynęła z produkcji „samochodów – indywidualistów”.
Ettore Bugatti był Włochem, który urodził się 15 września 1881 roku w Mediolanie. Jako młody człowiek już interesował się projektowaniem samochodów w okresie, gdzie motoryzacja zaczęła zdobywać świat. Po zdobyciu zawodu zaczął projektować samochody dla firmy Baron de Dietrich a nawet dla słynnego wówczas Deutza w Kolonii. W 1909 roku przeniósł się do Mosheim we Francji, aby się usamodzielnić i podjąć produkcję aut jako firma Bugatti.
Przez długie lata firma Bugatti kierowana przez Ettore produkowała coraz to piękniejsze modele samochodów. Czy to sportowych czy turystycznych. Praktycznie we wszystkich samochodach Ettore stosował tę samą konstrukcję. Co ciekawe, rama była na tyle elastyczna, że praktycznie spełniała rolę zawieszenia, gdyż potrafiła być bardziej elastyczna niż resory. Samochody Bugatti słynęły z tego, że były bardzo lekkie i niezawodne. Dzięki temu łatwo można było zaadoptować je do różnych wyścigów. Bugatti był bardzo konserwatywnym człowiekiem, jeśli chodziło o nowości w jego samochodach. Model Typ 13 był budowany przez 16 lat, Eight przez 13 lat podobnie jak Typ 36. Ale może w tej niechęci do zmian kryła się jego recepta na sukces?
Pod koniec lat 30tych Bugatti był znany na całym świecie, szczególnie dzięki samochodom, które zwyciężały w licznych i prestiżowych wyścigach. Wówczas Ettore podjął decyzję o budowie większych, mocniejszych i bardziej luksusowych pojazdów. Najbardziej widoczne było to po stworzeniu potężnego modelu Typ 41 Royale. Samochód ten miał być sprzedawany na królewskie dwory i zbudowany został specjalnie pod najbogatszych klientów. Niestety, być może słaba strategia marketingowa sprawiła, że samochód ten nie przyjął się wśród arystokracji i ostateczne zbudowano tylko 6 sztuk.
Bugatti na swej liście miał jednak wiele udanych modeli, które przez pewien czas cieszyły się uznaniem jak na przykład Typ 40, 50 i 57. Miały one ciekawą sylwetkę i ośmiocylindrowe silniki. Niestety z uwagi na niechęć Ettorego do wprowadzania zmian, po pewnym czasie uznano je za dość przestarzałe konstrukcje.
Bugatti zyskał też na sławie gdy uświadomił sobie, że aby istnieć na rynku, nie wystarczą tylko sportowe sukcesy. Dlatego tez wprowadził na rynek kilka świetnie dopracowanych silników z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, które sprawdzały się zarówno w wyścigach jak i w codziennym użytku.
Fabryka Bugatti, która znajdowała się we Francji, była położona blisko niemieckiej granicy. Niestety, zaraz po wybuchu drugiej wojny światowej Ettore musiał powstrzymać produkcję. Zmarł 21 sierpnia 1947 roku w Paryżu.
Później kilkakrotnie podejmowano bezskuteczne próby wznowienia produkcji. Ale dopiero w 1990 roku pod patronem Romana Artioliego światło dzienne ujrzała prawdziwa rakieta ze stajni Bugatti. Model EB 110 GT a ostatnio jednym z najbardziej osławionych modeli sportowych stał się najmocniejszy model o niesamowitych osiągach czyli Bugatti Veyron.
W kolejnym artykule przedstawimy wyjątkowe modele oraz wspaniałe sportowe sukcesy marki Bugatti.