Brak certyfikatu na zbiornik LPG? Dowiedz się, co robić?
Certyfikat (paszport) na zbiornik gazu, jest to dokument potwierdzający badanie techniczne wg stosownych przepisów. Dołączany jest do nowego zbiornika przez producenta na podstawie kontroli inspektora UDT (Urząd Dozoru Technicznego), lub dawniej TDT (Transportowy Dozór Techniczny).
Badanie dopuszcza nowy zbiornik do eksploatacji w pojazdach na okres 10 lat od daty jego produkcji. Certyfikat ten, wymagany jest przy badaniu diagnostycznym samochodu z instalacją gazową na SPK.
Gdzie się zgłosić, żeby otrzymać duplikat certyfikatu na zamontowany już ,w naszym samochodzie, zbiornik LPG?
Jeśli zbiornik został wyprodukowany w Polsce, lub przez producenta zagranicznego posiadającego dopuszczenie UDT (dawniej TDT) do stosowania w Polsce to, aby uzyskać duplikat certyfikatu należy wypełnić formularz dostępny w oddziale UDT lub na stronie www.tdt.pl (odnośnik „duplikaty poświadczeń zbiorników LPG")
Osoba składająca wniosek o wydanie duplikatu certyfikatu na zbiornik LPG zobowiązana jest do podania:
1. Danych identyfikacyjnych zbiornika: nazwa producenta(D), numer fabryczny, wymiary zbiornika; pojemność(F) i średnicę(E), datę produkcji / datę ważności badania technicznego(A), (C) numer homologacji na zgodność z Regulaminem 67R01 EKG ONZ (dla zbiorników LPG), (B) - dopuszczenie UDT - dawniej TDT (znak UDT lub TDT)
2. W przypadku osób fizycznych: imię i nazwisko, numer PESEL, adres, nr telefonu kontaktowego.
3. W przypadku firmy: nazwa firmy, NIP, adres, nr telefonu kontaktowego.
4. Następnie dokonać opłaty w wysokości 49,95 zł na konto TDT, Bank Handlowy w Warszawie nr 19 1030 1061 0000 0000 5381 2001, z informacją " opłata dotyczy wydania duplikatów dokumentów zbiornika LPG nr fabryczny......".
5. Do wypełnionego dokumentu dołączamy dowód wpłaty i wysyłamy, w zależności od producenta zbiornika LPG, do terenowego Oddziału TDT. Adresy oddziałów znajdują się na stronie www.tdt.pl.
Można też zwrócić się do producenta zbiorników o wydanie potwierdzania decyzji odbiorczej zbiornika(potrzebny jest numer fabryczny zbiornika a koszt to ok.50 zł).
Jeśli w zakupionym przez Pana samochodzie zamontowany jest zbiornik, którego producent nie został dopuszczony w Polsce przez UDT, lub dawniej TDT (np. samochód został sprowadzony z zagranicy), i zbiornik nie posiada na tabliczce znamionowej odbioru przez inspektora UDT (TDT), to najprostszym rozwiązaniem jest wymiana takiego zbiornika na nowy.