BMW Bawaria Motors w wersji sportowej i ekologicznej? Model i8 zebrał dobre opinie
Szybkość sportowego samochodu, nowoczesność rozwiązań, futurystyczny wygląd i ekologiczne użytkowanie, a wszystko to w jednym aucie? Technologia idzie do przodu, naukowcy i inżynierowie prześcigają się w tworzeniu coraz to nowych ulepszeń, wszystko po to, by sprostać coraz większym wymaganiom konsumentów. Moda na ekologię panuje od kilku dobrych lat i na chwilę obecną nie widać, by miało się to zmienić. Wręcz przeciwnie, niektórzy są w stanie wiele zapłacić, by móc się pochwalić nowoczesnym i jednocześnie ekologicznym produktem. Dzięki takiemu właśnie podejściu do tematu powstało hybrydowe BMW i8.
Czym jest samochód hybrydowy?
Hybrydą nazywa się w motoryzacji te samochody, które napędzane są przez co najmniej dwa różne napędy – najczęściej silnik spalinowy oraz silnik elektryczny. Samochody hybrydowe to pośrednie rozwiązanie pomiędzy samochodami spalinowymi, a tymi całkowicie elektrycznymi. Takie połączenie tych dwóch tak skrajnych biegunów, a więc bardzo dobrych osiągów napędu spalinowego napędzanego benzyną, gazem lub ropą z ekologicznym i bezemisyjnym napędem elektrycznym. Łącząc te dwa rozwiązania, stworzono hybrydę – coś, co wykorzystuje najlepsze cechy obu napędów, eliminując jednocześnie największe ich wady. Dzięki temu inżynierom udało się uzyskać coś, co jest lepsze od każdej z tych opcji w wersji oddzielnej – potwierdzają to liczne testy i opinie. O Bawaria Motors Janki wiele się mówi już od kilku lat, kiedy to BMW wprowadziło pierwsze seryjne modele hybrydowe. Z czasem oczywiście odnajdywano pojedyncze elementy konstrukcyjne, które dobrze by było poprawić, żeby komfort jazdy był na odpowiednio wysokim poziomie. I BMW doskonale zdawało sobie z tego sprawę, uważnie słuchając wszelkiego rodzaju uwag i rad odnośnie tego, co warto zmienić. W ten sposób każda kolejna hybryda BMW była i jest lepsza od poprzedniej.
Sportowa hybryda
Wcześniejsze samochody hybrydowe marki BMW były samochodami sportowo-rekreacyjnymi. Dopiero wprowadzenie na rynek modelu i8 pokazało całkiem sportową wersję hybrydy w wykonaniu BMW. Stąd też początkowo niepewna o nim opinia – BMW Bawaria Motors pokazało jednak klasę i zostało ocenione pozytywnie. Prototyp samochodu zaprezentowany został we Frankfurcie w 2009 roku podczas targów motoryzacyjnych i nosił nazwę BMW Vision Efficient Dynamics – model zyskał uznanie, zwłaszcza biorąc pod uwagę bardzo nowoczesny, sportowy design. Na wersję seryjną trzeba było jednak sporo poczekać, bo pojawiła się dopiero cztery lata później i ostatecznie weszła do produkcji w kwietniu 2014 roku, w rok później zdobywając prestiżowy tytuł World Green Car of the Year 2015. Cały projekt tego samochodu hybrydowego oparty został na stworzonej specjalnie dla marki BMW konstrukcji LifeDrive, która rozkłada masę pojazdu 50/50.
Konstrukcja hybrydy
Tak jak we wszystkich hybrydach, tak również w BMW i8 zastosowano dwa uzupełniające się silniki, rozdzielając po równo ich pracę, jednak nie dopuszczając jednocześnie do tego, by nie współdziałały one ze sobą. W ten sposób przednie koła są napędzane przez silnik elektryczny o mocy 131 KM, tylne natomiast napędza silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra – jest on wyposażony w technologię TwinPower Turbo, co pozwala mu osiągnąć moc 231 KM. Biorąc pod uwagę połączoną moc obu silników, wynosi ona 362 KM. V8 pozwala rozpędzić się na silniku elektrycznym nawet do 120 km/h – bateria wystarcza na około 24 km jazdy, przy warunkach idealnych nawet do 37 km. Jeśli kierowca chce zwiększyć prędkość do ponad 120 km/h, automatycznie uruchamia się silnik spalinowy. Natomiast wyczerpanie się baterii silnika elektrycznego powoduje natychmiastowe uruchomienie trybu Comfort – czyli trybu hybrydowego, gdzie w zależności od wykonywanej akcji działa jeden lub dwa silniki. W ten sposób też przy niektórych czynnościach, np. przy hamowaniu, silnik elektryczny jest doładowywany. BMW i8 można też, jak wszystkie hybrydy plug-in, doładowywać z zewnętrznego źródła energii – zarówno za pomocą zwykłego gniazdka elektrycznego, jak i za pośrednictwem specjalnej stacji BMW Wallbox, gdzie moc ładowania wynosi 3,7 kW. Pełne uzupełnienie całkowicie rozładowanego akumulatora w przypadku zwykłego gniazdka wynosi ok 3h i 15 min, natomiast na stacji ładowania 2 h i 15 min.
BMW i8 i co dalej?
Model BMW i8 odniósł zdecydowany sukces – każdy wyprodukowany samochód od razu znajdował swojego właściciela i zyskiwał same pozytywne opinie. O Bawaria Motors Janki można powiedzieć, że widzi swoje mocne strony i zawsze stara się przekuwać je na sukcesy. Stąd też BMW zdecydowało się stworzyć nową, jeszcze lepszą wersję modelu i8. Z zapowiedzi wiadomo, że nowa i8 pojawi się na rynku pod koniec 2017 roku i najprawdopodobniej będzie nosiła nazwę BMW i8S.
Więcej na: http://www.bawariamotors.pl/