Bentley serii S i 90 lat tradycji
Luksus, piękno i dostojność. Tak w skrócie można by opisać samochody produkowane przez markę Bentley. Od dawna są symbolem prestiżu i bogactwa.
Dawniej tylko nieliczni mogli pozwolić sobie na tak piękne, szybkie i bez wątpienia drogie samochody. A to, co czyniło je bardziej egzotycznymi, to przede wszystkim mała liczba wyprodukowanych sztuk. W styczniu 2009 roku mija 90 lat od momentu powstania firmy. Warto by wiec przez chwile zadumać się nad historia tej wspanialej marki. Poświęcimy również kilka słów wybranemu modelowi -Bentley serii S.
Firmę Bentley Motors Ltd założył urodzony w 1888 roku Walter Owen Bentley. Był to rok 1919. Jak to kiedyś bywało, projektanci najwspanialszych samochodów świata zawsze mieli wysokie ambicje. I tak pierwszym samochodem wyprodukowanym przez firmę Bentley miał być samochód sportowy. Miał być i był! Wyprodukowano go w północnym Londynie, gdzie mieściła się siedziba firmy. Pierwszy model nosił nazwę Bentley 3 Litry i sprzedano go w 1921 roku. Firmie Bentley zawsze brakowało kapitału, a ponieważ samochody były stosunkowo drogie, sprzedawano ich niewiele. Niemal we wszystkich przypadkach samochody odznaczały się piękną sylwetka, były szybkie ustanawiając nawet rekordy prędkości. Co ciekawe powstały w 1921 roku model 3 Litry osiągał prędkość prawie 130 km/h dzięki silnikowi z wałkiem rozrządu w głowicy i czterema zaworami na cylinder. Przypomnijmy, że były to lata dwudzieste poprzedniego stulecia!
Potem pojawił się silnik 6,5 litra ze zmiennymi fazami rozrządu w 1925 roku, 4,5 litra w roku 1927, a niebawem potężny 8 - litrowy motor o sześciu cylindrach. Dobra opinia o tych samochodach popierana była seria zwycięstw fabrycznego zespołu podczas wyścigów 24 godzinnych Le Mans. Model 3 Litry wygrał ten wyścig w latach 1924 i 1927. Samochód o pojemności 4,5 litra w roku 1928, a model Speed - Six w latach 1929 i 1930. Bentley miał wtedy świetną passe, a wycofał się z rywalizacji, gdy był na szczycie. Dziesięciolecie przyniosło firmie częste zmiany właścicieli, co przyczyniło się do upadku tej legendy i w 1931 roku powołano likwidatora. Po odrażającej walce na sali sadowej akcje Bentleya zostały przejęte przez firmę Rolls - Royce. Od tego momentu Bentley bardzo upodabniał się do Rolls - Royca, czego efektem był spadek sprzedaży, ale na szczęście zmieniono strategie marketingowa i Bentley pozostał marka posiadającą swój wyjątkowy i dostojny styl.
W latach 1955 - 1965 Bentley wypuścił na rynek model o krótkiej nazwie - po prostu S. W serii tej pojawiły się trzy wersje. Bentley S I, S II i S III. Różniły ich miedzy sobą niewielkie zmiany. W okresie produkcji tych ogromnych (w porównaniu z innymi samochodami) pojazdów, wycofano mechaniczna skrzynie biegów. Wprowadzono natomiast wspomaganie układu kierowniczego i klimatyzacje. Wyprodukowano przeszło 7500 samochodów tego typu. Patrząc na te auta nasuwa się wniosek, że Bentley nie interesował się aerodynamika, polegał raczej na mocy silnika. Do napędu wersji S używano sześciocylindrowej jednostki o pojemności 4, 8 litra i mocy 178 KM lub motoru o ośmiu cylindrach, pojemności 6,2 litra i mocy około 200 KM. Pozwalało to rozpędzić tego kolosa do prędkości 185 km/h.
Ta wersja samochodu marki Bentley była jedna z ostatnich o tak ogromnych gabarytach. Następne modele były widocznie pomniejszone. Jazda tym wspaniałym samochodem to przede wszystkim wygoda i luksus. Bogate i przestronne wnętrze w drewnie i skórze przypominało jazdę niczym królewska kareta. Z zewnątrz zachwycał długi przód, pięknie wytłoczone nadkola i wysoka przednia atrapa. Cena tego przepięknego anglika sięga dziś grubo ponad 100 000 euro.
Cieszymy się, że firma przetrwała burzliwe 90 lat i gratulujemy, że samochody te do dziś charakteryzują się bogactwem i pięknem. Jednocześnie niejednego zastanawia pewnie, jak poczułby się dziś Walter Owen Bentley, gdyby zobaczył jak Paris Hilton każe sobie przemalować pięknego Bentleya...- na różowy kolor.