Autogaz w krajach Unii Europejskiej
Autogaz w krajach Unii Europejskiej. Czyli stosunek rządów i organizacji prorządowych do zasilania pojazdów gazem.
Autogaz we Włoszech.
Ceny paliw we Włoszech należą do najwyższych w Europie, a koszt montażu instalacji gazowej jest znacząco wyższy niż w Polsce. Jednak osoby oraz firmy (podmioty gospodarcze) otrzymują znaczącą pomoc finansową od rządu jeżeli zdecydują się na zakup auta z instalacja gazową lub na adaptację posiadanego już auta na gaz.
Rząd włoski przeznaczył 52 miliony € (po przeliczeniu na naszą walutę to ponad 200 milionów złotych) na dofinansowanie do instalacji gazowych LPG (propan-butan) oraz CNG (metan) w samochodach – zarówno jednopaliwowych (tylko gaz) jak i dwupaliwowych (gaz /benzyna). Dofinansowanie obejmuje wszystkie zakupy począwszy od 3 października 2005 aż do końca 2009 roku.
Podstawą do udzielenia pomocy finansowej są przede wszystkim działania proekologiczne. Od poziomu emisji spalin zależy wielkość dofinansowania -czym mniejsza emisja CO2, tym większe dofinansowanie;
- 350 €) jest przewidziane dla starych aut (Euro 0 i Euro 1) lub dla aut których okres pierwszego ich zrejestrowania wynosi więcej niż 3 lata;
-650 € po adaptacji na zasilanie autogazem otrzymują właściciele nowych samochodów dla których upłynęło nie więcej niż 3 lata od dnia pierwszej rejestracji, w których zamontowana została instalacja gazowa niehomologowana przez producenta lub importera auta (poza linią produkcyjną w fabryce);
–1500 € zniżki przy zakupie auta fabrycznie przystosowanego do zasilania gazem (OEM – Oryginal Equipment Manufacturer) – posiadającego homologację układu zasilania gazem dokonaną przez producenta auta, z emisją CO2 nie przekraczającą 140 g/km ;
-2000 € zniżki przy zakupie auta wyposażonego fabrycznie w instalację gazową (OEM) posiadającą homologację instalacji dokonaną przez producenta auta, z emisją CO2 poniżej 120 g/km.
W każdym z wyżej wymienionych przypadków, gdy kupuje się nowe auto na gaz , można uzyskać dodatkową zniżkę w kwocie 800 € za złomowanie starego samochodu (dotyczy złomowania aut Euro 0 i Euro 1).
W przypadku gdy nabywca auta chce zaadoptowac je na gaz poza linią produkcyjną (aftermarket – rynek wtórny), można uzyskać dofinansowanie 350 € lub 650 € ,zależnie od poziomu emisji spalin i okresu jaki minął od dnia pierwszej rejestracji .Warunkiem koniecznym dla uzyskania dofinansowania jest wykonanie montażu instalacji przez uprawniony do tego Zakład Montażu.
Oczywiście wspomniane dofinansowanie nie jest jedyną formą wspierania rynku autogazu przez rząd włoski. Właściciele aut zasilanych gazem płacą mniejsze podatki (opłaty drogowe) roczne od środków transportu – np. dla BMW 320 jest to 50 € mniej (283,8 € za auta na gaz zamiast 333,5 € za auto benzynowe). Włoskie ustawodawstwo przewiduje możliwość całkowitego zwolnienia aut zasilanych gazem z tej opłaty rocznej.
Takie działania sprawiają ,że autogaz we Włoszech nie traci na popularności a rozwój motoryzacji jest tym sposobem systematycznie wspierany.
Autogaz w Niemczech. Na korzyściach ekonomicznych i ekologicznych płynących z eksploatacji aut zasilanych gazem zależy także naszym sąsiadom . Rząd niemiecki przyjął w 2006r. program rozwoju autogazu, w którym gwarantuje preferencje na gaz (zarówno LPG jak i CNG) do 2020 roku – do tej daty paliwa gazowe do samochodów nie będą obciążane dodatkowymi podatkami - zostaną zachowane w tym okresie na aktualnym poziomie.
Autogaz we Francji.
Rząd francuski stosuje preferencje podobne do włoskich – dofinansowanie adaptacji aut na zasilanie gazem – włączając też możliwość do połączenia z dodatkiem ze złomowania.
Autogaz na wyspach brytyjskich.
Dotacje w Wielkiej Brytanii na adaptację auta na gaz są najwyższe w Europie, ale warunki jakie trzeba spełnić należą do jednych z najtrudniejszych. Kto jednak powiedział ,że wszystko powinniśmy otrzymywać za friko?
To tylko krótkie informacje z niektórych zakątków świata – podobnych przykładów jest znacznie więcej i zapewne będą pojawiać się kolejne.
Miejmy nadzieję, że także w naszym kraju odpowiednie ośrodki decyzyjne dostrzegą zalety adaptacji środków transportu na zasilanie gazem (LPG oraz CNG) i będą jawnie wspierać wszelkie inicjatywy zmierzające do systematycznego rozwoju tego sektora polskiej gospodarki z korzyścią ekonomiczną i ekologiczną dla obywateli naszego kraju.
Zobacz również:
Rynek autogazu w Polsce. Dokąd zmierza, ten prawie największy rynek Europy?
Grupa Elpigaz