Auto zasilane gazem - wymogi na zimę!
Siarczysty mróz, przekraczający minus 20 st. C, opady śniegu i gołoledź. Zima w tym roku daje się nam mocno we znaki. Zagazowane auto przede wszystkim wymaga odpowiedniej jakości paliwa.
Paliwo LPG to mieszanina gazów propanu i butanu. Ten pierwszy łatwiej przechodzi w stan lotny, lepiej nadaje się na zimne dni ale jest droższy od butanu. Butan z kolei ma lepsze właściwości dla spalania w silniku. Dlatego proporcje obu składników w autogazie zmieniają się dopasowując do pory roku. Najczęściej stosowane instalacje gazowe do samochodów nie posiadają pompy w zbiorniku - LPG przepływa do reduktora dzięki ciśnieniu par własnych, które zależą od temperatury i składu gazu. W naszych warunkach zimą w paliwie LPG powinno być tyle propanu (więcej niż latem), aby zapewnić jego prężność w niskich temperaturach – zgodnie z wymaganiami norm. Można to rozpoznać pośrednio - po cenie gazu, która rośnie zimą. Ponadto można polegać na stacjach firmowych, które gwarantują sprzedaż gazu odpowiedniej jakości.
Posiadacze aut z instalacją gazową muszą pamiętać o kilku ważnych zaleceniach na zimowe dni.
Przede wszystkim, a dotyczy to wszystkich generacji instalacji gazowych, bezwarunkowo zimą uruchamiamy samochód na benzynie , a dopiero po rozgrzaniu się silnika i osiągnięciu przez płyn chłodniczy temperatury ok. 40 stC, można przejść na zasilanie gazem.
W każdej instalacji gazowej są filtry fazy ciekłej LPG, a w instalacjach wtrysku gazu dodatkowo filtry fazy lotnej i przed każdą zimą wskazane jest wymienić je na nowe.
Występująca nierównomierna praca silnika na biegu jałowym w instalacjach I-ej i II-ej generacji może być oznaką, że nadszedł czas na wymianę membran w reduktorze.
Czasami problem z rozruchem samochodu – szczególnie w niskich temperaturach może być wynikiem nieodpowiedniego doboru emulacji sondy lambda (II gen.), nieprawidłowego doboru elementów instalacji wtrysku gazu (IV gen.), zużycia elementów instalacji (stwardniałe membrany reduktora) oraz nieszczelności w układzie dolotowym powietrza lub lotnego gazu, dlatego tak ważny jest przegląd auta w serwisie.
Każde urządzenie ma swoją specyfikę. Poniżej kilka porad dla różnych rozwiązań instalacji gazowych w samochodach
Auta gaźnikowe i wtryski bez katalizatora i bez sondy lambda ( I gen.)
W związku z tym, że w tych autach występuje przełączanie ręczne na zasilanie gazowe niektórzy kierowcy rezygnują w okresie letnim z używania benzyny do zasilania silnika samochodu, co generuje większość problemów z uruchomieniem auta na mrozie. Żeby przywrócić sprawność gaźnika należy sprawdzić dysze paliwowe – umyć lub wyczyścić sprężonym powietrzem. Czasami wystarczy wymienić lub wyregulować położenie pływaka w gaźniku, lub przemyć od środka przepustnice powietrza.
Wtryski jedno i wielopunktowe z katalizatorem i sondą lambda (II gen.)
Przed okresem zimowym warto zastosować preparaty do czyszczenia układów paliwowych, gdyż mieszanka paliwowa wystarczająca do podtrzymania pracy silnika w dodatnich temperaturach, zimą może okazać się zbyt uboga (np. w wyniku zanieczyszczenia wtryskiwaczy benzynowych). Jeśli natomiast występują objawy nieprawidłowej pracy na gazie to potrzebna może być regulacja instalacji gazowej w serwisie.
Sekwencyjny wtrysk gazu ( IV gen.)
Podczas zimy w samochodach z najnowocześniejszymi instalacjami gazowymi nie powinny występować różnice w funkcjonowaniu auta na gazie w odniesieniu do benzyny. Wpływ zewnętrzny może mieć wspomniany wyżej skład mieszanki LPG. Jeśli zatem tankując autogaz zimą zauważamy, że samochód zużywa go dużo więcej niż dotychczas, to kupujmy LPG tylko na sprawdzonych stacjach, ewentualnie warto sprawdzić w serwisie parametry pracy na gazie.
Należy tu powiedzieć, że paliwo LPG sprawia, iż silnik pracuje łagodniej gdyż ma wyższą liczbę oktanową niż benzyna. Jednocześnie do paliwa LPG nie trzeba dodawać, tak jak do benzyny, specjalnych substancji zapobiegających szkodliwemu dla silnika spalaniu detonacyjnemu ("stukowemu"). Paliwo gazowe nie degraduje (rozpuszcza) oleju silnikowego tak jak benzyna. Ponadto spalanie LPG nie powoduje odkładania się nagarów w komorze spalania. Cieszmy się urokami zimy stosując się do zawartych wyżej wskazówek.
Na podstawie artykułu „Zima tuż, tuż" z Jazdy za grosze nr 3/4 2009.
Jazda za grosze...