Austin - Healey 3000
Któż z nas choćby raz w swoim życiu nie marzył o pięknym kabriolecie, oryginalnym i najlepiej rzadko spotykanym. A gdy dodamy, że mógłby być on produkcji angielskiej, niektórzy juz zacieraliby ręce. Dajmy ponieść się wodzom fantazji i porozmyślajmy trochę nad malo popularnym, ale jakże pięknym kabrioletem marki Austin - Healey.
Marka Austin - Healey powstała w bardzo ciekawy sposób. Donald Healey pracował nad nowym modelem Healey 100 z silnikiem Austina. Nie myślał wcześniej nad stałą współpracą z firma Austin. Po prostu nadal wykonywał swoje zlecenia. Jednak gdy w roku 1952 dyrektor BMC (British Motor Corporation) ujrzał nowy wytwór Donalda, od razu zaproponował stałą współpracę i przemianowanie marki na Austin - Healey.
Kariera marki nie trwała zbyt długo. Pierwszy model powstał w roku 1952 a ostatni został zbudowany w 1970 roku. Najwięcej tych sportowych samochodów sprzedało się w Ameryce Północnej, zdecydowanie mniej trafiało na rynek europejski. Jak przystało na markę samochodów sportowych, również Austin - Healey stworzył zespól fabryczny startujący w wielu wyścigach i rajdach. U progu lat 60 - tych poczęto modyfikowanie modelu 100-Six, wynikiem czego było powstanie pięknego kabrioletu Austin - Healey 3000. Nad samochodem tym pracowało wielu ludzi, często przyjaciół Donalda Healeya, podpowiadając wciąż, co można by w tym pięknym aucie ulepszyć. Ludzie ci mieli bez wątpienia benzynę we krwi. Do takich osób należała miedzy innymi Pat Moss. Kobieta będąca kierowca wyścigowym, siostra słynnego Stirlinga i zona fabrycznego kierowcy Saaba Erika Carlssona.
3000 dzięki swym udoskonaleniom dostępny był w różnych wersjach silnikowych. I tak ewolucja Mk I posiadała silnik 2,9 litra o mocy 124 KM. W 1961 roku powstała wersja 3000 Mk II. Miał on silnik z trzema gaźnikami SU i dysponował mocą 132 KM. Produkcja tej ewolucji trwała do roku 1964 kiedy to pojawiła się najmocniejsza wersja 3000 Mk III. Silnik był sześciocylindrową, górnozaworowa jednostka o pojemności 2,9 litra i mocy 148 KM. Napęd na kola tylne przenosiła czterobiegowa, mechaniczna skrzynia biegów a nadbieg dostępny był na życzenie. Pozwalało to na rozpędzenie tego auta do prędkości 195 km/h a przy skręconych kolach z łatwością udawało się zarzucić tylna os dodając odrobinę gazu. W 1968 roku za sprawa Donalda ukazały się prototypy tego auta z 4 litrowym silnikiem. Niestety mimo wielu modyfikacji władze BMC postanowiły zamknąć firmę Austin - Healey i w ten sposób 3000 dobiegł do swego produkcyjnego kresu.
Model 3000 to przepiękna sylwetka bardzo podziwiana po dziś dzien. Uroku bez wątpienia nadawał temu autu jego tył. Delikatnie opadająca linia i cudownie osadzone tylne lampy, chromowany zderzak i zawiasy tylnej klapy widoczne na zewnątrz. Osadzony od góry wlew paliwa tylko podkreślał charakter tego wozu. W szczytowej fazie sprzedawano rocznie 4000 - 5000 sztuk tego auta. Dziś jest on dla wielu wymarzonym kabrioletem, który nadal odnosi sukcesy w rajdach. W rajdach oczywiście samochodów zabytkowych. Właściciele kochają go nie tylko za wygląd, lecz również za cudowne brzmienie sześciocylindrowego, rzędowego silnika. Warto dodać, że był on dostępny w wersji nadwozia 2 + 2, co sprawiało, że więcej osób mogło rozkoszować się jazda tym klasykiem w słoneczny dzien.
Dzięki ludziom kochającym piękno motoryzacji i wspaniałych samochodów, Austin - Healey jest samochodem, którego z łatwością można nabyć - no zostaje jeszcze kwestia finansowa. Ale kto wie, może komuś z nas bedzie kiedyś dane stać się właścicielem wymarzonego kabrioletu o angielskim pochodzeniu.