Alvis TD 21 - krótka historia srebrnego orła
Świat motoryzacji od długich lat zatacza szerokie kręgi, pozostawiając po sobie najrozmaitsze ślady - bardziej lub mniej zauważalne. Niektórzy twórcy wspaniałych samochodów nie przetrwali burzliwej historii dwudziestego wieku i ślad po nich urwał się kilkadziesiąt lat temu.
Do takich producentów zaliczyć można Alvis Car Co. Producent dostojnego modelu TD 21. Samochód, o którym rzadko da się słyszeć. Nie znajdziemy o nim również zbyt wielu informacji ale cieszy się licznym uznaniem kolekcjonerów. Spróbujmy przybliżyć sobie jego krótką historię i cechy charakterystyczne.
Firma Alvis została założona w 1919 roku przez T. G. Johna w Coventry. Sama nazwa ALVIS nic nie znaczyła. Została przyjęta tylko dlatego, że po prostu dobrze brzmiała we wszystkich językach. Przez cały okres swego istnienia firma koncentrowała się również na produkcji zbrojeniowej. Samochody Alvis również były dobre i często przewyższały przeciętny poziom osiągów i jakości. Ich głównym projektantem był G.T. Smith - Clark. Człowiek, który odszedł od Daimlera by w 1923 roku stać się głównym inżynierem w firmie Alvis.
Na początku lat trzydziestych Alvis wypuścił serię 155 samochodów - najpierw wyścigowych a potem i zwykłych - z napędem kół przednich co w tamtym czasie było iście pionierskim rozwiązaniem! Co ciekawe i godne uwagi, Alvis był jedną z pierwszych firm motoryzacyjnych, które wprowadziły synchronizację wszystkich biegów i niezależne zawieszenia już w roku 1934. Te wspaniałe rozwiązania prowadziły firmę dobrą drogą szybko rozwijającej się motoryzacji. Od roku 1950 firma zmieniła politykę i postanowiła zająć się produkcją tylko jednego modelu. Wspomnianego wcześniej TD 21. Został on zaprezentowany w 1950 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Samochód ten wyposażony był w sześciocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 3 litrów i mocy początkowo 120 KM, która w potem została zwiększona do 150 KM. Pozwalało to na rozpędzenie tego dostojnego auta do prędkości 170 km/h.
Zgodnie z tradycją, w Wielkiej Brytanii budowanie nadwozi zlecano specjalistycznym firmom nadwoziowym a budową Alvisa TD 21 zajęła się firma Graber. W 1951 roku, TD 21 otrzymał bardziej europejski wgląd. W latach 1963 - 1967 wyprodukowano 458 samochodów tego wspaniałego modelu. Oferowany był jako sportowa limuzyna lub w wersji Cabrio, budząc zachwyt swym wglądem. Ten wspaniały Anglik już wtedy wyposażony był w tarczowe hamulce i pięciobiegową, ręczną lub trzystopniową, automatyczną skrzynię biegów. Samochód ten był iście angielskiej urody. Zawieszenie o dość wysokim prześwicie, długi przód a całość była bogata w detale. Szprychowe koła dodawały mu blasku podczas podróży w słoneczny dzień a wysoka, przednia atrapa dodawała bez wątpienia powagi przypominając pochodzenie tego auta. Wnętrze wykończone było w drewnie a na cieniutkiej kierownicy widoczny był emblemat przedstawiający srebrnego orła. W ostatnim modelu tego wspaniałego auta zamontowano silnik Chevroleta V8 o pojemności 5,4 litra.
Alvis ze względu na swą mała produkcję stał się jedną z bardziej ekskluzywnych marek. Swoje zamówienia realizował w przerwach między bardziej opłacalnymi zleceniami dla wojska. Niestety nie dało się długo utrzymać dwóch srok za jeden ogon. Pod koniec lat 60tych Alvis został przejęty przez Rovera. Plany związane z budową nowego modelu z centralnie umieszczonym silnikiem już nigdy nie weszły w życie. Model TD 21 był ostatnim a firma pozostała przy produkcji zbrojeniowej.
Dziś Alvis TD 21 podobnie jak inne modele tej marki stanowi nie lada gratkę dla kolekcjonerów, ze względu na swoje ciekawe rozwiązania i mała liczbę istniejących modeli. Dzięki temu ślady pozostawione kiedyś przez historię motoryzacji są wstanie przetrwać po dziś dzień.