Akcyza gwarantem niskiej ceny LPG - jak to wykorzystać w kryzysie?
Polacy żyjący przez lata w kraju, w którym brakowało wszystkiego, przyzwyczajeni są do życia „w kryzysie”. W trudnych czasach, warto wskazać racjonalne mechanizmy przetrwania. Jednym z nich może być oszczędzanie wydatków na paliwo.
„...Recesja w Stanach może przeciągnąć się do 2010 roku. Pomimo kontynuacji wszelkich możliwych działań Rządu wspierających gospodarkę, pełny powrót do stanu sprzed kryzysu może zająć amerykańskiej gospodarce nawet więcej niż dwa do trzech lat. Japoński eksport załamał się. Japończycy w styczniu tego roku sprzedali za granice prawie połowę mniej towarów niż przed rokiem. Gospodarcze potęgi Niemiec i Wielkiej Brytanii w zapaści. Niemiecka gospodarka skurczyła się o o 1,7 % w ujęciu rocznym, a Wielkiej Brytanii o 1,9 %(najgorszy wynik od 1980 roku)"
W ostatnich miesiącach nie mamy powodów do zadowolenia. Zewsząd docierają wiadomości o kiepskich wynikach wielu firm, banków i rosnącym bezrobociu. Nadeszły czasy, w których oszczędzanie stało się koniecznością. Bez wątpienia LPG może okazać się remedium na przezwyciężenie kryzysu, przemawia za nim wiele argumentów- podsumujmy najważniejsze:
Aktualne ceny paliw
Podstawowym kryterium zainteresowania adaptacją na gaz jest rachunek ekonomiczny. Ceny paliw w Polsce w ciągu ostatniego roku bardzo się zmieniały. Słaby złoty przyczynia się do rosnącej ceny benzyny, na korzyść LPG, który wykazuje tendencję zniżkową - w niektórych regionach Polski cena LPG w lutym br. oscylowała wokół 1,50 zł. Jak kształtowały się ceny paliw w przeciągu ostatniego roku obrazuje poniższy wykres.
Historyczne ceny paliw i instalacji
Różnica cen benzyny i autogazu prawie od zawsze kształtowała się w granicach 40%-60%. Początkowo zaoszczędzić można było 1 zł potem już 2 zł - rekordowa różnica wynosiła ponad 2,50 zł. Obecnie różnica ta wynosi ponad 2 zł, ale warto zauważyć, ze cena autogazu jest dużo poniżej 2 zł.
Koszty instalacji gazowych również zasadniczo zmalały (ponad 40%). Od kilku lat producenci instalacji oferują nie tylko tańsze ale także lepsze jakościowo systemy IV generacji.
Obecnie za instalację gazową wtrysku gazu (IV generacja) do 4 cylindrowego samochodu zapłacimy razem z montażem 2900-3000 zł, czyli o połowę mniej niż 10 lat temu. Jeśli nie dysponujemy gotówką, a chcemy już zacząć oszczędzać możemy skorzystać ze sprzedaży ratalnej, którą oferuje większość Zakładów Montażu. Zakup instalacji na raty jest bardzo prosty i w niektórych przypadkach nie wymaga nawet pierwszej wpłaty. Trzeba tylko podjąć decyzję, umówić się w solidnym serwisie i zacząć „jazdę za grosze…".
Jak się okazuje już po przemierzeniu około 17 600 km nastąpi spłata nowoczesnej instalacji razem z kosztami kredytu. Koszt instalacji tradycyjnej (II generacji) montowanej do starszych aut jest jeszcze niższy i wynosi około 1900 zł - wystarczy przejechać tylko 11 tysięcy kilometrów, aby inwestycja zaczęła się zwracać.
Symulacja spłat kredytu, bez wpłaty własnej (Sigma Bank Polska) . W obliczeniach przyjęto auto 4-cylindrowe, spalające przeciętnie 10 l benzyny /100km i ceny benzyny na poziomie 3,89 zl i LPG 1,73.
Akcyza dziś jest gwarantem stabilności niskiej ceny LPG. Podatek akcyzowy stał się stabilizatorem rozwoju branży gazowej w Polsce. W poprzednich latach wielokrotnie straszono kierowców słowem „akcyza" na LPG. Niewielu rozumiało jego znaczenie ale wydźwięk tego hasła był odbierany jednoznacznie: będzie drożej. Teraz po raz pierwszy w historii polskiego autogazu doczekaliśmy się sytuacji, że Rząd nakreślił jasną przyszłość dla paliw gazowych na kolejne lata. Na straży poziomu podatku akcyzowego dla LPG stoi dziś Ustawa i stabilność reguł gry cenowej charakterystyczna dla dojrzałych rynków do jakich zalicza się właśnie Polska.
Podatek akcyzowy to jeden z pięciu składowych tworzących cenę LPG obowiązującą na stacjach paliwowych wynosi 0,39 zł netto od litra (ok. 17% ceny gazu). Zmiany akcyzy na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia obrazuje wykres poniżej.
Nowa Ustawa o podatku akcyzowym opublikowana w Dz.U.2009 nr 3 poz. 11. Stawki akcyzy od autogazu (695,00 zł od tony LPG i 100,00 zł od tony CNG) zapisane są w Art. 89 pkt. 12 a).Zerowa stawka dla CNG do 31.10.2013 r. została zapisana w Art. 164 pkt.1.Datę wejścia ustawy w życie z dniem 01.03.2009 r. zapisano w Art. 169.
Opinie ekspertów
Sylwia Popławska, Koalicja na Rzecz Autogazu- Związek Pracodawców. „Kierowcy, którzy zdecydowali się na zamontowanie instalacji zasilania LPG w swoich samochodach mogą wreszcie być pewni, że dokonali dobrej inwestycji, to samo dotyczy tych, którzy podejmą taką decyzję w przyszłości. Po trwających ponad dwa lata negocjacjach z Ministerstwem Finansów dotyczących kolejnych planów podwyżek podatku akcyzowego od autogazu organizacje branżowe cieszą się sukcesem. 23 grudnia 2008 r. Prezydent RP podpisał nową ustawę o podatku akcyzowym. Od 1 stycznia 2009 r. akcyza od paliwa gazowego LPG jest taka sama jaka obowiązywała w latach 2005-2008 i wynosi 695 zł od 1000 kg (39 groszy netto od 1 litra). Stawka podatku akcyzowego od autogazu LPG została utrzymana na dotychczasowym poziomie. W nowej ustawie określono także zerową stawkę podatku akcyzowego od CNG, która będzie obowiązywać do 31 października 2013 r. Bardzo ważne dla branży autogazu jest to, że stawki akcyzy po raz pierwszy zapisane zostały bezpośrednio w ustawie, co daje gwarancję ich utrzymania przez dłuższy czas (każda ich zmiana wymagać będzie bowiem zgody Parlamentu). Polscy kierowcy poszukując oszczędności w czasie światowego kryzysu ekonomicznego mogą bez obaw tankować tani autogazu. Dodatkowo pamiętać należy, że tak jak w latach poprzednich, w przypadku gazu płynnego LPG akcyzą obciążony jest tylko ten przeznaczony do napędu silników spalinowych."
Andrzej Olechowski, Polska Organizacja Gazu Płynnego „Nowa ustawa o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia wykonawcze Ministerstwa Finansów wyznaczają nowe ramy prawne dla sektora gazu. Pozytywnym aspektem jest utrzymanie dotychczasowych stawek podatku akcyzowego na autogaz, co napawa optymizmem tak dotychczasowych jak i potencjalnych użytkowników tego ekologicznego nośnika napędu. Przyjęto jednak szereg rozwiązań ,których stosowanie zapewne stworzy problemy dla wielu firm jak np: brak dotychczasowego przelicznika 1,78 , rejestracja podmiotów zużywających - prowadzących działalność gospodarczą z wykorzystaniem gazu zwolnionego z podatku z uwagi na przeznaczenie, dokumenty dostawy, ewidencja czy też niedopracowane przepisy regulujące problemy importu produktu. Wprowadzono również pojęcie podmiotu pośredniczącego jak również przyjęto ustawowy przepis o terminalach granicznych do przeładowywania cystern kolejowych. Wydaje się ,że wskazana będzie nowelizacja niektórych uregulowań z uwagi na m.in. trwające prace nad ustawa o służbie celnej. Zapisy w ustawie o wysokości stawek podatku a nie jak było to było dotychczas w rozporządzeniach stwarzają nadzieję na większą niż dotychczas przewidywalność zachowań instytucji centralnych w tym zakresie."
Jak widać za wyborem alternatywnego paliwa do zasilania samochodów przemawia kilka argumentów. Pierwszy i najważniejszy to ekonomia, można oszczędzać przemierzając niezliczone ilości kilometrów. Nie należy także zapominać o jakości instalacji, a historie o tym jak samochody na LPG traciły na mocy odesłać do Lamusa. Jak dowodzą badania ekspertów przyspieszenie, moc , prędkość maksymalna i dynamika jazdy samochodu zasilanego gazem są niemal identyczne jak przy zasilaniu benzyną. Ponadto adaptacja samochodu na gaz jest bardzo korzystna dla środowiska.
Ceny paliw pochodzą z portalu www.e-petrol.pl, który oferuje darmowy dostęp próbny do usług dla firm z branży LPG.