68. Rajd Polski
Dziś rozpoczyna się 68. Rajd Polski - najbardziej prestiżowa impreza w sportach motorowych w Polsce i drugi najstarszy rajd samochodowy na świecie (po Rajdzie Monte Carlo). Impreza jest rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i Rajdowych Mistrzostw Europy. Na Mazury, w okolice Mikołajek, Giżycka i Orzysza przyjadą najlepsi polscy i europejscy kierowcy. Przed omówieniem tegorocznego rajdu warto przedstawić zarys jego bogatej historii.
Pierwsza edycja odbyła się w 1921 roku. Trasa prowadziła z Warszawy do Białowieży i z powrotem. Wystartowało wówczas sześciu zawodników, a najlepszy okazał się Tadeusz Heyne w samochodzie marki Dodge. W latach dwudziestych i trzydziestych poprzedniego stulecia przeprowadzono dwanaście edycji imprezy. Rajd nie odbywał się co roku ze względu na kryzys gospodarczy w latach 30. Z kolei w organizacji kolejnych rajdów na początku lat 40. przeszkodziła II wojna światowa. Rajd wznowiono w sezonie 1947. Nazwa „Rajd Polski” jest używana od 1960 roku. W 1973 rajd był rundą mistrzostw świata FIA.
Rajd Polski wielokrotnie zmieniał swoją lokalizację. Organizowano go w różnych regionach kraju, w okolicach Krakowa, Wrocławia i Kłodzka. Od roku 2005 baza znajduje się w Mikołajkach, na północnym-wschodzie Polski, a asfaltowe odcinki specjalne zostały zastąpione przez widowiskowe szutry wijące się wśród mazurskich jezior i lasów.
W 2009 roku Rajd Polski ponownie był rundą mistrzostw świata. W obecnym sezonie, podobnie jak wiele jego poprzednich edycji, został wpisany do kalendarza mistrzostw Polski i mistrzostw Europy.
W tym roku w imprezie wystartują tacy zawodnicy jak: aktualny mistrz Europy Luca Rosetti (Abarth Grande Punto S2000). Włoch będzie chciał odebrać fotel lidera klasyfikacji RME swojemu rodakowi Luce Bettiemu. W rajdzie wezmą także udział: Antonin Tlustak (Czechy, Skoda Fabia S2000), Giovanni Vergnano (Włochy, Fiat Grande Punto JTD), Todor Slavov (Bułgaria, Renault Clio R3) oraz damski duet ze Szwecji Ramona Karlsson i Miriam Walfridsson (Mitsubishi Lancer Evo X). Na mazurskich odcinkach specjalnych nie zobaczymy za to lidera klasyfikacji RSMP, Francuza Bryana Bouffiera.
Brak francuskiego kierowcy będzie dobrą okazją dla Kajetana Kajetanowicza (Subaru Impreza TMR) na objęcie prowadzenia w mistrzostwach Polski. Poza popularnym Kajto w rajdzie wystartują m.in.: Michał Sołowow (Ford Fiesta S2000), Michał Bębenek (Mitsubishi Lancer Evo X RS), Grzegorz Grzyb (Peugeot 207 Super 2000) oraz Leszek Kuzaj (Mitsubishi Lancer Evo X), który będzie walczył o trzecie zwycięstwo w rajdzie (poprzednio wygrywał w 2001 i 2006 roku).
Ranga imprezy przyciągnęła także jednego z najbardziej utytułowanych polskich rajdowców, Krzysztofa Hołowczyca (Subaru Impreza), który wygrał cykl RME w 1997 roku. W największej imprezie rajdowej w sezonie nie mogło zabraknąć również polskiego reprezentanta w WRC (mistrzostwach świata), Michała Kościuszko (Mitsubishi Lancer Evo X).
Rywalizacja w rajdach samochodowych odbywa się także w ramach klas i grup. Związane jest to z różnicami w mocach i konstrukcjach samochodów. Bardzo ciekawie zapowiada się walka w ramach klasy N3, gdzie Marcin Gagacki (Honda Civic Type-R), reprezentujący zespół rajdowy OPONEO MOTORSPORT prowadzi w klasyfikacji, ale ma niewielką przewagę nad rywalami. Biorąc pod uwagę, że jest przedostatnia runda mistrzostw, rywalizacja zapowiada się niezwykle interesująco.
Trasa rajdu będzie bardzo szybka i trudna technicznie. Przebiegać będzie po szutrowych nawierzchniach, nie zabraknie także dużej ilości hop. Z pewnością będzie to rajd bardzo atrakcyjny dla kibiców. Organizatorzy przygotowali dla nich niespodziankę. Po raz pierwszy w Polsce będzie prowadzony pomiar długości skoków na hopach. Miejsca te będą wyróżniać się widocznymi z daleka specjalnymi bramami. Jeden z sędziów wykorzystując nagłośnienie będzie każdorazowo informował kibiców o długości skoków. Takie rozwiązanie jest już od jakiegoś czasu stosowane w rajdach na całym świecie. Dostarcza to kibicom dodatkowych, niezapomnianych emocji.
Ciekawe trasy, czołówka europejskich rajdowców i wiele dodatkowych atrakcji z pewnością sprawią, że o tegorocznym Rajdzie Polski będzie się mówiło jeszcze przez długi czas.
Wyniki i informacje o rajdach na bieżąco śledź tutaj.