Zbuduj sobie ... garaż
O tym, iż warto mieć garaż, nie trzeba chyba przekonywać nikogo spośród zmotoryzowanych. Jego posiadanie docenia się w szczególności w sezonie zimowym, kiedy unikamy np. kłopotów z uruchomieniem samochodu i zeskrobywaniem lodu z zamarzniętych szyb. Może zatem warto zdecydować się na budowę garażu wolno stojącego, rozważając przy tym różne aspekty jego przeznaczenia. Budynek ten poza miejscem parkowania pojazdu, może być przecież wielofunkcyjnym pomieszczeniem przeznaczonym również do wielu innych celów.
Jakie wymiary?
Nie wszyscy wiedzą, iż obowiązujące przepisy określają minimalne wymiary garażu. I tak miejsce przeznaczone dla samochodu powinno mieć szerokość co najmniej 2,3 metra i długość 5 m. Oprócz tego odległość od boku samochodu do ściany musi wynosić przynajmniej 0,5 m. Z kolei wysokość garażu nie może być niższa niż 2,2 metra, ze względu na przewody i inne urządzenia instalacyjne montowane na wysokości co najmniej dwóch metrów. Warto jednak pamiętać, iż przy takich wymiarach samochód zmieścimy pod dachem, jednakże nie będzie mowy o żadnej wygodzie. Dlatego też przy planowaniu garażu warto uwzględnić zarówno wzrost oraz inne „gabaryty” osoby, która będzie z niego korzystała, jak również umiejętność sprawnego manewrowania samochodem. A zatem, im szerszy i dłuższy – tym lepszy.
Nie tylko samochód
Planując budowę garażu warto uwzględnić możliwość pełnienia przez to pomieszczenie dodatkowych funkcji. Może on bowiem służyć z jednej strony jako schowek dla np. narzędzi ogrodniczych, z drugiej zaś strony mogą w nim znaleźć bezpieczne schronienie opony zimowe, rowery, czy np. przyczepka. W części garażu możemy również wygospodarować miejsce dla podręcznego warsztatu. Z tego też względu należy wcześniej zaplanować układ szafek lub półek, a także właściwe rozmieszczenie oświetlenia służącego zarówno do majsterkowania, jak i drobnych napraw samochodowych. Warto również pomyśleć o jednym lub kilku gniazdach elektrycznych, które umożliwią podłączenie urządzeń elektrycznych, takich jak odkurzacz, wiertarka, czy np. grzejnik (w przypadku garażu nieogrzewanego).
Chłodno i przewiewnie
Zdaniem fachowców, najkorzystniejsza temperatura dla garażowanego samochodu oscyluje w granicach 5-8 st. C. Da się ją utrzymywać na tym poziomie również w czasie łagodnych zim. Należy jednak spełnić podstawowy warunek w postaci właściwego ocieplenia wszystkich ścian i stropu. Podłogę garażu może pełnić wylewka betonowa – koniecznie zbrojona siatką metalową. Warto jednak pomyśleć o lepszym jej wykończeniu np. w postaci płytek gresowych lub samopoziomujących mas żywicznych, w których rolę spoiwa pełni żywica (m.in. poliestrowa. akrylowa, poliuretanowa, czy epoksydowa). Uwaga! Posadzka garażu musi dysponować spadkiem do wewnętrznego lub zewnętrznego wpustu kanalizacyjnego (najlepiej z osadnikiem błota, olejów i smaru). Przepisy dopuszczają również wykonanie spadków bezpośrednio do studzienki na terenie działki, ale jedynie w sytuacji gdy garaż jest na poziomie terenu. Poza odpowiednim ociepleniem ścian i stropu garażu, należy również zapewnić właściwą wentylację całego pomieszczenia. Otwory wentylacyjne nie mogą mieć mniejszej średnicy niż 15 cm.
Jak zamykać?
Tu możemy popuścić wodze fantazji. W zależności od ilości miejsca przed garażem, sposobu zamykania i oczywiście zasobności naszego portfela, brama garażowa może być uchylna – płytowa, segmentowa (tzw. sekcyjna) boczna lub górna, harmonijkowa, bądź też rolowana. Możemy również zamontować bramę dwuskrzydłową. Należy jednak pamiętać, iż jej otwarcie będzie wymagało sporej przestrzeni przed garażem. Najczęściej stosowane bramy są wykonane z drewna, bądź ze stalowej lub aluminiowej blachy. Ponadto w droższej wersji mogą one być dodatkowo ocieplone. Podobnie jak w przypadku wymiarów samego garażu, obowiązujące przepisy określają również minimalne gabaryty bram. W przypadku jednego samochodu jej szerokość musi wynosić co najmniej 2,3 metra i wysokość 2 m.