Zaparowany reflektor – czy zawsze mamy do czynienia z usterką?
„Zamglone” parą wodną reflektory samochodowe kojarzą się raczej z dość wysłużonymi pojazdami, w których szczelność przestała już dawno pełnić swoją rolę. Tymczasem ze zjawiskiem tym możemy spotkać się również w nowych samochodach – często nawet z tzw. górnej półki.
(Nie)szczelność z założenia...
Wielu czytających ten tekst zdziwi na pewno stwierdzenie, iż reflektory montowane w samochodach nie są (bo nie mogą być) hermetycznie zamknięte. Dlaczego? Odpowiedzią są zarówno względy eksploatacyjne, jak i związane z bezpieczeństwem. Zarówno bowiem żarówki halogenowe, jak i palniki ksenonowe, wytwarzają podczas świecenia bardzo dużo ciepła. Jest ono odprowadzane przez specjalne szczeliny wentylacyjne, które zapobiegają przegrzewaniu się wnętrza reflektorów oraz ich kloszy. Niestety, te same szczeliny są przyczyną wnikania zewnętrznej wilgoci do wnętrza reflektorów, która powoduje ich zamglenie. Jest to szczególnie widoczne w sezonie letnim po umyciu pojazdu w myjni samochodowej, pomimo iż temperatura otoczenia jest przecież wysoka. Dzieje się tak ze względu na różnice temperatur oraz wilgotności powietrza wewnątrz kloszy, w porównaniu z otoczeniem. Zamglenie wewnętrznej strony kloszy reflektorów ustępuje zazwyczaj po przejechaniu kilku kilometrów, dzięki właściwej cyrkulacji powietrza w ich wnętrzu.
... i nieszczelność „nabyta”
Jeśli natomiast zaobserwujemy wilgoć skraplającą się wewnątrz któregoś z reflektorów lub w skrajnych wypadkach zauważalną stojącą wodę, wtedy możemy z całą pewnością stwierdzić, iż uszkodzeniu uległ klosz lub obudowa reflektora samochodowego. Przyczyny powstałych uszkodzeń mogą być różne: od np. punktowego uderzenia kamienia wyrzuconego spod kół innego pojazdu na drodze, po niefachowo przeprowadzoną naprawę powypadkową po tzw. „stłuczce”.
I tu niedobra wiadomość dla wszystkich zmotoryzowanych, którym przyszło borykać się z tym problemem: fachowcy stanowczo odradzają dokonywania prób suszenia reflektorów oraz ponownego ich montażu – uszkodzone należy zastąpić nowymi. Pomimo starań, nie da się bowiem zapewnić ich prawidłowej szczelności. W przypadku uszkodzenia tylko jednego reflektora, nie powinno się również wymieniać go pojedynczo. Zamontowanie nowego obok dotychczas użytkowanego powoduje bowiem różnicę w jakości i intensywności oświetlenia drogi, co może skutkować pogorszeniem się bezpieczeństwa jazdy. Dlatego też należy zawsze wymieniać reflektory parami. Decydując się na ich zakup należy ponadto porównać parametry techniczne w taki sposób, aby zastosować lampy zgodnie z zamontowanymi fabrycznie.