Zabezpiecznie antykorozyjne – kiedy, gdzie i jak wykonywać
Temat przywołany w tytule artykułu, może wydawać się dość dziwny, ponieważ zabezpieczenie antykorozyjne zarówno nadwozia, jak i podwozia, to przecież absolutny standard we wszystkich fabrycznie nowych pojazdach. Okazuje się jednak, że we współcześnie produkowanych samochodach zabezpieczenie antykorozyjne jest często niewystarczające i po upływie 3-4 lat wymaga uzupełnienia. Warto o tym pamiętać, gdyż koszt wykonania zabezpieczenia nie jest z reguły zbyt wysoki, a późniejsza walka z rdzą znacznie trudniejsza.
Uwaga na właściwy dobór środka
Decydując się na uzupełnienie ubytków w zabezpieczeniu antykorozyjnym pojazdu, należy starannie dobrać środek zapobiegający rdzy. Jest to szczególnie istotne, ponieważ musi on dobrze połączyć się z zastosowanym wcześniej zabezpieczeniem fabrycznym. Kwestia właściwego doboru środka antykorozyjnego wydaje się na pozór oczywista, jednak wiele nawet specjalistycznych warsztatów popełnia błędy podczas jego aplikacji.
Co i jak stosować – nadkola
W wielu modelach samochodów, należących do nowszych generacji, w nadkolach znajduje się specjalna wykładzina, która jest odporna na działanie szkodliwych czynników zewnętrznych. Inaczej natomiast wygląda sprawa w starszych rocznikowo pojazdach. Jako zabezpieczenie antykorozyjne stosowana jest tam masa poliuretanowo-kauczukowa z dodatkiem PVC. Masa ta jest nietrwała i kruszy się w czasie eksploatacji. Konieczne jest zatem uzupełnienie ubytków.
Najczęstszym błędem jest stosowanie w naprawach popularnych środków bitumicznych. Dlaczego? Wchodzą one w reakcję z PVC i w konsekwencji świeżo nałożona masa odpada w krótkim czasie. W przypadku uzupełniania ubytków w masie poliuretanowo-kauczukowej z dodatkiem PVC, należy stosować wyłącznie produkty na bazie żywic i kauczuku. Ubytki w warstwie fabrycznego środka antykorozyjnego należy przy tym uzupełniać natychmiast. Zaniedbanie skutkuje szybkim pojawieniem się ognisk korozji. Gdy rdza pojawi się w nadkolach, wtedy zaatakowane nią miejsce należy dokładnie oczyścić i zabezpieczyć preparatem, który będzie blokował jej dalszy rozwój (może nim być np. konwerter rdzy w spray’u). Po zaschnięciu na świeżą warstwę zabezpieczenia można nałożyć dodatkowo produkt na bazie kauczuku i żywic.
Co i jak stosować – podwozie
Wymieniony powyżej produkt może być również stosowany do podwozi ze względu na to, iż jest miękki i niweluje uderzenia drobnych kamieni podczas jazdy. Poza tym dobrze się łączy z fabrycznymi zabezpieczeniami antykorozyjnymi. Warstwę preparatu antykorozyjnego na podwoziu warto dodatkowo zabezpieczyć woskiem do podwozi. Wosk należy natryskiwać pistoletem, oczywiście po uprzednim zabezpieczeniu innych elementów podwozia. Z kolei na progach lub drzwiach stosowane jest zabezpieczenie w postaci tzw. baranka (nazwa pochodzi od charakterystycznej struktury, jaką przyjmuje środek antykorozyjny). Do nakładania środka antykorozyjnego stosowany jest pistolet pneumatyczny.
Co i jak stosować – profile zamknięte
Okresowego zabezpieczenia wymagają też profile zamknięte. W ich otwory technologiczne wkładana jest sonda z kilkoma małymi otworami na jej końcu (przez nie wydobywa się preparat). Czasami zdarza się, że w profilu nie ma otworów technologicznych – zostały np. zaspawane lub zaklejone podczas naprawy blacharskiej. W takim przypadku należy wykonać otwory w odległości do około trzech metrów (ze względu na taką długość sondy). Brzegi nawierconego otworu zabezpiecza się specjalnym środkiem antykorozyjnym. Po wykonanej konserwacji profili, ich otwory należy szczelnie zamknąć.