Za wysokie ciśnienie oleju – co może być przyczyną?
Kontrolka oleju informuje jedynie o nieprawidłowym - z reguły zbyt niskim - ciśnieniu oleju, a dopiero wskaźnik może dać jednoznaczną odpowiedź, czy doszło do spadku czy wzrostu. Ciekawą sytuacją jest wzrost ciśnienia ponad normę. Co może to spowodować?
O ile w stosunkowo młodym samochodzie praktycznie nie zdarza się taka sytuacja, to zbyt wysokie ciśnienie oleju towarzyszy czasami kierowcom aut 20-letnich lub starszych. Główną tego przyczyną są zanieczyszczone kanały olejowe, które blokują swobodny przepływ oleju i powodują wzrost jego ciśnienia. Zanieczyszczenia mogą także występować na przewodzie olejowym, niedaleko za czujnikiem ciśnienia. Wysokie ciśnienie oleju jest równie niebezpieczne jak zbyt niskie, ponieważ również prowadzi do nieprawidłowego smarowania.
Inną z przyczyn zbyt wysokiego ciśnienia jest wada filtra oleju. Wadliwy może być zawór przelewowy redukujący nadmierne ciśnienie, jakie tworzy pompa oleju. Jeżeli dojdzie do blokady w pozycji zamkniętej, spowoduje to wzrost ciśnienia w układzie lub chwilowe, niewspółmierne wzrosty przy zwiększaniu prędkości obrotowej silnika.
Filtr jest wyposażony w wewnętrzny zawór pozwalający na przepływ oleju z pominięciem wkładu filtrującego. Zawór ten pozwala na przepływ wtedy, kiedy filtr jest zablokowany zanieczyszczeniami. Dlatego niezmiernie rzadko wzrost ciśnienia jest spowodowany zabrudzeniem filtra. Natomiast każdy niepożądany obiekt w układzie smarowania może prowadzić do takiej sytuacji. Może też dojść do blokady zaworu przelewowego przy smoku olejowym.
Zbyt dużo oleju
Nadmierna ilość oleju w układzie smarowania również może być przyczyną pośrednią lub bezpośrednią wzrostu ciśnienia. Musi to być jednak sytuacja wyjątkowa, ponieważ nie da się łatwo zwiększyć ilości oleju tak, by wzrosło jego ciśnienie. Natomiast dochodzi do tego czasami, kiedy silnik Diesla podejmie wielokrotną próbę wypalenia sadzy w filtrze DPF i doda duże ilości paliwa do oleju.
Jakie jest prawidłowe ciśnienie oleju?
Ciśnienie w układzie smarowania jest zmienne oraz zależne od obrotów i wzrostu obciążenia silnika. Generalnie prawidłowym ciśnieniem podczas jazdy jest zakres od około 1,4 do nawet 3 barów. Są też przypadki, że prawidłowym ciśnieniem są 4 bary, natomiast na biegu jałowym 0,8 bara. Odpowiedź na pytanie o prawidłowe ciśnienie oleju zawsze powinna znajdować się w książce serwisowej.
Redaktor