Z prawidłowym obiegiem, czyli rzecz o pompach cieczy chłodzącej
Zadaniem pompy cieczy chłodzącej, nazywanej potocznie pompą wody, jest zapewnienie właściwego obiegu płynu w układzie chłodzenia pojazdu. Pomimo tego, iż jest to element praktycznie bezobsługowy i prosty w w swojej budowie, to czasami zdarzają się jego usterki. W większości przypadków do nieprawidłowej pracy pompy wody przyczynia się szereg czynników zewnętrznych, które poprzez swoje oddziaływanie wpływają na szybsze zużycie się jej elementów składowych.
Jak to działa?
Pompy cieczy chłodzącej stosowane we współczesnych pojazdach, mogą być napędzane zarówno paskiem zębatym, jak i łańcuchem rozrządu. W niektórych rozwiązaniach są one również montowane jako odrębne podzespoły. Niezależnie od stopnia zużycia, zaleca się wymianę pompy wody podczas każdorazowej naprawy układu rozrządu (np. wymiany paska). W przypadku odrębnego jej montażu, wymiany dokonuje się dopiero po stwierdzeniu faktycznego uszkodzenia. Należy przy tym pamiętać, iż podstawowym warunkiem bezawaryjnej pracy pompy jest terminowa wymiana wszystkich współpracujących z nią elementów, a także – co jest często bagatelizowane – samego płynu chłodzącego: zużyty powoduje korozję elementów pompy.
Co się psuje – wyciek płynu chłodzącego
Jednym z najbardziej typowych objawów awarii pompy wody, jest wyciek płynu chłodzącego. Za taki stan rzeczy odpowiada zazwyczaj sparciała uszczelka umiejscowiona między korpusem pompy a blokiem silnika lub uszkodzony uszczelniacz pompy.
Co się psuje – wahania temperatury płynu chłodzącego
Czasami możemy również zaobserwować symptomy przegrzewania się silnika, mimo iż nic nie wskazuje na nagły wzrost temperatury jego pracy. Wahania temperatury płynu chłodzącego, które pokazuje wskaźnik na desce rozdzielczej (lub po podpięciu do komputera diagnostycznego), mogą świadczyć o uszkodzeniu pompy cieczy chłodzącej lub częściowej utracie jej wydajności. Może być to związane zarówno z uszkodzeniem mechanicznym wewnątrz pompy (np. łopatek wirnika), jak też z potencjalnymi wyciekami płynu. Te ostatnie powoduje najczęściej korozja poszczególnych elementów układu chłodzenia. W przypadku jej stwierdzenia należy natychmiast wymienić płyn oraz przepłukać układ chłodzenia odpowiednim specyfikiem. Konieczne jest ponadto dokładne sprawdzenie stanu pozostałych elementów układu chłodzenia: termostatu, chłodnicy i czujnika temperatury płynu chłodzącego. Jest to szczególnie istotne, ponieważ ich usterki mogą być również odpowiedzialne za niekontrolowane wahnięcia temperatury płynu chłodzącego.
Co się psuje – uszkodzone łożysko
Uszkodzenie pompy wody może być również sygnalizowane hałasem dobiegającym z jej okolic – najczęściej ze strony paska rozrządu. Dzieje się tak najczęściej na skutek nieprawidłowego montażu tego ostatniego, a konkretnie jego nadmiernego naprężenia. W konsekwencji zbyt dużego obciążenia łożyska pompy przyspiesza się jego zużycie, co w dłuższej eksploatacji skutkuje uszkodzeniem łożyska. Ostateczną diagnozę co do zaistniałej usterki, powinien oczywiście postawić doświadczony mechanik. Dlaczego to takie ważne? Weryfikacja uszkodzenia łożyska następuje najczęściej po ręcznym obróceniu wałka pompy. Jeśli pojawi się wspomniany hałas lub wyczuwalny jest luz, wtedy z całą pewnością uszkodzeniu uległo właśnie łożysko. Uwaga! Nie wolno kręcić manualnie wałkiem nowej pompy, ponieważ możemy ją w ten sposób nieodwracalnie zniszczyć.