Używany Ford Focus Mk 3 (2010-2018). Poradnik kupującego
Ford Focus Mk 3 to naprawdę udany model, który oferuje sporo. W produkcji pozostawał do 2018 roku, a teraz możemy go kupić za rozsądną kwotę jako samochód używany. Czy warto?
Focus to marka sama w sobie. To właśnie ten model Forda pokazał, że hatchback może być przyjemny w prowadzeniu w każdej wersji silnikowej. Nie inaczej jest z trzecią generacją. Ford Focus Mk 3 trafił do sprzedaży w 2010 roku. Jest większy i bardziej komfortowy, o wiele nowocześniejszy, ale przy tym nie zatracił przyjemnego prowadzenia.
Odpowiada za to fabrycznie montowane wielowahaczowe zawieszenie i system Torque Vectoring Control ograniczający poślizg przednich kół. To elektroniczne rozwiązanie korzysta z układu hamulcowego do rozdziału momentu obrotowego pomiędzy koła na przedniej osi, dzięki czemu Focus jest zwinniejszy niż większość samochodów z napędem na przednią oś.
Wyposażenie samochodu podzielono na 4 poziomy:
- Ambiente
- Trend
- Trend Sport
- Titanium
Ambiente było najbardziej podstawową wersją, która w standardzie oferowała m. in. komputer pokładowy, elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka, radio CD z MP3 czy centralny zamek z pilotem. W wersji Trend pojawia się dodatkowo klimatyzacja i wielofunkcyjna kierownica, Trend Sport dodaje jeszcze większe koła, sportowe fotele, podgrzewane lusterka i światła przeciwmgielne. Titanium to najwyższa wersja, w której znajdowała się już automatyczna klimatyzacja, podgrzewana przednia szyba, tempomat, elektrycznie sterowane tylne szyby czy czujnik deszczu i zmierzchu.
Ford Focus trzeciej generacji występował w następujących wersjach nadwoziowych:
- 5-drzwiowy hatchback
- kombi
- sedan (tylko na rynek USA)
W każdej z nich można znaleźć wystarczającą ilość miejsca z przodu, ale z tyłu jest dość ciasno i nie jest to najprzestronniejszy samochód w segmencie. Potwierdzają to też pojemności bagażników - 316 l w hatchbacku nie brzmi rewelacyjnie, ale już 476 l w kombi jest w porządku.
Topowymi odmianami Focusa Mk3 były ST i RS. ST występował zarówno w kombi, jak i hatchbacku, z silnikiem Diesla lub benzynowym, a Focus RS był unikalną, wyczynową wersją z napędem na 4 koła i 350-konnym silnikiem, choć - w porównaniu do poprzednika - nie był już limitowany.
W 2014 roku samochód przeszedł facelifting, po którym istotnie zmienił się jego wygląd, wprowadzono w pełni elektryczne wspomaganie kierownicy i przeprojektowano zawieszenie w kierunku większego komfortu.
Ford Focus Mk3 - silniki
Ford Focus trzeciej generacji wprowadził niemałą rewolucję, jeśli chodzi o silniki. Wraz z wprowadzeniem turbodoładowanej rodziny EcoBoost, praktycznie zniknęły z oferty jednostki wolnossące. Jedyną dostępną była 1.6 Ti-VCT.
Silniki EcoBoost wygrywały wiele plebiscytów i faktycznie okazały się niezawodne, choć można się zastanawiać nad trwałością silnika 1.0. Niemniej, nawet egzemplarze z tymi silnikami miewają przebiegi powyżej 200 tys. km, więc prawdopodobnie ma tutaj zastosowanie stara zasada "jak dbasz, tak masz". Oby poprzedni właściciel o niego dbał.
Wprowadzone w ciągu produkcji silniki Diesla 1.5 TDCi to rozwinięcie konstrukcji grupy PSA o pojemności 1,6 l. Jeśli zależy nam na jak najniższym zużyciu paliwa, to te motory są w tym naprawdę dobre.
Silniki benzynowe:
- 1.0 EcoBoost 100, 125, 140 KM
- 1.5 EcoBoost 150 i 182 KM
- 1.6 Ti-VCT 85, 105, 125 KM
- 1.6 EcoBoost 150 i 182 KM
- ST 2.0 EcoBoost 250 KM
- RS 2.3 EcoBoost 350 KM
Silniki Diesla:
- 1.5 TDCi 95, 105, 120 KM
- 1.6 TDCi 95, 105, 115 KM
- 2.0 TDCi 115, 140, 150, 163 KM
- ST 2.0 TDCi 185 KM
Ford Focus Mk 3 - typowe usterki
Oczywiście jest jeszcze dość wcześnie, by wszystkie przypadłości Focusa Mk 3 były już znane, ale 10-letnia historia egzemplarzy z początku produkcji daje nam już dość dobry ogląd na trwałość tego samochodu.
Silniki EcoBoost cechują się dość skomplikowaną budową z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa, ale zakup takiego egzemplarza nie jest wcale bardziej ryzykowny od wyboru wolnossącej jednostki.
W silnikach benzynowych 1.0 i 1.6 EcoBoost zdarzają się problemy z żaluzją chłodnicy. Pojawia się wtedy ryzyko niedogrzania lub przegrzania silnika, a to prowadzi to pęknięcia głowicy w silniku 1.0 lub pęknięcia bloku silnika w 1.6. Naprawa brzmi poważnie, ale kosztuje ok. 5-6 tys. zł.
W 1.0 EcoBoost zdarzają się też awarie pompy paliwowej. Sportowe odmiany też nie są bez wad - w benzynowym ST pękają tłoki, po czym naprawa jest czasochłonna z uwagi na małą dostępność części. W Focusie RS wadą fabryczną były wadliwe uszczelki pod głowicą, po których samochód dymił z rury na biało, ale większość dostępnych aut używanych powinno być już po akcji serwisowej. W wolnossącym 1.6 problemów jest jednak mniej - przykładowe z nich to: sondy lambda, sterowniki silnika.
Większości problemów z silnikami benzynowymi powinniśmy uniknąć, wybierając dobrze zachowane egzemplarze, z przebiegiem znacznie mniejszym niż 200 tys. km.
200 tys. km to jednak nie problem dla diesli. Typową usterką jest awaria pompy sprzęgła lub wysprzęglika, po której pedał wpada w podłogę, ale za to nie sprawia problemów ani koło dwumasowe, ani filtr DPF. Sporadycznie można też natrafić na problemy z układem wtryskiwaczy czy synchronizatorami w skrzyni biegów.
W dwusprzęgłowych przekładniach PowerShift problematyczna jest mechatronika. W przypadku awarii naprawa jest droga. W przypadku elementów wyposażenia nierzadko psują się systemy multimedialne i radia.
Ford Focus Mk 3 - zużycie paliwa
Wprowadzenie jednostek EcoBoost sprawiło, że zarówno silniki benzynowe, jak i diesle są bardzo oszczędne, a jednocześnie zapewniają bardzo dobrą dynamikę. Według raportów użytkowników AutoCentrum EcoBoosty nie palą realnie więcej niż 7,5 l/100 km. 100-konne 1.0 zamkną się nawet w 6,1 l/100 km średnio.
Silniki Diesla są oczywiście jeszcze bardziej oszczędne. Praktycznie wszystkie zużywają średnio 5-6 l/100 km.
Wszystkie raporty zużycia paliwa możecie sprawdzić w stosownym dziale na AutoCentrum.
Ford Focus Mk 3 - rynek używanych
Ceny bardziej wyeksploatowanych egzemplarzy zaczynają się już poniżej 20 tys. zł, ale za nieco powyżej 20 tys. zł możemy też już kupić wersję 1.0 EcoBoost. Około 55 proc. rynku to jednak diesle. Te najtańsze mają spore przebiegi, ale jest w czym wybierać. Na egzemplarze po liftingu trzeba przeznaczyć ponad 25-30 tys. zł.
Dokładny rozkład średnich cen możecie sprawdzić w narzędziu na AutoCentrum.
Czy warto kupić Forda Focusa Mk3?
To zdecydowanie numer 1 w kategorii "prowadzenie” wśród kompaktów - niezależnie od wersji silnikowej. Taki charakter czyni z Forda Focusa Mk 3 auto dla kierowców, którzy lubią prowadzić, a nie traktują samochodu wyłącznie jako środka lokomocji. Warto jednak wziąć pod uwagę, że są na rynku większe modele w tym segmencie.
Przy zakupie na pewno lepiej zwrócić się w stronę diesli, ale jeśli jeździcie więcej po mieście, silniki benzynowe z małymi przebiegami też nie są problematyczne. No i najważniejsze - to nadal dość młody samochód, który dopiero co pożegnał się z rynkiem.
A co mówią kierowcy?
Na temat Focusa Mk 3 wypowiedziało się na AutoCentrum ponad 300 kierowców. Średnia z ocen to 4,22, przy czym samochód ponownie kupiłoby 79 proc. użytkowników. Największymi plusami Focusa są zawieszenie, silniki i hamulce. Źródłami usterek są najczęściej karoseria, układ elektryczny i przeniesienie napędu.
Redaktor