Używane Audi A4 B8 (2007-2015). Poradnik kupującego
Audi A4 to już od lat ulubiony samochód używany Polaków. Co tu się dziwić - ma poręczny rozmiar, oferuje sporo komfortu, a przy tym o bezpieczeństwo może dbać legendarny napęd quattro. Są jednak rzeczy, na które trzeba uważać przy zakupie.
Stojąc przed wyborem kupna nowszego samochodu z niższej półki, a starszego, ale premium, wiele osób wybiera bramkę numer dwa. W takim działaniu jest sens, bo po samochodzie wyższej klasy spodziewamy się większej trwałości, lepszych silników, i większego komfortu. Mimo różnicy wieku, samochóda segmentu premium powinien wyglądać tak, jak nowszy odpowiednik niższych segmentów.
Patrząc na Audi A4, łatwo zobaczyć, co tak upodobali sobie w nim Polacy. To proporcjonalny, dość zachowawczo narysowany model, który może nieszczególnie się wyróżnia, ale też wpada w gust większości osób.
W generacji oznaczonej jako B8 występował w dwóch wersjach nadwoziowych - sedan i kombi (Avant). Wariant cabrio, coupe i sportback występowały jako Audi A5 - niby inny model, ale technicznie ten sam. Nie możemy też pominąć wersji Allroad, czyli kombi z podniesionym zawieszeniem, osłonami nadwozia i napędem na cztery koła.
Audi A4 B8 w wersji Avant do dzisiaj wpada w oko - to jedno z ładniej narysowanych kombi ostatnich dwóch dekad. W stylistyce zewnętrznej widać było nawiązania do modelu B7, ale już po faceliftingu z 2011 roku A4 zaczęło bardziej nawiązywać do nowszych modeli.
Najbardziej pożądanymi wersjami są oczywiście S-Line. Czasem w ogłoszeniu można spotkać się z opisem "3xS-line", co oznacza, że samochód ma 3 pakiety - pierwszy to sportowe zderzaki, drugi to obniżone i twardsze zawieszenie, a trzeci to zmiany we wnętrze, m.in. sportowe fotele i czarna podsufitka. Samochód świetnie wygląda na felgach o wzorze Rotor (na zdjęciach) w rozmiarze 19 cali, ale to też dość pożądane koła, które właściciel najchętniej sprzeda oddzielnie lub ze względu na nie podniesie cenę sprzedawanego egzemplarza.
W porównaniu do swojego poprzednika A4 B8 jest wyraźnie większe. Ma 4,7 m długości, więc jest to znacznie przestronniejszy samochód niż np. BMW Serii 3 E90. Większe wnętrze to też zasługa aż o 16 cm dłuższego rozstawu osi (2,8 m) i ponad 1,8 m szerokości.
Wśród egzemplarzy na rynku wtórnym można spotkać bardzo różnie wyposażone samochody. To dlatego, że w Audi raczej nie istnieją "poziomy wyposażenia", chyba że mówimy o Allroadzie. Zdarzają się więc mocne silniki ze słabszym wyposażeniem lub bazowe wersje doposażone "po dach".
Wersja sedan dysponowała bagażnikiem o pojemności 480 litrów, kombi oferuje 490 litrów.
Audi A4 B8 - silniki
Roczniki odpowiadające generacji B8 były ostatnimi z tak dużym wyborem wersji silnikowych i napędowych. W nomenklaturze Audi "FSI" oznacza silnik wolnossący z wtryskiem bezpośrednim, "TFSI" z wtryskiem bezpośrednim i turbosprężarką. Większość silników w ofercie to rzędowe czterocylindrowce.
Silniki benzynowe:
- 1.8 TFSI R4 (120, 160, 170 KM)
- 2.0 TFSI R4 (180 KM, 211, 225 KM)
- 3.2 FSI V6 265 KM
- 3.0 TFSI V6 272 KM
- S4 3.0 TFSI V6 333 KM
- RS4 4.2 FSI V8 450 KM
Silniki Diesla:
- 2.0 TDI (120, 136, 143, 150, 163, 170, 177, 190 KM)
- 2.7 TDI (190 KM)
- 3.0 TDI (204, 240, 245 KM)
Nie wchodząc w szczegóły, można uznać, że silniki wprowadzone po 2011 roku są dużo bardziej dopracowane niż te sprzed liftingu. Warto więc szukać nowszych modeli z silnikami:
- 1.8 TFSI 170 KM
- 2.0 TFSI 211 KM i 225 KM
- 2.0 TDI 150, 177, 190 KM
- 3.0 TDI we wszystkich wariantach
Audi A4 B8 - typowe usterki
Silnikiem specjalnej troski jest 1.8 TFSI. Te z pierwszych lat produkcji miały problemy z braniem oleju, ale jako że są to nawet 13-letnie samochody, to w większości egzemplarzy naprawiono już ten problem. 2.0 TFSI sprzed liftingu nie było pod tym względem dużo lepsze. Najczęstszą awarią silników czterocylindrowych z Audi A4 jest napęd rozrządu.
2.0 TDI były bardzo chętnie wybieranymi silnikami, ale zdarzały się w nich awarie pomp wysokiego ciśnienia. Pompy przyczyniały się do niszczenia wtryskiwaczy, a to prowadziło do dość drogich napraw. Z tego też względu, w modelach z dużymi przebiegami najpewniej co się miało zepsuć, to już się zepsuło i zostało naprawione, a dla świętego spokoju, warto też zlecić czyszczenie układu paliwowego.
Najbardziej bezproblemowe są silniki 2.0 TDI o mocy 150 i 190 KM, choć zostały wprowadzone w 2013 i 2014 roku. Silnik 190-konny to już nowa generacja EA288, którą możemy spotkać także w najnowszych "A-czwórkach".
Bardzo polecanymi jednostkami są też 2.7 TDI i 3.0 TDI, które nawet do 300 tys. km przebiegu nie sprawiają żadnych problemów. Kiedy jednak zaczną się psuć ze względu na spore wyeksploatowanie, naprawy mogą kosztować więcej, niż samochód. Do V6 drogi jest też rozrząd i układ wtryskiwaczy.
Benzynowe V6-tki, zarówno wolnossąca, jak i turbodoładowana, to bardzo dobre silniki. 3.2 FSI to jedyny bezproblemowy silnik benzynowy produkowany do 2011 roku.
W Audi A4 stosowano trzy rodzaje skrzyń automatycznych:
- bezstopniowy Multitronic (z napędem na przednią oś)
- dwusprzęgłowy S-tronic
- Tiptronic (wyłącznie z 3.2 FSI)
Chociaż Multitronic generalnie nie cieszy się dobrą opinią, to w Audi A4 B8 nie był już tak awaryjny, a ewentualne koszty naprawy nie będą droższe, niż innego automatu. Co oznacza 5-10 tysięcy złotych w przypadku konieczności naprawienia. Tiptronic to najtrwalsza z oferowanych skrzyni biegów.
Wielowahaczowe zawieszenie do tanich nie należy. Tylne jest w zasadzie pancerne i ewentualne naprawy są raczej drobne - typu wymiana łącznika stabilizatora czy pojedynczego wahacza. Serwis zarobi jednak na przednim zawieszeniu. Wymiana jest droga, a na dobrej jakości elementach może kosztować 2-2,5 tys. zł. Drogi jest też serwis hamulców, który wymaga podłączenia komputera.
Na liście typowych usterek znajdziemy awarie osprzętu we wczesnych 2.0 TDI - padają pompowtryskiwacze, pompy wysokiego ciśnienia, przepustnice i zapycha się DPF. W silnikach 1.8 i 2.0 TFSI oraz w 3.0 TDI pojawiają się awarie napędu rozrządu. W silnikach 2.7 i 3.0 TDI zdarzają się też awarie klap kolektora dolotowego. Do 2011 roku pojawiało się nadmierne zużycie oleju w silnikach 1.8 TFSI i 2.0 TFSI. Chociaż silnik 3.2 FSI jest bardzo wytrzymały, to mogą wystąpić awarie układu zapłonowego. W skrzyni dwusprzęgłowej S-tronic dość znanym tematem jest psująca się mechatronika lub konieczność wymiany sprzęgieł.
Na szczęście z pomocą przychodzi rynek części zamiennych, które nawet oferując podobną jakość do oryginałów, mogą kosztować połowę tego, co zapłacilibyśmy w ASO.
Audi A4 B8 - zużycie paliwa
W dziale raportów zużycia paliwa swoimi wynikami podzieliło się 316 właścicieli A4 B8. Średnie spalanie w najpopularniejszych jednostkach napędowych wygląda tak:
- 1.8 TFSI 160 KM - 8,6 l/100 km
- 2.0 TFSI 211 KM - 10,2 l/100 km
- 3.2 FSI 265 KM - 12,1 l/100 km
- 3.0 TFSI 333 KM - 12,8 l/100 km
- 4.2 FSI 450 KM - 20,7 l/100 km
- 2.0 TDI 120 KM - 6,3 l/100 km
- 2.0 TDI 143 KM - 6,7 l/100 km
- 2.0 TDI 170 KM - 7,2 l/100 km
- 3.0 TDI 240 KM - 9,6 l/100 km
Pełne dane możecie znaleźć w raportach spalania.
Audi A4 B8 - raporty awaryjności
Audi A4 B8 wypada całkiem dobrze w raportach awaryjności TUV i Dekra.
W raporcie TUV, czyli niemieckiej organizacji zajmującej się badaniem stanu technicznego pojazdów, Audi A4 B8 wypada dobrze przy niższych przebiegach. W raporcie z 2017 roku w 2-3 letnich audi a4 (czyli także w B9) i przy średnim przebiegu 71 tys. km, tylko 3,7 proc. samochodów ma poważne usterki. 4-5-letnie audi a4 przyjeżdżały ze średnim przebiegiem 91 tys. km, a 6,9 proc. z nich miało poważne usterki. Kolejnym przedziałem są samochody 6-7 letnie z 10,1 proc. poważnych usterek i średnim przebiegiem 117 tys. km; 8-9 letnie z 16,7 proc. poważnych usterek i 137 tys. km średniego przebiegu i na koniec 9-10 letnie samochody z 24,3 proc. poważnych usterek i przebiegami wynoszącymi 158 tys. km.
Przyglądając się raz jeszcze przebiegowi, zauważymy, że w Niemczech Audi A4 to popularny samochód flotowy, a 10-letnie egzemplarze pokonują połowę swojego przebietu w ciągu pierwszych 3 lat użytkowania.
Raport Dekra z 2018 roku zawierał wskaźnik DFI, czyli Dekra Fault Index, który również określa niezawodność samochodu, ale kategoryzując głównie latami i patrząc na przebiegi nie większe niż 150 tys. km. W takim zestawieniu Audi A4 B8 okazuje się najmniej awaryjnym samochodem klasy średniej, ze wskaźnikiem DFI na poziomie 87,8 (maksymalny to 100).
Rynek używanych Audi A4 B8
Na popularnym portalu ogłoszeniowym znajdziemy 1800 ogłoszeń Audi A4 B8. Aż 70 proc. rynku to silniki diesla. Również 70 proc. wszystkich oferowanych egzemplarzy to wersja kombi Avant.
Wniosek jest prosty - największy wybór mamy wśród kombi z dieslami.
Rozstrzał cenowy jest jednak duży. Najtańsze egzemplarze kosztują mniej niż 20 tys. zł, ale ich stan może pozostawiać wiele do życzenia. Najdroższe egzemplarze to RS4 za nawet 150-180 tys. zł i S4 za około 50-80 tys. zł. 7-letnie Audi Allroad kosztują około 80 tysięcy złotych.
Wybierając najpopularniejszy filtr, czyli do 30 tysięcy złotych, widzimy ponad 500 ogłoszeń. Za taką kwotę da się już znaleźć sensowny egzemplarz, ale szukając wersji poliftingowych, najlepiej byłoby dołożyć jeszcze 5-10 tys. zł.
Przykładowe oferty:
- A4 Avant 1.8 TFSI 160 KM, 2011 rok, przebieg 199 tys. km, napęd na przednią oś, manual - 34 900 zł
- A4 Avant 2.0 TDI 120 KM, 2009 rok, przebieg 119 tys. km, napęd na przednią oś, manual - 29 999 zł
- A4 Sedan 2.0 TFSI 224 KM, 2014 rok, przebieg 56 tys. km, quattro, automat - 48 900 zł
- A4 Sedan 2.7 TDI 190 KM, 2008 rok, przebieg 226 tys. km, napęd na przednią oś, manual - 40 900 zł
Czy warto kupić Audi A4 B8?
Audi A4 B8 to samochód, który mimo paru lat na karku wciąż wygląda całkiem nowocześnie i oferuje bogate wyposażenie. Dobrze wypada też pod względem trwałości i jakości materiałów, a jeśli trafimy na dobrze utrzymany egzemplarz z odpowiednim silnikiem, możemy czerpać sporo radości z jazdy i niewiele wydawać na naprawy.
A co mówią kierowcy?
195 kierowców oceniających Audi A4 B8 na AutoCentrum dało mu średnią ocenę 4,33. Aż 84 proc. z nich kupiłoby ten samochód raz jeszcze, gdyby miało taką możliwość. Uciążliwe usterki pochodzą tylko z układu elektrycznego. Silnik, zawieszenie, przeniesienie napędu, karoseria i hamulce oceniane są jako mocne punkty.
Ogólna niezawodność modelu nie pozostawia wiele do życzenia - kierowcy oceniają odporność na drobne usterki na 4,25 i odporność na poważne usterki na 4,28.
Redaktor