Uwaga na wspomaganie!
Wspomaganie układu kierowniczego to już od lat standard we wszystkich nowo produkowanych samochodach, niezależnie od ich wielkości i wyposażenia. Coraz więcej pojazdów dysponuje ponadto wspomaganiem elektrycznym, które stopniowo wypiera dotychczas powszechnie stosowane hydrauliczne. To ostatnie jednak wciąż jeszcze jest montowane w większych i cięższych samochodach. Warto zatem zapoznać się z działaniem hydraulicznego wspomagania kierownicy, w tym przede wszystkim jego najważniejszego elementu, którym jest pompa hydrauliczna.
Usuwanie i napełnianie
Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego składa się z sześciu podstawowych elementów składowych. Jak już zostało powiedziane wcześniej, najważniejszym z nich jest pompa hydrauliczna, resztę wyposażenia uzupełniają zbiornik wyrównawczy, przekładnia kierownicza oraz trzy przewody: wlotowy, powrotny i ciśnieniowy. Przed każdorazową wymianą pompy hydraulicznej należy usunąć z układu zużyty olej. Uwaga! Czynność tę wykonuje się przed samym demontażem pompy. W celu usunięcia starego oleju należy podnieść przód pojazdu, aby można było swobodnie skręcać kołami. Następna czynność to zdjęcie paska napędu pompy oraz odkręcenie przewodów wlotowego i ciśnieniowego. Po wykonaniu od 12-15 pełnych ruchów kierownicą, cały zużyty olej powinien znaleźć się poza układem wspomagania.
Uwaga na zabrudzenia!
Czas teraz na nową pompę hydrauliczną, którą przed zamontowaniem należy napełnić świeżym olejem. Ten ostatni wlewany jest do otworu, do którego będzie następnie przykręcony przewód wlotowy, przy jednoczesnym obracaniu kołem napędowym pompy. Zanim jednak dojdzie do wykonania właściwego montażu, trzeba koniecznie sprawdzić czystość zbiornika wyrównawczego. Wszelkie znajdujące się w nim osady powinny zostać usunięte. W przypadku bardzo dużych zabrudzeń fachowcy doradzają wymianę zbiornika na nowy. Nie wolno również zapomnieć o wymianie filtra oleju (jeśli instalacja hydrauliczna jest w taki wyposażona). Czas teraz na montaż pompy, czyli podłączenie do niej przewodów wlotowego i ciśnieniowego oraz założenie paska napędzającego (fachowcy doradzają, aby nie używać starego). Następnie należy napełnić świeżym olejem zbiornik wyrównawczy. Po włączeniu silnika na wolnych obrotach kontrolujemy poziom oleju w zbiorniku wyrównawczym. W przypadku zbyt dużego obniżenia się jego poziomu, dolewamy odpowiednią ilość. Ostatnią czynnością jest sprawdzenie poziomu oleju w zbiorniku wyrównawczym po wyłączeniu jednostki napędowej.
Z finałowym odpowietrzaniem
Powoli zbliżamy się do końca czynności montażu nowej pompy hydraulicznej w układzie wspomagania kierowniczego. Ostatnim zadaniem jest odpowietrzenie całej instalacji. Jak właściwie je wykonać? Przede wszystkim należy uruchomić silnik i pozostawić go na wolnych obrotach. Następnie sprawdzamy, czy nie ma niepokojących wycieków z układu oraz poziom oleju w zbiorniku wyrównawczym. Gdy wszystko jest w porządku, zaczynamy ruszać kierownicą z lewa do prawa – do oporu. Ile razy powinniśmy powtarzać tę czynność? Fachowcy doradzają, aby robić to od 10 do 15 razy, jednocześnie zwracając uwagę na to, aby koła w swoim skrajnym położeniu nie pozostawały bezczynnie dłużej niż przez 5 sekund. Równocześnie należy kontrolować poziom oleju w całym układzie, w tym przede wszystkim w zbiorniku wyrównawczym. Po wykonaniu wymienionych powyżej obrotów kierownicą, silnik musi być wyłączony na około 10 minut. Po upływie tego czasu cała procedura obracania kołem kierownicy powinna zostać powtórzona. Zakończenie odpowietrzania całego układu, to jednak nie koniec całej procedury wymiany pompy hydraulicznej. Prawidłowe funkcjonowanie układu wspomagania powinno być zweryfikowane podczas jazdy próbnej, po której należy ponownie skontrolować poziom oleju w układzie hydraulicznym (zbiorniku wyrównawczym) oraz sprawdzić ewentualne wycieki z układu.