Test letnich opon ADAC 2021. Jeszcze nie czas na zmianę, ale warto poznać rynek
Kilka dni z temperaturą powyżej 10 stopni Celsjusza dało zmotoryzowanym nadzieję na szybkie nadejście wiosny. Choć termometr może temu przeczyć, to jeszcze nie czas na zmianę ogumienia. Warto jednak zapoznać się z wynikami testu letnich opon ADAC w rozmiarze 205/55 R16.
Za graniczny punkt, w którym opony letnie zaczynają radzić sobie lepiej od zimowych, przyjmuje się 7 stopni Celsjusza. Powyżej tej wartości zimowe ogumienie przegrywa ze swoim letnim odpowiednikiem pod każdym względem. Od kilku dni temperatura dochodzi do kilkunastu stopni ciepła, ale nie oznacza to, że warto już odwiedzić zakład wulkanizacyjny. W końcu nie jeździmy samochodem jedynie w południe, a noce i poranki z przymrozkami będą nam zapewne towarzyszyć jeszcze długo, przekreślając tym samym sens wymiany opon.
Jeśli jesteś "na kupnie" letniego zestawu, już zawczasu o tym pomyśl. Czasami przed wybuchem sezonu można kupić opony w lepszej cenie, więc jeśli masz gdzie przechować je do właściwego czasu, możesz zaoszczędzić. A jaki model wybrać? W podjęciu tej decyzji mogą pomóc najnowsze wyniki testu ADAC. Niemiecki automobilklub wziął na warsztat ogumienie w rozmiarze 205/55 R16, a więc pasujące do wielu kompaktowych modeli kilkuletnich samochodów czy nowszych aut miejskich.
Opony oceniane były pod względem skuteczności hamowania i łatwości prowadzenia na suchej i mokrej nawierzchni. Na tej drugiej pod uwagę brano także odporność na niebezpieczne zjawisko aquaplaningu. Ogumienie oceniane było również pod kątem generowanego hałasu oraz żywotności. W każdej z tych kategorii przydzielano noty - im niższa liczba, tym lepiej. Oceny cząstkowe złożyły się na notę ogólną. Oto ranking od najlepiej do najgorzej ocenionej opony.
Continental PremiumContact 6
- Ogólna ocena: 2,2
- Suchy asfalt: 2,0
- Mokry asfalt: 1,8
- Hałas/komfort: 3,1
- Zużycie paliwa: 2,0
- Żywotność: 2,5
- Cena za sztukę: 300 zł
Semperit Speed-Life 3
- Ogólna ocena: 2,2
- Suchy asfalt: 2,0
- Mokry asfalt: 1,9
- Hałas/komfort: 2,8
- Zużycie paliwa: 2,0
- Żywotność: 2,5
- Cena za sztukę: 280 zł
Bridgestone Turanza T005
- Ogólna ocena: 2,3
- Suchy asfalt: 2,0
- Mokry asfalt: 2,1
- Hałas/komfort: 3,2
- Zużycie paliwa: 1,8
- Żywotność: 2,5
- Cena za sztukę: 290 zł
Goodyear EfficientGrip Performance 2
- Ogólna ocena: 2,6
- Suchy asfalt: 2,6
- Mokry asfalt: 2,3
- Hałas/komfort: 2,8
- Zużycie paliwa: 1,9
- Żywotność: 0,6
- Cena za sztukę: 270 zł
Kumho Ecsta HS51
- Ogólna ocena: 2,6
- Suchy asfalt: 2,6
- Mokry asfalt: 2,2
- Hałas/komfort: 2,8
- Zużycie paliwa: 1,6
- Żywotność: 2,0
- Cena za sztukę: 230 zł
Apollo Alnac 4G
- Ogólna ocena: 2,7
- Suchy asfalt: 2,6
- Mokry asfalt: 2,7
- Hałas/komfort: 2,8
- Zużycie paliwa: 1,9
- Żywotność: 2,0
- Cena za sztukę: 200 zł
Hankook Ventus Prime 3 K125
- Ogólna ocena: 2,7
- Suchy asfalt: 1,5
- Mokry asfalt: 2,7
- Hałas/komfort: 2,9
- Zużycie paliwa: 1,9
- Żywotność: 2,5
- Cena za sztukę: 220 zł
Fulda EcoControl HP 2
- Ogólna ocena: 2,8
- Suchy asfalt: 2,5
- Mokry asfalt: 2,8
- Hałas/komfort: 2,7
- Zużycie paliwa: 1,9
- Żywotność: 1,5
- Cena za sztukę: 230 zł
BF Goodrich Advantage
- Ogólna ocena: 2,9
- Suchy asfalt: 2,2
- Mokry asfalt: 2,9
- Hałas/komfort: 2,8
- Zużycie paliwa: 1,6
- Żywotność: 2,0
- Cena za sztukę: 230 zł
Maxxis Premitra 5
- Ogólna ocena: 2,0
- Suchy asfalt: 1,4
- Mokry asfalt: 2,2
- Hałas/komfort: 3,2
- Zużycie paliwa: 2,7
- Żywotność: 3,0
- Cena za sztukę: 270 zł
Nokian Wetproof
- Ogólna ocena: 3,0
- Suchy asfalt: 2,1
- Mokry asfalt: 2,3
- Hałas/komfort: 2,7
- Zużycie paliwa: 2,3
- Żywotność: 3,0
- Cena za sztukę: 210 zł
Pirelli Cintorato P7
- Ogólna ocena: 3,0
- Suchy asfalt: 2,0
- Mokry asfalt: 2,0
- Hałas/komfort: 2,7
- Zużycie paliwa: 2,3
- Żywotność: 3,0
- Cena za sztukę: 270 zł
Uniroyal RainSport 5
- Ogólna ocena: 3,0
- Suchy asfalt: 2,9
- Mokry asfalt: 2,1
- Hałas/komfort: 2,7
- Zużycie paliwa: 1,9
- Żywotność: 3,0
- Cena za sztukę: 220 zł
Petlas Imperium PT515
- Ogólna ocena: 3,3
- Suchy asfalt: 3,3
- Mokry asfalt: 3,3
- Hałas/komfort: 3,1
- Zużycie paliwa: 2,2
- Żywotność: 1,5
- Cena za sztukę: 220 zł
King Meiler Sport 1
- Ogólna ocena: 3,6
- Suchy asfalt: 3,2
- Mokry asfalt: 3,6
- Hałas/komfort: 3,7
- Zużycie paliwa: 2,0
- Żywotność: 2,5
- Cena za sztukę: 200 zł
W teście ADAC zwyciężyły niemieckie opony, a drugie miejsce zajął wyrób austriackiej firmy należącej do koncernu Continental. Uwagę zwracają jednak dość wysokie pozycje tanich opon – Kumho oraz Apollo. Warto jednak "wgryźć się" w szczegóły. Jeśli przyświeca nam przekonanie, że najważniejszym zadaniem opony jest zapewnienie jak najlepszej przyczepności przy stosunkowo niskim poziomie generowanego hałasu, to dobrą propozycją okaże się również produkt Pirelli. Włoska opona przepadła w teście z powodu niskiej oceny dotyczącej żywotności. Ta ostatnia kwestia w ogólnej ocenie opon jest zaś przez ADAC traktowana z taką samą wagą jak przyczepność na suchej nawierzchni.
Co ciekawe, tym razem ADAC przedstawiło również szacunkową żywotność opon z podaniem przewidywanego przebiegu do utraty bieżnika. Oto wyniki:
- Nokian Wetproof - 24,8 tys. km
- Pirelli Cintorato P7 - 26,3 tys. km
- Uniroyal RainSport 5 - 26,6 tys. km
- Maxxis Premitra 5 - 28,0 tys. km
- King Meiler Sport 1 - 32,2 tys. km
- Hankook Ventus Prime 3 K125 - 32,2 tys. km
- Bridgestone Turanza T005 - 32,5tys. Km
- Semperit Speed-Life 3 - 33,6 tys. km
- Continental PremiumContact 6 - 34,3 tys. km
- Apollo Alnac 4G - 37,4 tys. km
- BF Goodrich Advantage - 38,1 tys. km
- Kumho Ecsta HS51 - 40,6 tys. km
- Petlas Imperium PT515 - 41,6 tys. km
- Fulda EcoControl HP 2 - 43,3 tys. km
- Goodyear EfficientGrip Performance 2 - 55,3 tys. km
Różnica pomiędzy oponami najmniej odpornymi na ścieranie i tymi najtrwalszymi to aż 120 proc.