Technika jazdy - poradnik
Każdy jeździ najlepiej. Takie zdanie mają o sobie praktycznie wszyscy kierowcy. Warto jednak poznać zdanie innych. Nigdy nie wiadomo, kiedy wpadniemy na genialny pomysł, który zmieni codzienne podróże do pracy.
Pozycja za kierownicą
Pozycja za kierownicą to w technice prowadzenia samochodu element podstawowy. To jak siedzimy za kierownicą często powoduje lawinę innych błędów technicznych wymuszanych przez złą pozycję. Prawidłowa pozycja natomiast jest gwarantem efektywnego i bezpiecznego działania kierowcy, zarówno podczas normalnej jazdy jak i w sytuacjach ekstremalnych.
Przy ustaleniu poprawnej pozycji za kierownicą pierwszą czynnością powinno być ustawienie odległości siedziska. Odległość tą ustawiamy w ten sposób aby przy wciśniętych maksymalnie pedałach sprzęgła i hamulca obie nogi były lekko ugięte. Jest to bardzo ważny element wpływający na prawidłową niczym nie zakłóconą pracę nogami podczas operowania pedałami w czasie jazdy. W sytuacji awaryjnego hamowania większość kierowców z całej siły wciska pedał hamulca w podłogę. Gdy w momencie zderzenia nogi byłyby całkowicie wyprostowane gwarantuje nam to ciężkie złamania kończyn. Noga ugięta poddaje się łatwiej siłom zderzenia i cofając stwarza szansę na ocalenie kości. Pamiętajmy aby w czasie jazdy noga, którą wciskamy sprzęgło spoczywała na podpórce (w okolicach nadkola) lub na podłodze. Błędem jest jeżeli spoczywa ona cały czas na pedale sprzęgła. Co raz częściej producenci aut wyposażają siedziska w możliwość regulacji wysokości. Wysokość siedziska regulujemy w taki sposób aby umożliwiała nam jak największe pole widoczności. Funkcja ta ma duże znaczenie w poprawieniu wygody podróżowania. Należy jednak pamiętać, aby odległość głowy od sufitu nie była drastycznie mała. W sytuacji jazdy po wybojach lub dachowania jest to niebezpieczne.
Następnym krokiem jest ustawienie odległości oparcia. Opierając się jak największą powierzchnią pleców o oparcie tak aby obie łopatki przylegały do niego, chwytamy ręką kierownicę na jej szczycie (godzina 12). Regulujemy odległość w taki sposób ,aby ręka była lekko ugięta w łokciu. W sytuacji kiedy ustawione oparcie wymusza pozycję wyprostowanej ręki w łokciu, kierowca nie jest w stanie szybko i efektywnie pracować kierownicą w momentach zagrożenia np. wychodzenie z poślizgu.
W nowoczesnej technice jazdy mamy do czynienia z tendencją do skracania czasu reakcji podczas jazdy samochodem. Kierowca musi być w stanie maksymalnie szybko zareagować na dany bodziec np. przeszkoda na drodze. Siedząc za kierownicą musimy jak największą powierzchnią ciała odbierać bodźce dochodzące do nas z samochodu - "czytać drogę". Każde opóźnienie podciąganie się na kierownicy, przeniesienie nogi na pedał hamulca to cenne sekundy i przejechane metry. Przy ustawianiu fotela nie możemy zapominać o wygodzie. Pamiętajmy jednak o pewnej hierarchii.
Na pierwszym miejscu bezpieczeństwo i sprawne działanie,
później wygoda.