Szyby - ale jakie?
Podstawową funkcją szyb samochodowych jest ochrona podróżujących przed wpływem warunków atmosferycznych, a także przedostawaniem się do wnętrza pojazdu szkodliwych drobin pyłu i kurzu. Aby jednak właściwie realizować postawione przed nimi zadania, szyby samochodowe muszą spełniać szereg kryteriów, w tym przede wszystkim bezpieczeństwa ale również przyczyniania się do zapewnienia odpowiedniej sztywności konstrukcji nadwozia pojazdu.
Od prostych tafli do laminowania
Pierwsze szyby czołowe stosowane w samochodach, nie różniły się od tych montowanych w typowej stolarce okiennej. Ze względu na to, iż po rozbiciu pozostawały duże i ostre kawałki, były one bardzo niebezpieczne dla kierującego i współpasażerów. Problem ten rozwiązała dopiero technologia hartowania szkła, która zaczęła być stosowana od lat 50. minionego stulecia. Dzięki niej szyby samochodowe są znacznie trwalsze od swoich „okiennych” odpowiedników. Poza tym mają one jeszcze jedną niezaprzeczalną zaletę: w przypadku stłuczenia szyba rozpada się na drobne, nieostre kawałki. Kolejnym ważnym etapem w historii szyb samochodowych, było zastosowanie technologii laminowania. O co chodzi? Dwie tafle szyby są połączone ze sobą warstwą tworzywa sztucznego (obecnie, w zależności od stopnia zaawansowania technologicznego, stosuje się nawet kilka warstw). Dzięki temu rozwiązaniu, nawet po stłuczeniu szyba nie rozpada się na drobne kawałki, ale utrzymuje swój kształt. W konsekwencji jej uszkodzenie nie skutkuje poważnymi konsekwencjami dla podróżujących, ponadto szybę można ją wymienić w stosunkowo prosto i szybko – jako jednolitą całość. Szyby samochodowe są montowane za pomocą technologii klejenia. Dzięki takiemu osadzeniu w nadwoziu szyby samochodowe zyskały jeszcze jedno praktyczne przeznaczenie: stały się one elementami nośnymi. Samo nadwozie zaś otrzymało dodatkowe usztywnienie.
Hartowane, laminowane … i kuloodporne
Szyby boczne oraz tylna stosowane we współczesnych samochodach, są wykonane w technologii hartowania. Z kolei „czołówki”, ze wspomnianych już powyżej względów bezpieczeństwa, są laminowane. Rozwinięcie laminowanych stanowią tzw. szyby bezpieczne. Różnią się one dodatkową warstwą tworzywa sztucznego, która pokrywa je od strony wewnętrznej (czyli kabiny pasażerskiej). Dzięki temu rozwiązaniu, potencjalne kawałki szkła po ich rozbiciu nie wpadają do wnętrza pojazdu. I wreszcie najbardziej zaawansowane technicznie szyby stosowane w specjalnych typach pojazdów, potocznie nazywane kuloodpornymi. Zazwyczaj składają się on z kilku warstw szkła, oddzielonego co najmniej dwoma warstwami tworzywa sztucznego. To właśnie te ostatnie sa odpowiedzialne za „zatrzymywanie” w swoim wnętrzu wystrzelonego pocisku.
Podgrzewane i przeciw ciepłu
W nowoczesnych samochodach szyby czołowe wyposażane są również w funkcję ich podgrzewania. W tym celu, pomiędzy ich dwoma taflami umieszcza się tzw. przewody oporowe wykonane z drutu wolframowego. Jest on układany poziomo lub pionowo na całej powierzchni szyby. Czasami od szyb samochodowych wymaga się zupełnie innych właściwości. Przykład mogą stanowić szyby absorbujące przedostawanie się ciepła lub chłodu do wnętrza kabiny pasażerskiej, pozwalające na ich ograniczenie nawet do 20 proc. w stosunku do szyb standardowych. W najnowszych modelach samochodów stosowane są również szyby odbijające szkodliwe promieniowanie podczerwone – nawet do pięciu razy więcej od powszechnie stosowanych. W jaki sposób uzyskuje się takie działanie? Pomiędzy warstwami szkła i warstwą tworzywa sztucznego umieszcza się specjalną folię, której zadaniem jest odbijanie promieniowania. Dzięki zastosowaniu takich szyb, nawet w najbardziej upalne letnie dni wnętrze pojazdu pozostaje chłodne, zaś kierujący i współpasażerowie nie są narażeni na działanie szkodliwego promieniowania, w szczególności podczas długich wakacyjnych wojaży.