Samochody elektryczne – nie wszystkie takie same. Oznaczenia już bez tajemnic
Co to jest BEV? Czym się różni PHEV od HEV? A czym charakteryzuje się REEV i FCEV? Rozszyfrujmy oznaczenia samochodów elektrycznych.
Na rynku samochodów elektrycznych można spotkać modele o różnych oznaczeniach i specyfikacji technicznej. Na pierwszy rzut oka pojazdy te specjalnie się od siebie nie różnią, jednak pod maską (albo pod podłogą) mogą skrywać odmienne systemy napędowe. Różnice wynikają głównie z zastosowania przez producentów różnych rodzajów podzespołów, co z kolei przekłada się na odmienny charakter pracy całej jednostki napędowej.
1. BEV (Battery Electric Vehicle)
– modele w pełni elektryczne, napędzane tylko i wyłącznie energią elektryczną
– energia elektryczna pochodzi z akumulatora oraz silnika elektrycznego
– świetnie sprawiają się na krótkich i średnich dystansach, w szczególności w mieście
– nie emitują żadnych zanieczyszczeń do powietrza, są zeroemisyjne
– wymagają ładowarki do naładowania akumulatorów
– w BEV wykorzystywane są akumulatory litowo-jonowe
– do napędu potrzebują prądu stałego DC
– przykłady: Nissan Leaf, Renault Zoe, Tesla S, VW e-Golf, VW e-UP, BMW i3
2. PHEV (Plug-In Hybrid Vehicle)
– modele hybrydowe, mające silnik spalinowy i silnik elektryczny
– akumulatory w hybrydzie typu plug-in są doładowywane za pomocą ładowarki lub ze zwykłego gniazdka, doładowywanie trwa max. 2-3 godziny
– hybrydy pozwalają na bardzo ekonomiczną jazdę miejską, gdzie silnik elektryczny zastępuje silnik spalinowy przy niskich prędkościach, PHEV pozwala na osiągnięcie spalania w mieście rzędu 3-4 l/100 km
– pojazdy niskoemisyjne, produkują znacznie mniej zanieczyszczeń niż tradycyjnego spalinówki
– silnik elektryczny pełni rolę wsparcia dla silnika spalinowego
– na samym silniku elektrycznym można pokonać do 50 km
– przykłady: Mini Cooper CountryMan SE, Porsche Panamera Turbo S Hybrid, Audi Q7 e-tron, Toyota Prius Plug In Hybrid, Volkswagen Passat GTE, VW Golf GTE, Mitshubishi Outlander PHEV
3. HEV (Hybrid Electric Vehicle)
– tradycyjna hybryda silnika spalinowego i elektrycznego
– HEV różni się od PHEV tym, że bateria nie wymaga doładowywania
– w tradycyjnej hybrydzie bateria doładowuje się energią z hamowania (rekuperacja)
– nie ma możliwości podróżowania w trybie wyłącznie elektrycznym
– niskie spalanie w mieście tak jak w PHEV
– znacznie niższa emisja spalin niż w konwencjonalnych jednostkach
– silnik elektryczny w tradycyjnej hybrydzie szczególnie pomaga w dynamicznym ruszaniu miejskim, silnik elektryczny dysponuje maksymalną mocą już od najniższych obrotów
– w wielu przypadkach silnik elektryczny pełni rodzaj turbiny/wspomagacza dla silnika spalinowego przy wyższych prędkościach podróżowania lub wyższych przeciążeniach jednostki spalinowej (mild-hybrid)
– przykładowe modele: większość Toyot i Lexusów, Audi A6 Hybrid, Infiniti Q50s
4. REEV (Range Extended Electric Vehcile)
– pojazd elektryczny, gdzie głównym napędem jest silnik elektryczny, a wspomagającym generator spalinowy
– dzięki takiemu rozwiązaniu zasięg jest znacznie wydłużony do 500-600 km
– spalinowy generator prądu doładowuje baterie i wspiera silnik elektryczny
– pojazd niskoemisyjny
– przykłady: BMW i3, Chevrolet Volt
5. FCEV (Fuel Cell Electric Vehcile)
– pojazd napędzany paliwem wodorowym
– posiada także silnik elektryczny I jest pojazdem elektrycznym!
– wodór jest paliwem, które służy do zasilenia ogniw paliwowych (fuel cell)
– ogniwa paliwowe są swoistymi elektrowniami na pokładzie samochodu, które wytwarzają w reakcji z wodorem prąd elektryczny
– ubocznym produktem reakcji wodoru w ogniwach jest powstająca w pełni czysta woda H2O
– zasięgi około 650-700 km (Toyota Mirai)
– na razie jest to technologia głęboko badana, ale bardzo perspektywiczna