Bezpieczne rodzinne samochody do 15 tys. zł. Każdy z 5 gwiazdkami w testach Euro NCAP
Kto by nie chciał rodzinnego wozu, w którym jego rodzina byłaby bezpieczna? Niestety, nie każdego stać na nowy, a nawet kilkuletni samochód. Dlatego przejrzałem rynek aut używanych do kwoty 15 tys. zł, poszukując takich minivanów, które można uznać za bezpieczne, jeśli nie są powypadkowymi ulepami lub skorodowanymi trupami. Jak się okazuje, nie brakuje takich samochodów.
Zobacz także: Duże, tanie, wygodne i bezpieczne. Auta do 15 tys. zł, którymi nie strach jeździć
Renault Espace IV
Najbardziej rodzinne auto w tym zestawieniu. Choć powszechnie uważa się go za równie awaryjny model co Laguna II, to w praktyce użytkownicy z reguły chwalą sobie ten tani samochód. O dziwo 1/3 aut na rynku mieści się w tej kwocie. Można nawet znaleźć bardziej zniszczone egzemplarze do kwoty 12 tys. zł. Espace było pierwszym (ex-aequo z Peugeotem 807) w historii Euro NCAP minivanem z 5 gwiazdkami i 7 miejscami w kabinie.
Renault Vel Statis
Niegdyś ekskluzywny i nietuzinkowy, dziś długo szukający amatora wóz, stracił bardzo mocno na wartości przez swój oryginalny design. Jest duży i bardzo komfortowy, ale strach przed kosztami utrzymania skutecznie odpędza zainteresowanie. Vel Satis był natomiast drugim po Lagunie modelem Renault z 5 gwiazdkami w Euro NCAP w 2002 r. Liczba ogłoszeń sprzedaży jest niewielka, ale z budżetem 15 tys. zł można obejrzeć każdy egzemplarz. Warto pamiętać, że auto ma bliżej nieokreśloną wartość, nierzadko sentymentalną, więc czasami da się dużo stargować, a czasami w ogóle. Nie każdy zgodzi się z opinią, że to minivan. Ale każdy przyzna, że to znakomite auto rodzinne.
Mazda 5
Duże ryzyko zaawansowanej korozji powinno skłonić do dokładnych oględzin, ale jeśli znajdziecie nieskorodowany egzemplarz, to Mazda 5 jest autem nie tylko bezpiecznym, ale z silnikiem benzynowym również bardzo mało awaryjnym. Mało tego – dobrze sprawdza się na długich trasach, a praktycznością nie odbiega od najlepszych w tym segmencie aut francuskich. Już za 10-12 tys. zł można znaleźć nie najgorszy egzemplarz, a dysponując 15 tys. zł, da się kupić ładnie wyglądające auto.
Opel Zafira B
Choć zakres cenowy jest znacznie większy, to Zafira B z powodzeniem mieści się w zakładanym budżecie. Do 15 tys. zł można szukać nie najgorszych egzemplarzy z roczników 2008-2010. Warto wiedzieć, że Zafira jest kompaktem bazującym na Astrze III, ale z kabiną o dużej pojemności i 7-miejscową. Warto podkreślić, że to właśnie te modele – Astra III i Zafira B – były pierwszymi oplami o tak wysokim poziomie bezpieczeństwa. Nawet debiutująca wcześniej duża Vectra C nie zdobyła 5 gwiazdek.
Seat Altea
Zbudowany na kompaktowej płycie (wspólnej z Golfem V) minivan Seata był jednocześnie pierwszym tak bezpiecznym modelem marki. Co ciekawe, nawet młodszy Leon II, bazujący na tych samych rozwiązaniach technicznych, uzyskał tylko 4 gwiazdki. Altea z wynikiem 5-gwiazdkowym nie zdobyła co prawda wielkiej popularności, ale patrząc na to ciekawe auto dziś, wydaje się być ono bardzo dobrą ofertą. Samochody z początki produkcji kupicie za mniej niż 10 tys. zł. Najdroższe kosztują nawet 30 tys. zł. Zatem rozstrzał cenowy jest ogromny. Do 15 tys. zł jest niespełna połowa egzemplarzy, co daje spory wybór.
Toyota Corolla Verso II
Nie jest to może idealny budżet na zakup 5-gwiazdkowej Corolli Verso drugiej generacji, ale jak się poszuka, to się znajdzie. Auto słynące z niskiej awaryjności nie porywa ani stylistyką, ani tym bardziej wyposażeniem czy wykończeniem, jednak przynajmniej zapewnia bezpieczeństwo jadącej nim rodzinie. No i z reguły zawsze dowiezie ją do celu. 15 tys. zł wystarczy na znalezienie zarówno diesla, jak i bardziej cenionego benzyniaka. Da się też znaleźć wersję 7-osobową. Śmiało można celować w roczniki 2006-2007.
Peugeot 807
To – podobnie jak Espace – pierwszy minivan w historii z 5 gwiazdkami. Auto nie mniej praktyczne, za to z lepszymi silnikami Diesla i bardziej opływowe, ale za to mniej rozpoznawalne. Samochód wyprodukowano we współpracy z Cintroënem (C8) i Fiatem (Ulysse), choć sprzedawano również jako Lancia Phedra. Jest to druga generacja tzw. eurovana. Dziś do kupienia w kwocie do 15 tys. zł. W podobnych cenach i z tym samym poziomem bezpieczeństwa znajdziecie również wymienione wyżej modele, ale Euro NCAP testowało tylko 807.
Citroën C4 Picasso
Citroëny raczej nie trzymają dobrze cen, więc nic dziwnego, że stosunkowo nowoczesne C4 Picasso bez trudu kupicie do kwoty 15 tys. zł. Auto jest świetnie zaprojektowane pod kątem rodzinnych wymagań i funkcjonalności. Dobrze wyposażone i bezpieczne. Największą zaletą tego modelu jest relacja ceny do tego, co oferuje. Dodatkowo niskie koszty eksploatacji zachęcają do zakupu. Kto boi się słynnej awaryjności francuzów, ten powinien znaleźć w swojej okolicy dobry serwis niezależny zajmujący się citroënami. Czasami się przyda.
Škoda Roomster
Bazująca na Fabii, ale niesamowicie praktyczna, przestronna i tania w serwisowaniu Škoda Roomster może być mało atrakcyjną wizualnie, ale najlepszą propozycją w tym zestawieniu, jeśli chodzi o relację ceny do stanu technicznego. Łatwo znaleźć stosunkowo zadbane, mało wyeksploatowane egzemplarze z niedużym przebiegiem. Ponadto samochód cieszy się wysoką odpornością na korozję. 15 tys. zł wystarczy, by znaleźć pasujący do indywidualnych wymagań wariant silnikowy Roomstera.
Zobacz także: Bezpieczne samochody do 10 tys. zł. W które tanie auta nie strach wsiadać pomimo wieku?
Redaktor