Przyczepy kempingowe. Jakie mogę ciągnąć swoim samochodem i jakie uprawnienia są potrzebne? Poradnik
Prawdziwym hitem tego sezonu wakacyjnego jest karawaning. O ile wakacje z kamperem to już całkiem droga zabawa, równie atrakcyjną i tańszą alternatywą jest wynajem przyczepy kempingowej. W tym przypadku trzeba jednak pamiętać o zawiłych przepisach określających, kto i jakim samochodem może ciągnąć przyczepę. Wyjaśniamy wszelkie wątpliwości.
Polacy coraz chętniej rozpatrują alternatywne wobec hoteli formy spędzania wakacyjnych urlopów. Rośnie popularność na przykład karawaningu, czyli wypadów kamperem lub z przyczepą kempingową. Wynajem kampera (nie wspominając o zakupie) jest jednak całkiem drogim przedsięwzięciem, a do tego problematycznym.
Jako rozwiązanie na 1-2 wyjazdy w roku przyczepa kempingowa stanowi świetną alternatywę. Jest kilkukrotnie tańsza w wynajmie (ok. 200 zł za dobę za przyzwoity model) i sprawia mniej problemów podczas wyjazdu. Po rozstawieniu jej na polu kempingowym, nie trzeba już każdorazowo pakować całej "bazy", by wyjechać na plażę czy do sklepu. Na szybki kurs wybierzemy się już samym samochodem, zostawiająd "dom na kółkach" na kempingu. Takie rozwiązanie jest też znacznie wygodniejsze podczas wypadów do małych, turystycznych miasteczek, w których manewrowanie kamperami może być naprawdę bardzo stresujące.
W przypadku przyczep stres może się jednak pojawić już przy planowaniu wyjazdu. Przepisy dotyczące ciągnięcia przyczep kempingowych nie są jasne i rozrzucone po kilku dokumentach. Jest to Kodeks drogowy, dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym, a także Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Dlatego przed wynajęciem przyczepy kempingowej warto zapoznać się z poniższym zbiorem praktycznych zasad.
Wybór przyczepy kempingowej. Podstawowe zasady
Przepisy dotyczące ciągnięcia przyczep autem można sprowadzić do następujących, poniższych zasad:
- Masa ciągniętej przyczepy nie może mieć wyższej DMC niż wartość podana w dowodzie rejestracyjnym auta w rubryce O.1.
- Suma DMC pojazdu i przyczepy nie może być wyższa niż wartość podana w dowodzie rejestracyjnym auta w rubryce F.3.
- Stosunek DMC samochodu i DMC przyczepy nie powinien przekraczać 1,33 (wyjątki poniżej).
- Jeśli posiadasz tylko prawo jazdy kat. B, DMC zestawu nie może przekraczać 3,5 tony (wyjątki poniżej).
Jak rozumieć to w praktyce? Załóżmy, że mamy samochód o DMC (nie realnej wadze, tylko wartości wpisanej w dowód) 1330 kg. Oznacza to, że przyczepa hamowana w przypadku takiego samochodu może ważyć maksymalnie 1000 kg. DMC całego zestawu wynosi wtedy 2330 kg, a więc mieści się w limicie uprawniającym do prowadzenia go ze zwykłym prawem jazdy kategorii B. Z reguły limity wartości, określone przez przepisy, będą tożsame z tymi, które są ustanowione w dowodzie rejestracyjnym.
Zasady dotyczące doboru przyczepy do samochodu. Wyjątki
Od powyższych zasad istnieją jednak pewne istotne wyjątki. Co w przypadku samochodów z DMC 3,5 tony? Zgodnie z obowiązującymi przepisami DMC przyczepy przy takim samochodzie może wynieść w praktyce maksymalnie 2631 kg, a więc DMC całego zestawu będzie wynosić 6131 kg. W takim przypadku niezbędne jest wyrobienie prawa jazdy kategorii B+E. Jeśli chcemy holować cięższą przyczepę, pojazd, pod który jest podłączana, musi być zarejestrowany jako ciężarowy, a kierowca musi posiadać prawo jazdy kategorii C.
W 2 przypadkach prawo jazdy kategorii B uprawnia do prowadzenia zestawów o DMC do 4,25 tony. Pierwszym jest zaliczenie egzaminu państwowego, który kończy się wpisaniem kodu 96 do prawa jazdy. Drugim jest ciągnięcie tak zwanych "lekkich przyczep" o DMC 750 kg samochodem o DMC 3,5 tony. Takim zestawem o DMC 4,25 tony można kierować z prawem jazdy kategorii B bez dodatkowych uprawnień.
Owe "lekkie przyczepy", a więc z niehamowana masa do 750 kg, niosą jeszcze więcej wyjątków. W ich przypadku sprawa jest dużo łatwiejsza, ponieważ co do zasady można je podłączać do wszystkich samochodów o DMC do 3,5 tony bez liczenia stosunku mas i zwracania uwagi na uprawnienia. Należy jednak pamiętać tylko o ograniczeniu narzuconym przez sam pojazd. W niektórych mniejszych samochodach i hybrydach, pokroju Skody Fabii czy Hondy CR-V Hybrid, dopuszczalne DMC przyczepy jest mniejsze niż 750 kg.
Opłaty za drogi w przypadku jazdy z przyczepą kempingową. Ile to kosztuje?
W przypadku zestawów o DMC poniżej 3,5 tony uda się ominąć opłaty programu viaToll. Jeśli masa samochodu i przyczepy jest wyższa, należy zaopatrzyć się w urządzenie viaBox i uiszczać opłaty nie tylko na autostradach, ale także drogach krajowych i ekspresowych. Opłaty te dotyczą także zestawów samochodu o DMC 3,5 tony z lekką przyczepą, do których nie jest wymagane prawo jazdy kategorii B+E.
Podczas planowania wakacyjnych podróży należy pamiętać, że opłaty na bramkach autostradowych w różnych krajach mogą się znacznie różnić. Są one zależnie od wysokości najwyższego punktu zestawu od ziemi (najczęściej inne opłaty są dla pojazdów do 2 m wysokości i inne dla tych powyżej 2 m).
Przyczepa kempingowa: jaką wybrać?
Wobec powyższego zestaw, który gwarantuje najmniej kłopotów i dodatkowych opłat, to auto o DMC do 2 ton z możliwością ciągnięcia przyczepy hamowanej o DMC do 1,5 tony. Przy takim połączeniu nie ma potrzeby wyrabiania sobie dodatkowych uprawnień, a limit ten nadal pozwala przebierać spośród wielu przyczep kempingowych nawet o długości 6-7 metrów.
Redaktor