Przepisy drogowe - problematyczny znak P-14
Nie ustąpienie pierwszeństwa przejazdu prowadzi do stłuczek, a nawet poważnych wypadków. Problematyczny okazuje się m.in. znak P-14.
W 2014 roku nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu było najczęstszą przyczyną (26,8%) wypadków drogowych w Polsce. Z tego powodu zginęły 323 osoby, a 9 991 zostało poszkodowanych. Dlatego zagadnienie ustępowania pierwszeństwa jest tak ważne i każdy kierowca powinien znać obowiązujące tu zasady.
Co mówią przepisy?
Podstawową zasadą ruchu drogowego w przypadkach krzyżowania się dróg jest ustępowanie pierwszeństwa pojazdom znajdującym się po prawej stronie. Tę zasadę znają wszyscy kierowcy, ale przecież są od niej wyjątki. Należy do nich oznakowanie dróg w postaci znaków pionowych i poziomych.
Znaki pionowe regulują kwestie pierwszeństwa, by pojazdy poruszające się drogą główną nie musiały co chwilę ustępować włączającym się do ruchu z dróg podrzędnych. Przykładowo droga z pierwszeństwem przejazdu będzie oznaczona znakiem D-1, a podrzędna A-7 nakazującym ustąpienie pierwszeństwa przejazdu, lub B-20 (Stop) nakazującym bezwzględne zatrzymanie się.
Znaki pionowe są uzupełniane przez znaki poziome, czyli namalowane na jezdni. Są one dodatkową informacją dla kierowcy, który z jakiś powodów mógł nie zauważyć znaku pionowego, bądź nie jest pewny, czy taki znak mijał. Na polskich drogach najczęściej spotykamy trzy oznaczenia poziome regulujące kwestie pierwszeństwa.
P-12 linia bezwzględnego zatrzymania (ciągła)
Kiedy dojeżdżając do skrzyżowania widzimy linię ciągłą namalowaną w poprzek jezdni, musimy się bezwzględnie zatrzymać. To znak poziomy P-12, który towarzyszy stojącemu obok znakowi Stop (B-20). Po ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom poruszającym się drogą główną, bądź upewnieniu się, że nic nie nadjeżdża, możemy kontynuować jazdę.
W tym przypadku problemem może okazać się prawidłowa ocena prędkości nadjeżdżającego pojazdu. Jeśli nie mamy pewności, czy zdążymy bezpiecznie włączyć się do ruchu, lepiej chwilę poczekać. Warto dokładnie obserwować drogę z pierwszeństwem, bowiem nieustąpienie pierwszeństwa jest największym i najczęściej popełnianym „grzechem” kierowców samochodów względem motocyklistów. W zeszłym roku doszło do 878 takich zdarzeń, w których zginęło 57 osób, a 1 024 zostały ranne.
P-13 linia warunkowego zatrzymania (złożona z trójkątów)
Dojeżdżając drogą podrzędną do skrzyżowania z drogą główną kierowca zauważy znak A-7 oznaczający konieczność ustąpienia pierwszeństwa przejazdu. W tym przypadku zatrzymanie się jest warunkowe, czyli musi nastąpić jedynie, gdy ustępujemy innym pojazdom. Jeśli droga główna jest pusta, możemy na nią wjechać bez zatrzymywania się. Należy jednak zachować szczególną ostrożność.
P-14 linia warunkowego zatrzymania (złożona z prostokątów)
Trzecim znakiem poziomym spotykanym przed skrzyżowaniami jest P-14, będąca linią warunkowego zatrzymania. Spotykamy ją przed skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną, gdzie określa miejsce w którym należy się zatrzymać na czerwonym świetle. Także w przypadku skrętu warunkowego w prawo na zielonej strzałce ta linia oznacza miejsce, gdzie kierowca musi się bezwzględnie zatrzymać.
Znak P-14 stosowany jest także przed przejściami dla pieszych, czy drogami dla rowerów, które nie są zlokalizowane przy skrzyżowaniach. Sama linia nie reguluje pierwszeństwa, a tylko pokazuje, gdzie należy się zatrzymać, jeśli pierwszeństwa udzielamy (czyli przepuszczamy pieszych, czy rowerzystów).
Projektanci infrastruktury drogowej polubili oznaczenie P-14 do tego stopnia, ze stosują je także na skrzyżowaniach równorzędnych, czyli bez pierwszeństwa określonego znakami drogowymi. Obowiązuje na nich zasada pierwszeństwa z prawej strony, a znak P-14 pokazuje jedynie miejsce warunkowego zatrzymania. Kierowcy mylą znak P-14 ze znakiem P-13, bądź wychodzą z błędnego założenia, że znak każe zatrzymać się autom z prawej strony. To niestety czasami jest powodem sporego zamieszania, a w skrajnych przypadkach prowadzi do kolizji drogowych.
P-15 i P-16
To kolejne dwa znaki poziome określające pierwszeństwo, jednak obydwa nie budzą wątpliwości. P-15 to trójkąt podporządkowania, równoznaczny ze znakami A-7 i P-13. Znak P-16 to wielki napis STOP na jezdni, co też ciężko mylnie zinterpretować. Dla rozwiania wszelkich wątpliwości można jednak dodać, że jest on równoznaczny z pionowym znakiem B-20 i linią P-12.
Znaki pionowe określające pierwszeństwo przejazdu:
A-5 – A-6 Skrzyżowania dróg
A-7 Ustąp pierwszeństwa przejazdu
B-20 Stop
D-1 Droga z pierwszeństwem przejazdu
D-2 Koniec drogi z pierwszeństwem przejazdu
Znaki poziome określające pierwszeństwo przejazdu:
P-12 Linia bezwzględnego zatrzymania (ciągła)
P-13 Linia warunkowego zatrzymania (złożona z trójkątów)
P-14 Linia warunkowego zatrzymania (złożona z prostokątów)
P-15 Trójkąt podporządkowania