Przepisy dla kierowców na rok 2021. Co się zmieni na badaniu technicznym i na drogach?
Na kierowców i pieszych, a nawet dealerów czeka kilka przełomowych rozwiązań, które rząd ma zamiar wprowadzić w życie w 2021 roku. Jest też coś, co przyda się osobom planującym zakup samochodu. Oto co się zmieni.
Część zmian przepisów to kontynuacja pakietu deregulacyjnego, który już pod koniec 2020 r. wprowadził kilka nowości. Były to m.in. brak konieczności wożenia ze sobą prawa jazdy czy wymiany dowodu rejestracyjnego, kiedy zabraknie miejsca na pieczątki na badania techniczne.
Dla osób kupujących samochody używane pojawi się zwolnienie z obowiązku wymiany tablic rejestracyjnych po zakupie. Pojawi się możliwość zachowania dotychczasowych. Warunkiem będzie odpowiedni stan używanych tablic – muszą być zgodne z obowiązującym wzorem i czytelne. Nie można będzie zachować starych tablic, np. tych z polską flagą zamiast unijnej. Nie znamy na razie terminu wprowadzenia odpowiednich przepisów.
Od czerwca 2021 r. dealerzy nowych samochodów będą mogli w pełni samodzielnie, na wniosek klienta, zarejestrować pojazd bez "biegania po urzędach" z dokumentami.
Planowane jest wprowadzenie możliwości czasowego wycofania z ruchu niektórych pojazdów, choć jeszcze nie wiadomo, jaki kształt mają mieć przepisy i w której części roku zostaną wprowadzone w życie. Niestety nie każdego zadowolą informacje, jakie do tej pory się pojawiły.
Po pierwsze, dozwolone będzie wycofanie na czas od 3 do 12 miesięcy i nie wcześniej niż 3 lata po ostatnim wycofaniu. Po drugie, można będzie to zrobić wyłącznie na czas generalnego remontu lub napraw elementów konstrukcyjnych. Nie ma więc mowy o wycofaniu pojazdów używanych sporadycznie, jak kampery czy kabriolety. Po trzecie, trzeba będzie na ten czas nadal płacić OC, choć tylko 5 proc. składki.
Nowości w kodeksie drogowym
Najpewniej w pierwszej połowie 2021 r. pojawią się przepisy zmieniające obowiązki kierowców względem pieszych oraz dla samych pieszych. Obecnie trwa procedowanie projektu ustawy, która przewiduje, że pierwszeństwo przed pojazdem będzie miał nie tylko pieszy znajdujący się na przejściu, ale też na nie wchodzący. Nie będzie to dotyczyło tramwajów. Na pieszego będzie nałożony zakaz korzystania z urządzeń elektronicznych na przejściu dla pieszych.
Kolejna nowelizacja w kodeksie drogowym ma wprowadzić obowiązek utrzymywania bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu podczas jazdy autostradą lub drogą ekspresową. Odstęp ma być wyrażony w metrach, a konkretnie ma to być o połowę mniejsza odległość niż prędkość auta wyrażona w km/h. Przykładowo, na autostradzie jest to 70 m przy założeniu, że jedziemy 140 km/h.
Nowe przepisy zlikwidują również nocny limit prędkości w terenie zabudowanym wynoszący 60 km/h. Niezależnie od pory dnia ma być to 50 km/h.
Nowości w badaniach technicznych
Nie jest to jeszcze pewne, ale prawdopodobnie w 2021 r. wprowadzone zostaną zmiany w systemie obowiązkowej kontroli technicznej pojazdów. Chodzi o uszczelnienie systemu i wyeliminowaniu z dróg pojazdów, które nie powinny być na nich ze względu na stan techniczny.
Podczas badania technicznego pojazd ma być fotografowany, co ma być potwierdzeniem, że fizycznie znalazł się na stacji kontroli pojazdów. Nowym obowiązkiem diagnostów ma być kontrola emisji spalin.
W nowelizacji przepisów ustanowiono karę dla właścicieli pojazdów za spóźnienie się z badaniem technicznym o więcej niż 30 dni. Jeśli po 30 dniach nie pojazd nie trafi na badanie techniczne, to trzeba będzie płacić dwukrotnie wyższą składką.
Nowości na autostradach
Od 1 grudnia 2021 r. zmianie ulegnie system opłat na autostradach zarządzanych przez GDDKiA. Nowy system płatności e-TOLL zostanie uruchomiony na odcinku A2 między Koninem a Strykowem i na A4 na Bielany Wrocławskie – Sośnica. Kierowcy będą mogli kupić bilet lub zapłacić elektronicznie. Dla przewoźników rok 2021 ma być rokiem przejściowym, a do czerwca będą mogli korzystać z obu systemów – starego ViaToll oraz nowego e-Toll.
Redaktor