Poradnik kupującego - duże SUVy
Jaki wybrać silnik? Jakie wyposażenie? Czy warto dopłacać za dodatkowe konie i gadżety? Benzyna, diesel czy może hybryda? O tym przeczytacie w poniższym poradniku kupującego. W części jedenastej zajmiemy się dużymi SUVami i crossoverami.
Wraz z popularyzacją SUVów coraz bardziej zaczynały one przypominać zwykłe auta osobowe, a nie terenowe, z których się wywodzą. Moda na poruszanie się bojowo wyglądającym pojazdem przysparzała coraz to więcej klientów, którzy jednak nie chcieli rezygnować z wygody oferowanej przez zwykłe samochody. Dlatego też na rynku zaczęły pojawiać się takie auta, jak Jeep Grand Cherokee, czy pierwszy Mercedes ML, które, pomimo wyglądu i całkiem niezłej dzielności w lekkim terenie, projektowano przede wszystkim z myślą do użytkowania na asfalcie. W miarę upływu lat coraz więcej producentów dołączało do rywalizacji, a auta stawały się coraz bardziej luksusowe i świetnie czujące się na asfalcie. Ukoronowaniem tego kierunku są takie SUVy, jak BMW X6 i Infiniti FX, które są duże tylko po to, żeby robić większe wrażenie swoją stylistyką.
Dla kogo duży SUV (lub crossover)?
Auta te są obecnie traktowane, jako alternatywa dla prestiżowych limuzyn klasy wyższej i jest w tym podejściu sporo racji. Współczesne duże SUVy potrafią być naprawdę luksusowe i pod względem komfortu, wyposażenia i jakości wykończenia niczym nie ustępować klasycznym autom dla biznesmena. Nie możemy jednak przy tym zapominać, że pomimo godnych podziwu osiągnięć inżynierów i kwiecistych zapewnieniach marketingowców, pozwalają one na znacznie gorszy kompromis między komfortem, a prowadzeniem, niż porównywalne kombi tej samej marki. Niektóre niezauważalnie pokonują nierówności, ale mocno przechylają się na zakrętach. Te, które prowadzą się pewnie, najczęściej nie zachwycają komfortem. Częstą przypadłością jest również mało komunikatywny układ kierowniczy. Wszystko naturalnie zależy od konkretnego modelu i naszych preferencji, ale powinniśmy dokładnie sprawdzić auto przed zakupem, żeby nie okazało się potem, że prowadzi się jak łódka, albo że podskakuje na nierównościach.
Silnik
Biorąc pod uwagę gabaryty tych samochodów, mocy musimy mieć pod dostatkiem. I najczęściej możemy na nią liczyć nawet w najtańszej wersji. Warto jednak mieć jej trochę „na zapas”, biorąc pod uwagę wielkość i możliwości przewozowe takich aut.
Benzyna – chcąc kupić wersję pozwalającą na dynamiczną jazdę musimy liczyć się ze spalaniem rzędu 20 l/100 km, co samo w sobie odstraszy wielu kierowców. Z drugiej jednak strony, biorąc pod uwagę przedział cenowy do jakiego należą te auta, nie tak trudno się z nim pogodzić. Jest też coś niezwykle pociągającego i uzależniającego w jeżdżeniu wielkim SUVem mającym mocarne V8 pod maską.
Diesel – auta wyposażone w te silniki mają zauważalnie mniejszy apetyt na paliwo, niż wersje benzynowe (co nie znaczy, że mały), a do tego często nie są wcale od nich droższe. Istotnym jest również wielki moment obrotowy rozwijany przez diesle, bardzo przydatny, jeśli wyprzedzamy autem o gabarytach kiosku Ruchu, ważącym 2,5 t. Co więcej, obecnie już jednostki 3-litrowe osiągają takie moce, które pozwalają na naprawdę szybkie przemieszczanie się. Pamiętajmy tylko, że jeśli jeździmy głównie po mieście, nowoczesny diesel może to źle znosić.
Hybryda – ciekawa propozycja dla poruszających się przede wszystkim w ruchu miejskim. Pozwala ograniczyć spalanie w porównaniu do odmiany benzynowej, ale niekoniecznie zapewniać gorsze osiągi. Dzieje się tak, ponieważ w dużych SUVach, podobnie jak w limuzynach klasy wyższej, silnik elektryczny traktowany jest jako dodatkowy zastrzyk mocy, a nie jedynie sposób na obniżenie zużycia paliwa. Może to być ciekawa alternatywa dla diesla.
Wyposażenie
Pod względem komfortu, wyposażenia i wykończenia, auta te można zaliczyć do klasy wyższej, a niektóre modele nawet do luksusowej. Dlatego też zainteresowanych szczegółami, co powinno znaleźć się w takim samochodzie, odsyłam do części piątej i szóstej mojego poradnika. Poniżaj zaś skupię się jedynie na elementach typowych i przydatnych w dużych SUVach.
Pneumatyczne zawieszenie – bardzo przydatny dodatek i to nie tylko z powodów, jakie przychodzą automatycznie na myśl. Najczęściej zasadność jego zakupu rozpatruje się w kategoriach poprawienia zdolności terenowych samochodu, na których wielu osobom i tak nie zależy. Nie zapominajmy jednak, że możliwość regulacji prześwitu, którą nam takie zawieszenie daje, pozwala nie tylko na podniesienie auta, ale również na jego opuszczenie. Dzięki temu poprawiamy stabilność i prowadzenie, a także osiągi i zmniejszamy zużycie paliwa (dzięki mniejszym oporom powietrza). Zawieszenia pneumatyczne mają również najczęściej różne tryby pracy, takie jak sportowy, czy komfortowy, dodatkowo pozwalające na poprawienie właściwości jezdnych samochodu i dostosowanie ich do naszych potrzeb.
Kamery – kiedyś mówiło się o kamerze cofania, dziś dostępne są już zestawy 4. i więcej kamer, pozwalających na dokładną obserwację tego, co dzieje się wokół samochodu. Najbardziej przydatną funkcją jest oczywiście surround view, czyli widok „z lotu ptaka” na najbliższe otoczenie samochodu, co bywa nieocenione na zatłoczonych parkingach. Przydatna jest też możliwość skorzystania z kamery pokazującej co się dzieje przed samochodem, a także widok na prawe przednie koło . Trzeci rząd siedzeń – ponieważ niektóre duże SUVy mają ponad 5 metrów długości z powodzeniem mogą służyć jako auta rodzinne. Do wielu z nich można też zamówić trzeci rząd siedzeń, co czyni z nich bardzo ciekawą, choć drogą, alternatywą dla vanów.
Szklany dach – jeśli lubimy wybrać się czasem na łono natury, to warto zainwestować w szklany, otwierany dach. Potrafi on znacznie uprzyjemnić jazdę, zwłaszcza wśród drzew, a także rozświetla wnętrze.
Reduktor – bardzo poprawiający sprawność w terenie dodatek, który jednak nie wszyscy oferują. Pozwala on na poruszanie się z minimalnymi prędkościami, ale z wykorzystaniem dużej mocy silnika. Dzięki temu auto bardzo powoli, ale niepowstrzymanie, może przedzierać się przez bezdroża.
Systemy wspomagające jazdę w terenie – co prawda duże SUVy są z założenia alternatywą dla kombi klasy wyższej, ale niektórzy producenci, mimo wszystko, uważają, że są klienci, którzy kupując tego typu samochód oczekują, że w razie potrzeby poradzi on sobie w trudnych warunkach. Wśród elektroniki poprawiającej dzielność jazdy w terenie i pomagającej kierowcy znajdziemy takie opcje, jak możliwość wyboru rodzaju nawierzchni, po której jedziemy, wspomaganie podjazdu pod górę i zjazdu z niej, czy też blokady mechanizmów różnicowych. Jeśli planujemy czasem zjechać z utwardzonej nawierzchni naszym SUVem, to warto w nie zainwestować. Wiele jest bowiem historii osób, które wjechały w jakieś niewinnie wyglądające miejsce, a potem musiały czekać na przyjazd traktora. Przed zakupem zorientujmy się zatem, jakie możliwości doposażenia oferuje interesujący nas model.
Oferta rynkowa:
Audi Q7, BMW X5, BMW X6, Hyundai ix55, Infiniti FX, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery, Lexus RX, Mercedes klasy G, Mercedes GL, Mercedes ML, Mitsubishi Pajero, Nissan Murano, Porsche Cayenne, Range Rover, Toyota Land Cruiser, Toyota Land Cruiser V8, Volkswagen Touareg, Volvo XC90