Pompy wody - dlaczego się psują?
Na początek zagadka: które urządzenie zamontowane w samochodzie może poszczycić się przepompowaniem blisko pół miliona litrów płynu w ciągu zaledwie jednego roku? Odpowiedź jest prosta – chodzi oczywiście o dobrze znaną pompę płynu chłodzącego, potocznie określaną mianem pompy wody. Jednak pomimo osiągania rewelacyjnych wyników, jest ona również narażona na różnego rodzaju uszkodzenia. Profilaktycznie powinno się ją wymieniać po przebiegu ok. 100 tys. km.
Uwaga na błędy montażowe!
Jak przekonują fachowcy, nieprawidłowa praca pomp wody nie wynika w zdecydowanej większości przypadków z usterek technicznych tych ostatnich, ale z ... popełnianych błędów podczas montażu. Najczęstszym grzechem jest dopuszczenie do pracy pompy „na sucho” (m.in. w celu sprawdzenia, czy wirnik pompy wodnej porusza się swobodnie), a także stosowanie niewłaściwych uszczelek i uszczelniaczy. W dalszej kolejności można wymienić zalewanie układu chłodzenia niewłaściwym lub zanieczyszczonym płynem oraz – co niestety jest często praktykowane – montaż zużytych lub częściowo uszkodzonych części. Warto zatem przestrzegać rygorystycznych procedur, aby ustrzec się potencjalnej awarii pompy wody zaraz po jej zamontowaniu.
Tylko nie na sucho!
Jak już zostało powiedziane, nie wolno sprawdzać działania pompy „na sucho”. Dlaczego to takie istotne? Uszczelnienie jej wałka musi być stale smarowane, a zatem niedopuszczalna jest praca pompy bez płynu chłodzącego. Nawet krótkie, testowe uruchomienie pompy bez tego ostatniego, może doprowadzić do trwałego uszkodzenia wewnętrznego uszczelnienia pompy i w konsekwencji spowodować wyciek płynu chłodzącego już podczas normalnej jej pracy. Jak zatem prawidłowo sprawdzić działanie pompy wody? Należy przede wszystkim uzupełnić poziom chłodziwa w całym układzie, a przed uruchomieniem silnika obrócić kilkakrotnie koło pasowe pompy. Dzięki tej operacji płyn chłodzący nasmaruje uszczelnienie pompy, co pozwoli uniknąć jego trwałego uszkodzenia.
Złe uszczelki lub zanieczyszczone chłodziwo
Zabrzmi to jak truizm, ale nie wszyscy warsztatowcy biorą sobie do serca tę prostą zasadę: przy każdorazowej wymianie pompy wody stare uszczelki i uszczelnienia muszą być zastąpione nowymi! Uwaga! Jeśli nowa pompa jest wyposażona fabrycznie w uszczelkę, wtedy nie wolno stosować dodatkowych uszczelnień. Powód takiego zalecenia jest prozaiczny: dodatkowe uszczelnienie może bowiem spowodować problemy z właściwym osadzeniem pompy, a w skrajnym przypadku doprowadzić do uszkodzenia uszczelnienia fabrycznego. Do przedwczesnej awarii pompy wody może również doprowadzić użycie niewłaściwego lub zanieczyszczonego płynu chłodzącego. Zastosowanie tego pierwszego spowoduje nieodpowiednią ochronę poszczególnych elementów układu chłodzenia przed korozją. Z kolei zanieczyszczony płyn chłodzący doprowadzi do szybkiego uszkodzenia zarówno uszczelniania pompy wody, jak i poszczególnych jej podzespołów. Konsekwencją takiego stanu rzeczy będą szybkie wycieki i konieczność ponownej wymiany pompy. Przed montażem nowej pompy wody zaleca się również przepłukanie całego układu chłodzenia przy pomocy specjalnego urządzenia.
Nowa pompa – stary pasek?
Nigdy! To jedyna prawidłowa odpowiedź na to pytanie – również w wersji przeciwstawnej, czyli stara pompa – nowy pasek! Taki układ, niezależnie od jego konfiguracji niesie bowiem ryzyko (graniczące z pewnością), iż dojdzie do przedwczesnej awarii całego układu chłodzenia. Fachowcy zalecają zatem kompleksową i jednoczesną wymianę paska wraz z napinaczami przy montażu nowej pompy wody. Należy zarazem postępować ze szczegółowymi zaleceniami producenta tej ostatniej, szczególnie jeśli chodzi o dokręcenie wszystkich mocujących śrub z odpowiednim momentem. Po zamontowaniu pompy wody, nie należy zbytnio przejmować się niewielkimi wyciekami z tzw. otworu drenażowego tej ostatniej, gdyż są one jak najbardziej normalnym zjawiskiem w okresie docierania się uszczelnień pompy.